تکنولوژی

فلش هارد دیسک ها را کنار می زند

ایرنا – ادامه روند كاهش قيمت و بهبود كارايى حافظه‌هاى رايانه‌اى “فلش” احتمالا در آينده به نقش سنتى هارد ديسكها در تجهيزات رايانه‌اى پايان خواهد بخشيد.

به گزارش خبرگزارى رويترز، در حالى كه هنوز هاردديسكها اصى‌ترين حافظه جانبى رايانه‌هاى شخصى محسوب مى‌شوند، اما اين وضعيت در دستگاه‌هاى پخش موسيقى در حال تغيير است و احتمالا در آينده نزديك كاربرد حافظه‌هاى فلش در “ام‌پى‌ترى پلير”ها كم كم از كاربرد هارد ديسكها در اين تجهيزات پيشى خواهد گرفت.

حافظه‌هاى “فلش” كه امروزه به وفور در برخى تلفن‌هاى همراه، دوربينهاى ديجيتالى و انواع تجهيزات و رايانه‌هاى جيبى مورد استفاده قرار مى‌گيرند، اطلاعات را روى تراشه‌هاى رايانه‌اى ذخيره كرده و بر خلاف هارد ديسكها كه اطلاعات را به كمك “هد” روى صفحات دوار فلزى مى‌نويسند، داراى هيچ قطعه متحركى نيستند و بنابراين برق كمترى صرف كرده، عمر طولانى‌تر داشته، به فضاى كمترى نياز داشته و به علاوه هيچ سر و صدايى نيز ايجاد نمى‌كنند.

مهمترين مشكل فعلى حافظه‌هاى “فلش”، قيمت بالا و گنجايش پايين آنها در مقايسه با هارد ديسكهاست به طورى كه هم‌اكنون گنجايشهاى مشابه از حافظه‌هاى “فلش” در حدود ‪ ۲۰‬برابر گرانتر از هارد ديسكها هستند.

با اين وجود، بهاى حافظه‌هاى “فلش” به طور چشمگيرى در حال پايين آمدن است به طورى كه سال جارى قيمت هر مگابايت حافظه “فلش” در مقايسه با سال قبل ‪ ۵۶‬درصد كاهش يافته و اين كاهش احتمالا در سال بعد نسبت به امسال ‪۴۷‬ درصد و در سال ‪ ۳۳ ،۲۰۰۷‬درصد خواهد بود.

گنجايش حافظه‌هاى “فلش” نيز با روند جالبى در حال افزايش است به طورى كه شركت “سامسونگ” به زودى توليد انبوه حافظه‌هاى “فلش” ‪ ۱۶‬گيگابايتى خود را آغاز مى‌كند و توليد نمونه‌هاى ‪ ۳۲‬گيگابايتى را نيز در برنامه خود گنجانده‌است.

مزاياى روزافزون حافظه‌هاى “فلش” سبب شده كه به طور مثال شركت “اپل” به عنوان توليدكننده پرفروش‌ترين دستگاه‌هاى پخش موسيقى ديجيتالى جهان موسوم به “آى‌پاد”، در جديدترين محصول خود به نام “آى‌پاد نانو”، حافظه‌هاى “فلش” را جايزگين هاردديسك كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا