تکنولوژی

بازى با حرمت دانشگاه از طريق شركت‌هاى خارجى‌

دنیای اقتصاد – سوددهى بالاى فروش بازى‌هاى كامپيوترى در آغاز هزاره سوم باعث شده رقابت شديدى ميان شركت‌هاى مرتبط با صنعت IT ايجاد شود. در سراسر دنيا شركت‌هاى كامپيوترى كه محصولاتى مرتبط با اين صنعت توليد و عرضه مى‌كنند با‌ آگاهى از اين موضوع سعى در جذب بيشتر مخاطبان اين بازى‌ها دارند كه اغلب از كودكان و نوجوانان هستند و بعضا بزرگسالان را نيز شامل مى‌شود.

د ايران نيز به دليل حمايت مالى شركت‌هاى مرتبط با صنعت كامپيوتر، در چند سال اخير برگزارى مسابقات بازى‌هاى كامپيوترى رسميت بيشترى به خود گرفته است. امسال نيز چون ساليان گذشته اين مسابقات به منظور انتخاب برترين‌هاى اين رشته و اعزام آنها به يكى از مسابقات جهانى قرار است كه در اواخر شهريور ماه برگزار شود.

نكته جالب موضوع تبليغات تجارى و سوء استفاده از اسپانسرى مسابقات باعث شده كه بعضا شركت‌هاى خارجى فعال در ايران حتى حريم دانشگاه را نيز بشكنند و با عقد قراردادهاى تجارى از فضاى اين مكان مقدس به عنوان يك ابزار تبليغاتى استفاده نمايند. اخبار حكايت از آن دارد كه ك شركت خارجى به منظور برگزارى مسابقات بازى‌هاى كامپيوترى با صرف هزينه‌هاى سنگين تبليغاتى و ضمن عقد قرارداد با يكى از معتبرترين دانشگاه‌هاى كشور در تهران – دانشگاه شهيد بهشتى- زمينه حضور تبليغات خيابانى را در محيط دانشگاه نيز فراهم كرده است.

دشوارتر، قبول اين موضوع است كه دانشگاه‌هاى ما كه بايد محل تربيت جوانان امروز و مديران فرداى كشور باشند خود را بازيچه تبليغات سنگين و بودجه‌هاى گزاف شركت‌هاى خارجى قرار داده و حريم دانشگاه را آلوده به فضاى تبليغات سخيف نموده و به اين شكل زمينه ورود تبليغات ساير مارك‌هاى خارجى را نيز فراهم مى‌آورند، چه بازى‌هاى كامپيوترى به عنوان فرهنگ همراه كامپيوتر به هر محيط تجارى قدم مى‌گذارد اما ورود آن به فضاى دانشگاه‌ها به شدت مذموم و قابل تامل است.

اميد است حداقل دانشگاه‌ها را از ورود به دنياى تجارت و تبليغات سخيف مصون نگه داريم كه خود به نوعى پاسدارى از حريم علم و دانش است و اين حداقل انتظارى است كه از مديران مسوول دانشگاه‌ها داريم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا