تکنولوژی

مايكروسافت” سى ساله در رقات با شركتهاى جوان به نفس نفس افتاده‌است

ایرنا – شركت مايكروسافت در آستانه ‪ ۳۰‬سالگى خود دچار كندى در روند توليدات و مشكلات درون سازمانى شده و گسترش بيش از حد ابعاد مسئولان اين شركت را براى مديريت مناسب كل مجموعه و رقابت با شركتهاى جوان و نوآور به زحمت انداخته است.

كارشناسان عقيده دارند تمامى شركتهاى تجارى با رشد فعاليتها و تعداد كارمندان خود دچار مشكلات مديريتى مى‌شوند و هم‌اكنون اين مشكل گريبان‌گير بزرگترين توليدكننده نرم‌افزار در جهان شده‌است.

مديريت ده‌ها هزار كارمند نيازمند يك ساختار حقوقى قدرتمند است اما چنين ساختارهايى سبب محدود شدت آسيب ديدن موقعيت كارمندانى مى‌شود كه قبل از رشد بيش از حد ابعاد شركت، داراى آزادى عمل بسيار بيشترى بوده‌اند.

شركت “مايكروسافت” در آستانه ‪ ۳۰‬سالگى خود اعلام كرده‌است كه براى مديريت بهتر و كنترل ابعاد و محصولات، فعاليتهاى نرم‌افزارى و سخت‌افزارى خود را در سه شاخه مختلف با مديريتهاى مجزا سازماندهى خواهد كرد.

طبق اعلام مايكروسافت، اين شركت در يك شاخه مجزا فعاليت خود را روى سيستم‌عامل “ويندوز” و سايت و خدمات اينترنتى “ام اس ان” متمركز مى‌كند، شاخه مجزاى دوم را به بسته نرم‌افزارى “آفيس” و نرم‌افزارهاى تجارى ديگر خود تخصيص مى‌دهد و در شاخه سوم كنسول بازى‌هاى رايانه‌اى “ايكس باكس” و ساير تجهيزات سخت‌افزارى خود را سازماندهى خواهد كرد.

گزارشهاى منتشر شده حاكى است نخستين شاخه ذكر شده به عنوان مهمترين زيرمجموعه مايكروسافت، با مديريت مشترك دو تن از مديران قديمى اين شركت به نامهاى “جيم آلكين” و “كوين جانسون” اداره خواهد شد و زيرمجموعه دوم كه به توليد نرم‌افزارهاى تجارى مى‌پردازد، زيرنظر “جف ريكس” به فعاليت خود ادامعه خواهد داد و مديريت زير مجموعه سوم كه شامل دستگاه “ايكس باكس” مى‌شود در اختيار “رابى بچ” خواهد بود.

به گفته كارشناسان، هم‌اكنون سيستم‌عامل “ويندوز” مايكروسافت از سوى سيستم عامل داراى كدباز “لينوكس” تهديد شده و موتور جستجوى “ام اس ان” اين شركت در رقابت تنگاتنگ با موتور جستجوى گوگل است، از طرف ديگر در زمينه نرم‌افزارهاى تجارى نيز شركت بزرگ “اوراكل” محصولات مايكروسافت را تهديد مى‌كند و در واقع شركت مايكروسافت با مجزا كردن فعاليتهاى خود در موارد فوق، براى افزايش توان رقابتى خود با رقبايى نظير “گوگل” و “اوراكل” و مديريت بهتر كل مجموعه، وارد عمل شده است.

كارشناسان عقيده دارند در حالى كه شركت مايكروسافت در بسيارى از زمينه‌ها از جمله ارائه خدمات ايميل رايگان مبدع و نوآور بوده‌است، اما هم‌اكنون در همان زمينه‌هايى كه نخستين بار خود آنها را ارائه كرده از رقبايى نظير “گوگل” و “ياهو” عقب مانده‌است.

بررسى‌ها نشان مى‌دهند مشكلات سازمانى در شركت مايكروسافت سبب كندى كار و قرارگرفتن فرصتهاى تجارى فراوان در اختيار رقباى جوان اين شركت شده و در حالى كه شركتهايى نظير “گوگل” و “ياهو” از همه لحاظ در حال پيشرفت هستند، سهام شركت مايكروسافت سالهاست كه با بهاى تقريبا ثابتى در بازار بورس خريد و فروش مى‌شود.

مسئولان مايكروسافت اميدوارند با سازماندهى جديد اين شركت و نزديك شدن به زمان انتشار آخرين نگارش سيستم‌عامل همه‌گير “ويندوز” با نام “ويستا” و همچنين با آغاز همكارى‌ها با شركتهاى صاحب نام نظر “اى او ال”، اين شركت از حالت ركود فعلى خارج شده و باردگير شادابى خود را بازيابد.

هم‌اكنون بيش از ‪ ۶۰‬هزار نفر در نقاط مختلف جهان زير نظر شركت مايكروسافت فعاليت مى‌كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا