تکنولوژی

امکانات جديد هواپیماهای بویینگ در اتصال به اینترنت

ایرنا – مسافرينى كه روز جمعه گذشته در يك جت بوئينگ با بيست سال سابقه خدمت در ارتفاع هشت هزار ترى بر فراز درياى ايرلند با سرعت ‪ ۳۰۰‬گره در حال پرواز بودند، از همه امكاناتى برخوردار شدند كه براى مهندسين پرواز و متخصصين ايمنى مخابراتى پروازها، در حكم يك كابوس بود.

به اين مسافران اجازه داده شد از تلفنهاى همراه خود استفاده كنند و سرتاسر كابين مسافران پوشيده از فرستنده‌هاى “واى-فاى” (‪ (Wi-Fi‬تلويزيونها و مونيتورهاى مخصوص دريافت پيامهاى اينترنتى و وصل شدن به شبكه وب بود.

همه اين اطلاعات الكترونيك كه در هواپيماهاى مسافرى عادى مى‌تواند موجب از كار افتادن سيستم ناوبرى هواپيما شود در اين بوئينگ به وسيله يك آنتن ماهواره‌اى به قطر يك متر كه در بالاى هواپيما نصب شده بود، جمع آورى و ارسال مى‌شد.

شركت بوئينگ كه در اين پرواز آزمايشى از نمايندگان رسانه و بويژه نشريات علمى دعوت كرده بود، سيستم تازه‌اى را آزمايش كرد كه بزودى انواع امكانات تفريحى را در پروازهاى مسافرى در اختيار مسافران قرار مى‌دهد.

اين سيستم به مسافران امكان مى‌دهد تلويزيونهاى ماهواره‌اى را بر روى صفحات تلويزيون موجود در هواپيما تماشا كنند و با استفاده از كامپيوترهاى شخصى خود، به شبكه اينترنت وصل شوند.

به گفته “وايك وودوارد” مدير شركت بوئينگ، خدمات جديد به‌اين علت ارائه شده‌اند كه نظرخواهى از مسافران نشان داده كه آنان در حين پرواز ، تماشاى اخبار و فيلم‌هاى جديد و به روز را به برنامه‌هاى از پيش ضبط شده ترجيح مى‌دهند.

ارايه برنامه‌هاى تلويزيونى ماهواره‌اى به هواپيماهاى در حال حركت كار آسانى نيست. همين كه هواپيماها بر فراز اقيانوس قرار گيرند و از دسترس ماهواره‌هايى كه برنامه‌هاى خود را براى مناطق خشكى پخش مى‌كنند، دور شوند، هواپيما توان دريافت علائم تلويزيونى را به‌صورت زنده از دست مى‌دهد.

اغلب ماهواره‌هاى معتبر كه برنامه‌هاى تلويزيونهاى ماهواره‌اى را تامين مى‌كنند نظير “بى‌اسكاى بى”، داراى چنين محدوديتى هستند.

شركت بوئينگ براى حل اين معضل، قسمتى از وقت پخش برنمه‌اى ماهواره‌ها را براى پخش بر فراز مناطق آبى و اقيانوسهاى محل پرواز هواپيماهاى خود خريدارى كرده است.

درپرواز روز جمعه اين شركت، چهار برنامه زنده تلويزيونى يعنى بي.بي.سى ورلد، سي.ان.بي.سى، يورونيوز و يورواسپورت را براى مسافران پرواز آزمايشى پخش كرد.

اين برنامه‌ها براى ساكنان نيمكره شمالى پخش مى‌شوند و شركت بوئينگ در نظر دارد در سال آينده خدمات پخش ماهواره‌اى براى نيمكره جنوبى را نيز آغاز كند.

اين برنامه‌ها براى قاره‌هاى آفريقا، آمريكاى جنوبى و استراليا پخش مى‌شود اما پنگوئن‌هاى قطب جنوب از دريافت آن محروم خواهند بود.

استفاده از خطوط انترنتى در حين پرواز از چندى پيش به وسيله ‪ ۱۱‬خط هوايى از جمله لوفت هانزا، اس آ اس، و سنگاپور اير لاينز، براى مسافران امكان پذير شده است.

گام بعدى عبارت است از متصل كردن سيستم ارتباط تلفن همراه به خطوط اينترنتى و پخش برنامه‌هاى ماهواره‌اي.

بوئينگ در اين زمينه سرگرم بررسى چند گزينه است كه يكى از آنها انجام مكالمات تلفنى با كمك اينترنت است كه در حال حاضر عمدتا با نرم افزار “اسكايپ” (‪ (Skype‬در رايانه‌ها انجام مى‌شود.

گزينه ديگر اجازه دادن به مسافران براى استفاده از تلفنهاى همراه خود، با استفاده از يك خط تلفن همراه است كه به هواپيما متصل مى‌شود.

در جريان پرواز آزمايشى روز جمعه، شركت بوئينگ گوشى‌هاى استاندارد “چى اس ام” در اختيار مسافران قرار داد. اين گوشى‌ها زمانى كه هواپيما ‪۲۰‬ كيلومتر در درياى ايرلند پيش رفته بود، بخوبى كار كردند. اين محدوده به كلى خارج از دسترس آنتن‌هاى زمينى تلفنهاى همراه است.

از آنجا كه علائم مخابراتى به خود هواپيما عرضه مى‌شد، نيازى به بالا بردن توان فرستندگى و گيرندگى تلفنهاى همراه نيست و به اين ترتيب خطرى از حيث تداخل اين علائم با سيستم ناوبرى هواپيما، ايجاد نمى‌شود.

بوئينگ پيش از عرضه خدمات جديد به مسافران ، بايد اجازه لازم را از مقامهاى هواپيمايى كشورى در آمريا و اروپا كسب كند.

اما اين نگرانى در آمريكا وجود دارد كه اين قبيل مصارف ارتباطات هوايى آنتن‌هاى زمينى را با بار اضافى و بيش از حد ظرفيت روبرو سازد.

اما در خصوص ايمنى پرواز، شهادت خلبانان پرواز آزمايشى آن بود كه هيچ يك از علائم الكترونيك دستگاههاى متعددى كه در داخل كابين مسافران به كار گرفته شده بود، تاثيرى بر روى ناوبرى هواپيما نداشت.

با اين حال به نوشته هفته نامه “نيو ساينتيست”، متخصصان “كمونيكاسيون” آمريكا هنوز درباره ايمنى استفاده از تلفنهاى همراه در حين پرواز به نظر واحدى دست نيافته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا