تکنولوژی

نمايش برنامه‌هاى تلويزيونى در تلفن‌هاى همراه

همکاران سيستم – به‌زودى برنامه‌هاى تلويزيونى از طريق تلفن‌هاى همراه در آمريکا پخش خواهند شد. اين برنامه‌ها عموما کوتاه و پرزرق‌و‌برق هستند و نسل جوان را هدف قرار داده‌اند.

شبکه‌ى تلويزيونى MTV، که به گفته‌ى يکى از مديران‌اش از مجموعه‌ کليپ‌هاى کوتاه تشکيل شده، از چشم‌انداز اين طرح بسيار استقبال کرده‌است.

پخش برنامه‌هاى تلويزيونى در تلفن‌هاى همراه، تا 2 سال ديگر براى طيف وسيعى از مشتريان ‌در بازار‌هاى آمريکا ارايه خواهد شد، اما اين فناورى پيش از اين در اروپا و آسيا حضور چشمگيرى داشته است. بر طبق برآورد محققان بازار، تا سال 2008، بيش از 150 ميليون نفر در سراسر جهان برنامه‌هاى تلويزيونى را در تلفن‌هاى همراه خود مشاهده خواهند کرد. و به اين ترتيب درآمدى حدود 4.7 ميليارد دلار در سال براى صنايع فناورى حاصل خواهد شد.

شايان گفتن‌است که همان‌طور که اينترنت پر‌سرعت موجب شده است تا محدوده‌ى سيعى از فايل‌هاى صوتى و تصويرى قابل دانلود کردن در کامپيوتر‌هاى خانگى باشند، پيشرفت‌هاى فناورى در گوشى‌ها و شبکه‌هاى موبايل نيز، استفاده از موسيقى، راديو، و فيلم‌هاى ويدئويى را در تلفن‌هاى همراه ممکن ساخته‌است.

بنا‌بر گفته‌ى يکى از مديرانMTV، مصرف‌کنندگان در سنين 18 تا 24 سال، احتمالا دو برابر ديگران علاقه‌مند به تماشاى برنامه‌هاى تلويزيونى در تلفن‌هاى همراه خود، و پرداخت پول براى اين‌گونه خدمات خواهند بود.

تحليل‌گران صنعت گفته‌اند که با کاهش قيمت چنين تلفن‌هايى تا چند سال آينده به زير 100 دلار، انتظار مى‌رود که تعداد بسيار زيادى از جوانان سبت به خريد آنها اقدام کنند.

البته لازم به ذکر است که اکنون امکان پخش برنامه‌هاى تلويزيونى در مدل‌هاى خاصى از تلفن‌هاى همراه، با پرداخت 6 تا 15 دلار در ماه علاوه بر هزينه‌ى اشتراک ماهانه، وجود دارد. براى مثال مشتريان Verizon، که گوشى‌هاى مدلVCast اين شرکت را خريدارى کرده‌اند، مى‌توانند تيزر‌هاى تبليغاتى، کليپ‌هاى ويدئويى و همچنين برنامه‌هاى خبرى کوتاه را از کانال‌هايى نظيرCNN، مشاهده کنند. همچنين خدماتى نظيرMobiTV، که توسط Berkeleyارايه شده است، مشتريان Sprint و Cingular را قادر مى‌کند تا برنامه‌هاى تلويزيونى مورد علاقه‌شان را به طور زنده تماشا کنند.

با همگانى شدن اين‌گونه خدمات، قيمت‌گذارى براى آنها توسط مشتريان انجام خواهد‌شد. البته شرکت‌هاى ارايه‌دهنده، مى‌توانند که تا آنجا که مى‌خواهند قيمت‌ها را بالا ببرند اما آنها مى‌دانند که قيمت‌ها بايد به گونه‌اى باشد که همه قادر به پرداخت آن باشند.

منبع : Mercury News

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا