تکنولوژی

GITEX بازار كامپيوتر ايران را راكد كرد

دنیای اقتصاد – اين روزها سكوت خاصى تمام بازار را فرا گرفته است به طورى كه انگار وقتى قطعه‌اى مى‌خرد در كار خود شك داشته و يا از روى اجبار اين كار را مى‌كند. دليل اين امر را مى‌توان نمايشگاه كامپيوتر دبى دانست. تقريبا نيمى از فعالان بازار كامپيوتر براى بازديد از اين نمايشگاه به كشور امارات سفر رده‌اند، البته هنوز هيچكدام از محصولات جديدى كه در اين نمايشگاه ارائه شده‌اند وارد بازار ايران نشده است، اما انتظار مى‌رود تا حداكثر 3هفته آينده، بازار كامپيوتر ايران نيز شاهد قطعات جديد ارائه شده در اين نمايشگاه باشد. يكى از افرادى كه از اين نمايشگاه بازديد كرده، مى‌گويد: در اين كشور ما از گوشى‌هاى همراه يك بار مصرف استفاده مى‌كرديم كه اعتبار مشخصى داشته‌اند و ظاهرا چند نفر از فعالان بازار تلفن‌هاى همراه گفته‌اند قصد دارند تعداد زيادى از اين گوشى‌ها را وارد ايران كرده تا از قطعات آنها در تعميرات خود استفاده كنند.

تاثير نمايشگاه GITEX بر بازار ايران

تعداد زيادى از كارشناسان بازار كامپيوتر ايران همزمان با آغاز نمايشگاه GITEX به كشور دبى سفر كرده‌اند. از ميان ايرانى‌هايى كه به دبى سفر كرده‌اند مى‌توان به تعداد زيادى از واردكنندگان سخت‌افزار اشاره كرد. لازم به ذكر است بسيارى از شركت‌هاى توليدكننده قطعات كامپيوتر آخرين محصولات خود را در اين نمايشگاه معرفى كرده كه انتظار مى‌رود به زودى شاهد ورود اين قطعات به ايران باشيم.

در اين ميان پيش‌بينى مى‌شود لوازم جانبى مثل دوربين‌هاى ديجيتال و پخش‌كننده‌هاى موسيقى مثل ipod و Mp3 Player بيشترين ميزان واردات را به خود اختصاص دهند. همچنين برخى كارشناسان معتقند تا مدت كوتاهى شاهد ورود كارت‌هاى گرافيك جديدى به بازار كامپيوتر خواهيم بود. لازم به ذكر است به دليل عدم بازگشت بسيارى از مديران شركت‌هاى واردكننده و كارشناسان فعال بازار هنوز نمى‌توان درباره نوع قطعات جديد در بازار كامپيوتر پيش‌بينى خاصى كرد.

بازار نرم‌افزار راكدتر از هميشه‌

اين روزها بازار نرم‌افزار را مى‌توان راكدترين قسمت از بازار كامپيوتر ايران دانست. يكى از فروشندگان نرم‌افزار در گفت‌وگو با خبرنگار دنياى اقتصاد گفت: اين روزها درصد بالايى از تبادلات مالى فروشندگان نرم‌افزار توسط خريداران به دليل داشتن مشكل، برگشت داده مى‌شود و ان ميزان به 30درصد از تبادل مالى روزانه نيز مى‌رسد. لازم به ذكر است با ورود چند نرم‌افزار كاربردى جديد به بازار، اين قسمت شاهد افزايش فروش نسبى بوده است.

در اين ميان مى‌توان به نسخه آزمايشى از نرم‌افزار Visual studio.net 2005 اشاره كرد. لازم به ذكر است مدت آزمايشى استفاده از اين نرم‌افزار از طرف مايكروسافت به پايان رسيده و اين نرم‌افزار در ويندوزهايى كه به اينترنت زياد متصل مى‌شوند قابل نصب نيست. اين روزها نرم‌افزارهاى موبايل‌هاى تلفن‌همراه نيز بازار خوبى پيدا كرده‌اند به صورتى كه چند شركت بسته‌هاى نرم‌افزارى مخصوصى در اين زمينه ارائه كرده‌اند.

محصولات جديد در بازار ايران‌

مشتاقان كارت‌هاى گرافيك قدرتمند اين روزها شاهد عرضه مدل‌هاى جديدى از كارت‌هاى گرافيك بسيار قوى به بازار كامپيوتر بوده‌اند. البته اين كارت‌ها به دليل دارا بودن قيمت‌هاى بسيار بالا نتوانستند تعداد مشترى‌هاى بالايى را به خود جلب كنند. اين در حالى است كه شركت‌ها از ورود كارت‌هاى گرافيك جديد به بازار خبر مى‌دهند.

يكى از فروشندگان اين كارت‌ها مى‌گويد: اين نوع قطعات هميشه مشترى‌هاى خاص خود را داشته و ما هيچ وقت انتظار نداريم كه يك كارت 200هزار تومانى را به تعداد يك كارت 50هزار تومانى بفروشيم.اين فروشنده همچنين گفت: قطعاتى مثل كات‌هاى تبديلى ويدئويى حرفه‌اى نيز چنين حالتى دارند.

يكى ديگر از فروشندگان كارت‌هاى تبديلى ويدئويى حرفه‌اى آمار فروش خود را در حال حاضر روزانه 2 و حداكثر 3 عدد اعلام كرد.

اين فروشنده دليل اين امر را آغاز مهر و شروع فصل مدارس دانست و ابراز اميدوارى كرد اين بازار تا حداكثر يك ماه آينده به ميزان فروش عادى خود برسد.

بازار لوازم جانبى متوسط‌

بازار لوازم جانبى نيز اين روزها گرفتار آغاز فصل مدارس شده و هيچ كدام از فروشندگان لوازم جانبى از وضعيت اين بازار ابراز خشنودى نمى‌كنند.

در اين ميان ميزان فروش لوازمى مثل اسپيكر، ماوس، كيبورد و برخى لواز ديگر كه بيشتر جنبه آرايشى دارند بسيار كاهش پيدا كرده است، اما در اين ميان فروشندگانى كه در زمينه فروش با همكاران شهرستانى فعاليت دارند هنوز هيچ تغييرى را در ميزان فروش خود احساس نكرده‌اند.

يكى از اين فروشندگان دليل اين امر را خريد برخى شركت‌ها و تعداد محدودى از شركت‌هاى دولتى دانسته و گفت احتمالا تا چند روز آينده فروش اين بخش نيز تا حدودى كاهش مى‌يابد.

پيش‌بينى مى‌شود ركود قسمت لوازم جانبى به ورود قطعات جديد عرضه شده در نمايشگاه GITEX تا حدود زيادى بهبود يابد.

بازار NOTE BOOK مثل هميشه خوب‌

با تمام اين تحولات و پيچ و خم‌ها در بازار كامپيور، شاهد هستيم مثل هميشه بازار رو به رشد NOTE BOOK ها هيچ تغييرى نكرده و همچنان در حال پيشرفت است.

قيمت‌ها در اين قسمت از بازار كامپيوتر نيز به ميزان قابل توجهى كاهش نشان داده است.

تا 4 ماه پيش مى‌شد گفت تمام كاهش قيمت‌ها در بازار NOTE BOOK ها، از طرف فروشندگان بوده و فقط اين افراد با كاهش سود خود، قيمت‌ها را كاهش مى‌دادند اما به تازگى شركت‌هاى توليدى NOTE BOOK اقدام به كاهش قيمت‌هاى خود به صورت بين‌المللى كرده‌اند.

اين كاهش قيمت را مى‌توان در هر NOTE BOOK حدود 20هزار تومان دانست.

برخى واردكنندگان اين سيستم‌ها نيز اين روزها اقدام به واردات سيستم‌هاى جديدى كده‌اند كه در ميان آنها مى‌توان بهNOTE BOOK هاى بسيار كوچك با مانيتور 10 اينچى اشاره كرد كه با قيمتى حدود 2ميليون تومان عرضه مى‌شوند.

در اين ميان مى‌توان به مدل‌هاى جديد سيستم‌هاى DELL اشاره كرد كه در اندازه‌هاى معمولى و با مانيتور 17 اينچ ارايه مى‌شوند و قيمتى حدود 2ميليون و 200هزار تومان دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا