تکنولوژی

حركت بعدى گوگل چه خواهد بود؟

دنیای اقتصاد -هم‌‌اكنون هفت سال و چند روز است كه گوگل در اينترنت دنبال موضوعات مختلف مى‌گردد و مانند يك اختاپوس هر چيزى را از هر جايى برداشته و در اختيار كاربران خود قرار مى‌دهد. اين شركت در آخرين اقدام خود نيز براى مبارزه با مايكروسافت اقدام به عرضه سرويس Wi-Fi به كاربران خود كرده است. به طور كلى مى‌توان گفت گوگل قصد دارد به هر جايى كه انسانى پيدا مى‌شود، خدمات خود را ارايه كند.

در مدت زمان 7سال گوگل توانست يكى از بزرگ‌ترين سرويس‌هاى جست‌وجو ا در اينترنت به كاربران ارايه كند و اعلام كرده است تا هفته‌‌هاى آينده خدمات بسيار گسترده‌اى به كاربران خود ارايه خواهد داد.

اين شركت درآمد متوسط خود را از راه تبليغات 1/7ميليارد دلار اعلام كرده در حالى كه هم‌اكنون اين شركت سهام خود را نيز در بازارهاى بورس بين‌المللى عرضه كرده و درآمد هنگفتى نيز از اين راه به دست آورده است.

لازم به ذكر است، بيشتر سهام گوگل متعلق به كارمندان اين شركت است. چندى پيش گوگل اعلام كرده كه به دليل افزايش قيمت سهام خود و بالا رفتن ميزان درآمد، كارمندان اين شركت تنبل شده و مانند سابق سخت كار نمى‌كنند.

هم‌اكنون ديگر كاربرى در بين كاربران MSN و ياهو وجود ندارد كه گوگل را دوست نداشته باشد و از آن استفاده نكند. البته اين كاربران به كار با گوگل نيز بسنده نمى‌كنند و هميشه از سايت‌‌هاى ديگر استفاده مى‌كنند.

يكى از بزرگ‌ترين اقدامات گوگل را مى‌توان ارايه خدمات نقشه ماهواره‌اى دانست به نحوى كه اين خدمات كمك زيادى به امر پيدا كردن راه توسط رانندگان كرده است.

در اين ميان سوالات زيادى براى مردم به وجود آمده است: مثلا آيا گوگل قصد دارد تا در آينده در تمام دنيا سرويس اينترنت Wi-Fi ارايه كند؟

و آيا گوگل قادر خواهد بود ارايه اين خدمات را ادامه دهد؟ گوگل در پاسخ به اين سوالات مى‌گويد: گوگل مى‌خواهد باشد هر آنجايى كه انسان وجود دارد. اين جمله را دنى سوليوان يكى از مديران گوگل گفته است. اين شركت خدمات خود را در زمينه جست‌وجو در اينترنت متمركز نخواهد كرد. اما شاهد هستيم گوگل همچنان به گسترش خدمات جست‌وجوى خود ادامه مى‌دهد.

برخى منابع آگاه نيز از ارايه خدمات تلويزيونى، خريد آنلاين، خدمات خبرى جديد و نظم بخشيدن به كارهاى مردم خبر مى‌دهند. در ميان كاربران گوگل مى‌توان به دانشجويان برخى دانشگاه‌هاى آمريكا اشاره كرد.

اخيرا گوگل با انتشار برخى خدمات خود مثل جست‌وجوى كتاب، باعث راحت‌تر شدن كار اين دانشجويان شده است.

البته اين كار باعث شد تا جامعه نويسندگان آمريكا از گوگل به خاطر اين كار يعنى نقض قانون كپى‌رايت شكايت كنند كه اين پرونده در حال حاضر در حال بررسى در دادگاه‌هاى آمريكا است. مدير گوگل اعلام كرد كار خود را تا آن جا گسترش خواهد داد تا جايى كه ديگر هيچ رازى در اينترنت وجود نداشته باشد و همه مردم همه چيز را به راحتى بدانند. اين شخص همچنين گفت: حتى از كوچك‌ترين مطالب در اينترنت نخواهد گذشت و آنها را در اختيار كاربران خود قرار خواهد داد. گوگل از يك سال قبل تاكنون اقدام به بررسى پيشنهادهاى مختلفى در زمينه گسترش فعاليت‌‌هاى خود كرده است. در ميان اين پيشنهادها مى‌توان به ارايه خدمات گوگل در دريا اشاره كرد.

با به حقيقت پيوستن اين موضوع مى‌توان گوگل را صاحب وسيع‌ترين محيط اينترنتى در دنيا دانست. يكى از آخرين اقدامات گوگل را مى‌توان همكارى اين شركت با سازمان هوا فضاى آمريكا يعنى ناسا دانست. گوگل در اين همكارى موظف است تا هر مطلبى كه ناسا در اختيار گوگل قرار مى‌دهد و يا در سايت ناسا ارائه مى‌شود را در گوگل ارائه دهد. در ميان اين خدمات مى‌توان به سرويس‌هاى فضايى راكت‌هاى ناسا اشاره كرد. در اين ميان برخى شركت‌ها از آينده مايكروسافت و گوگل ابراز نگرانى كردند به طورى كه هنوز گوگل نسبت به مايكروسافت كمبودهاى زيادى دارد. يكى از ضعف‌هاى گوگل در مقاب مايكروسافت را مى‌توان نوع سيستم عامل آنها دانست به نحوى كه سيستم عامل‌هاى مايكروسافت بسيار قوى‌تر از گوگل عمل مى‌كنند. در اين ميان سرويس‌هايى كه در نرم‌افزار office از مايكروسافت ارائه شده‌اند بسيار قوى‌تر از سرويس‌هاى جست‌وجوى كتاب گوگل هستند. با اين همه پس از 2سال بررسى، گوگل اقدام به ارائه سرويس‌وب‌هاستينگ و فروش سرورهاى مختلف كرد. لازم به ذكر است سيستم عامل سرورهاى وب‌هاستينگ گوگل، ويندوز هستند. مديران گوگل دليل اين اقدام را بالا بودن تعداد طرفداران سيستم عامل مايكروسافت در ميان كاربران اعلام كرده‌ اند. گوگل در اقدامات ديگرى به طور سليقه‌اى اقدام به ارائه فضاى رايگان اينترنتى به كاربران خود كرده است. اين در حالى است كه گوگل خدمات رايگان بى‌سيم خود را نيز گسترش داده است. منابع آگاه در اين ميان اعلام كردند اين شركت مى‌خواهد نقش پررنگ‌ترى در خدمات تلويزيونى به كاربران ارائه كند. اين شركت با سرمايه‌گذارى 3/5ميليارد دلارى قصد دارد تا درهاى بيشترى را بر روى كاربران خود باز كند. گوگل بزرگ‌ترين رقباى خود را در اين زمينه AOL و مايكروسافت اعلام كرد. گوگل همچنين اعلام كرد خدمات در زمينه گسترش خدمات خبرى و اطلاع‌رسانى خود اقدامات زيادى را صورت خواهد داد. اين شركت همچنين اعلام كرد در حال بررسى پيشنهادات جديدى در زمينه ارائه خدمات خود است. گوگل اقدامات جديد خود را در حالى اعلام مى‌كند كه بيل گيتس مدير عامل مايكروسافت از ارائه خدمات جديدى در زمينه جست‌وجو در MSN خبر مى‌دهد.

بيل گيتس همچنين در مصاحبه‌اى با خبرنگاران اعلام كرد خدمات مايكروسافت بسيار بهتر از گوگل هستند. بيل گيتس همچنين به برترى سرورهاى مايكروسافت نسبت به گوگل پافشارى خاصى داشته است.

منبع : News.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا