تکنولوژی

پيش‌بينى وقوع زلزله به کمک شبيه‌سازى کامپيوترى

همکاران سيستم – دانشمندان دانشگاه کاليفرنيا پس از 20 سال مطالعه و تحقيق، روش جديدى را براى پيش‌بينى وقوع زلزله کشف کرده‌اند. در اين روش از ترکيبى از داده‌هاى آمارى و اطلاعاتى از زمين، استفاده مى‌شود.

هرچند افرادى هستند که نسبت به درستى اين روش ترديد دارند، اما حتى آن‌ها نيز پذيرفته‌اند که اين نمايان‌گر مسيرى است که علم پيش‌بينى وقوع زلزله در آينده در آن حرکت خواهد کرد.

نقشه‌ى کامپيوترى شده‌اى که نشان‌گر 1000 سال از فعاليت شبيه‌سازى شده‌ى زلزله است، درست همان چيزى است که پروفسور John Rundles از آن براى پيش‌بينى زلزله‌ى بزرگ بعدى در امتداد گسل San Andreas در کاليفرنيا، استفاده کرده‌است.

آقاى Rundles گفته‌است:” روشى که ما در پيش‌بينى وقوع زلزله به آن رسيده‌ايم، يک روش جديد است که تا حدودى مشابه روش‌هايى است که سازمان‌هاى هواشناسى براى پيش‌بينى آب و هوا از آن‌ها استفاده مى‌کنند.”

بنا‌بر پيش‌بينى Rundles، يک زلزله‌ى مهم‌، با بزرگى 7 ريشتر يا بيشتر، در محدوده‌ى 150 مايلى سانفرانسيسکو، در 20 سال آيده اتفاق خواهد افتاد. گفتنى است که آخرين زلزله‌ى سانفرانسيسکو در سال 1906 بوده‌است.

فرمول Rundles، از تعداد زلزله‌هايى که کاليفرنيا را در 200 سال گذشته لرزانده است، همچنين اثراتى که حرکات خطوط گسل بر روى زمين باقى گذاشته‌اند، استفاده مى‌کند. اين در حالى است که در روش‌هاى گذشته تنها از اعداد استفاده مى‌شده‌است.

اين روش از اطلاعاتى که از دستگاه‌هايى مانند ماهواره‌هاى تعيين موقعيت بدست مى‌آيد استفاده مى‌کند تا يک مدل واقعيت مجازى هزاران ساله، از فعاليت زلزله در مسير گسل San Andreas بسازد.

منبع : CBS News

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا