تکنولوژی

رقابت آرى؛ تقليد نه!

نام نویسنده: S.Housley

همکاران سیستم – هميشه معتقد بودم كه رقابت چيز خوبى است و افراد را به سوى بهتر شدن و توليد محصولات بهتر تشويق مى‌كند. با وجود آن كه ممكن است پيروى از كار ديگران صادقانه‌ترين راه تقليد باشد، اما به طور كل تقليد از ديگران كار درستى نيست.

ما به تازگى در سازمان خود با رقيبى برخورد كرده‌ايم كه از نسخه‌هاى فروش شركت ما استفاده مى‌كند. اين رقيب از يكى از گراف‌هاى وب شركت ما كه ترافيك‌ها را بر روى سايت‌هاى شركت خودمان نمايش مى‌دهد و نيز نسخه‌ى فروش ما براى ارتقاى برنامه‌هاى كاربردى رقابتى خود استفاده مى‌كرده است. با اندكى بررسى و كاوش متوجه شدم كه برنامه‌ى كاربردى رقابتى آن‌ها هم از نظر شكل و هم از لحاظ عملكرد به طور كامل شبي برنامه‌ى كاربردى ما است.

اين برنامه شامل screenshotهاى مشابه، آيكون‌هاى برنامه‌ى مشترى و مستندات help ما بود. با وجود آن كه كد برنامه متفاوت بود، بسيار روشن بود كه به حقوق كپى رايت ما تجاوز شده است. ما نخستين شركتى نيستيم كه حقوق كپى رايت‌مان مورد سوء استفاده قرار گرفته است.


برخورد با تخلفات كپى رايت و آرم تجارى
چه كسى، چه چيزى و كجا

پيش از هر گونه اقدامى بايد متخلفان را شناسايى كرد. خود را به اطلاعات مجهز كنيد! مشخص كنيد كه چه كسى، چه چيزى و كجا شما را به سمت برداشتن گامى مناسب در جهت دفاع از حقوق كپى رايت‌تان هدايت مى‌كند.


شناسايى افردى كه به حقوق كپى رايت شما تجاوز مى‌كنند

وب سايت تقليدى مورد نظر را مورد بررسى قرار دهيد. دارنده‌ى domain را مى‌توانيد با وارد كردن آن در آدرس http://www.whois.com و كليك بر روى لينك “Whois Lookup” شناسايى كنيد. اگر كپى رايت نرم‌افزار مورد استفاده قرار گرفته است، فايل PAD را به منظور شناسايى نويسنده و تاريخ انتشار آن مورد بررسى قرار دهيد.

محل ميزبانى وب سايت مورد نظر را شناسايى كنيد

ميزبانان وب كه در كشورهاى پيشرفته مستقر هستند، در بررسى و شناسايى تخلفات كپى رايت عملكرد بهترى دارند. پس از شناسايى موقعيت و محل ميزبانى وب، Terms of Service (TOS) و Acceptable Use Policy (AUP) را براى تعيين ميزان همكارى كه از آن بهره‌مند مى‌شويد، مورد بررسى قرار دهيد. اغلب اوقات، يك آدرس فيزيكى و طبيعى و اطلاعات و جزييات مربوط به چگونگى تهيه‌ى گزارشى از مورد تجاوز قرار گرفتن حقوق كپى رايت در terms of service ميزبان وب يافت مى‌شوند.

تعيين و شناسايى دقيق تخلفات صورت گرفته

اگر به دنبال آن هستيد كه مطمئن شويد تخلفى در حقوق كپى رايت شما صورت گرفته يا خير، بهتر است اين پرسش را مطرح كنيد: «تجاوز به حقوق كپى رايت شامل چيست؟»

كپى رايت، يك فرم پشتيبانى و حفاظت است كه توسط قوانين ايالات متحده (title 17, U.S. Code) فراهم مى‌شود. حفاظت و پشتيبانى از حقوق پى رايت هم براى كارهاى ارايه شده و هم كارهاى ارايه نشده قابل دسترس و استفاده است. بايد به اين نكته توجه داشت كه ايده‌ها شامل قانون كپى رايت نيستند، بنابراين توليد يك برنامه‌ى كاربردى نرم‌افزار، تجاوز به حقوق كپى رايت محسوب نمى‌شود، در حالى كه تقليد از helpfile و كپى كردن آن تخلف محسوب مى‌شود.

گام بعدى چيست؟

اگر احساس مى‌كنيد كه كپى رايت شما به طور حتم مورد سوء استفاده قرار گرفته، بايد مراحل مختلفى را طى كنيد. برقرارى ارتباط با تامين كنندگان خدمات third party نقطه‌ى آغاز خوبى است. فهرستى از تامين كنندگانى تهيه كنيد كه مى‌توانند براى تهيه گزارش تخلفات صورت گرفته به شما كمك كنند:

1) بخش ميزبانى

2) سفارش‌هاى آنلاين

3) مراجعه به سايت‌هاى دانلود (در صورت وجود نرم‌افزارها)

4) انجمن‌ها يا سازمان‌ها

گذشته از تامين كنندگان خدمات، به فكر بهره‌ورى از روابط موجود با سازمان‌هايى باشيد كه با سازمان‌ها و يا شركت‌هاى ديگر در ارتباط هستند و به مواردى از اين قبيل علاقه و توجه نشان مى‌دهند. اغلب اوقات، آشنايى با اشخاص كليدى مى‌تواند منجر به دريافت پاسخى سريع درباره‌ى متخلفان شود.

اى‌ميل‌هايى را به صورت هم‌زمان براى افراد و سازمان‌هاى شناخته شده ارسال كنيد كه شامل جزيياتى درباره‌ى تخلفات ورت گرفته نيز باشد. بهتر است اين جزييات و اطلاعات به صورت فايل PDF و يا نسخه‌هايى از اين تخلفات ارسال شوند. در اى‌ميل خود درباره‌ى اقداماتى كه مايل‌ايد صورت گيرد، توضيحى بدهيد. اگر مايل‌ايد كه ميزبان وب، سايت مورد نظر را مسدود كند، اين درخواست را اعلام كنيد. همچنين بخواهيد كه شما را همواره در جريان موقعيت و مراحل رسيدگى به كار قرار دهد.

در اكثر موارد، پاسخ‌هايى را از سوى ميزبانان وب دريافت مى‌كنيد كه در آن‌ها از شما خواسته شده اطلاعات و جزييات بيش‌ترى را ارايه دهيد تا ميزبانان وب بتوانند با دقت و آگاهى بيش‌ترى به بررسى و پى‌گيرى وضع حاضر بپردازند.

هرمندان، توليد كنندگان و نويسندگان همگى براى توليد و فراهم كردن كالا و محصولى منحصر به فرد سخت تلاش مى‌كنند و بنابراين بايد به حقوق كپى رايت آن‌ها احترام گذاشته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا