تکنولوژی

بازى هاى رايانه اى: صنعت پر سود و رقابت فشرده

نام نویسنده: على پرند

شرق – بازى هاى رايانه اى طى سال هاى اخير از بيشترين رشد برخوردار بوده اند به طورى كه از پهنه تلويزيون به تدريج به ساير وسايل ارتباطى مثل موبايل و حتى دستگاه هاى مختص بازى راه پيدا كرده اند. طى اين سال ها همچنين مارك ها و شركت هاى كوچك و بزرگى وارد اين عرصه شده اند و مارك ها و شركت هاى حاكم در اين عرصه را به كنارى زده اند به طورى كه هم اكنون رقابت در اين عرصه بسيار فشرده و نفس گير شده است.

در تازه ترين رويداد از برخوردهى بزرگان در اين زمينه مى توان به انتشار بازى رايانه اى قابل حمل سونى (پلى استيشن) اشاره كرد كه واگذارى آن در هر منطقه موجى از تبليغ و سروصدا را با خود به همراه مى آورد. چندى پيش فروشگاه هاى بزرگ انگلستان اقدام به فروش اين دستگاه بازى شركت سونى كردند در حالى كه صدها مشتاق بازى رايانه اى نيمه شب را تا صبح به انتظار باز شدن اين فروشگاه ها و خريد اين دستگاه به انتظار مانده بودند. سونى با سياست واگذارى قطره اى اين دستگاه در جهان عملاً سياست تشنه نگاه داشتن بازار را در پيش گرفته است. پيش از انگليس اين دستگاه ها در ژاپن، آمريكا و كانادا به همين ترتيب به فروش رفته بود و با اسقبال بسيار زيادى مواجه شده بود. اين شركت پيش بينى مى كند كه تا كريسمس حدود يك ميليون دستگاه PSP را كه توانايى پخش موسيقى و فيلم را دارد و به صورت بى سيم هم به اينترنت متصل مى شود به فروش برساند.

در حالى كه نخستين دستگاه ها از اين نوع ۹ ماه قبل در ژاپن و آمريكا به فروش رفته بود استقبال زياد از آن تا اندازه اى موجب شگفتى ناظران است اما آنها تاخير در ارائه آن را دليل اين استقبال عنوان مى كنند. با توجه به اين كه اين دستگاه ها پيشتر در آمريكا و ژاپن عرضه شده بود برخى تلاش كردند تا آن را در شكل محدود در بازارى محدود در اروپا به فروش برسانند اما شركت سونى به سرعت اين بازار را سركوب كرد و چند واردكننده را به اتهام نقض حقوق اين شركت ژاپنى به دادگاه كشاند و به خريداران هم گفت چنين دستگاه هايى از خدمات اين شركت برخوردار نخواهند بود.

دستگاه پلى استيشن قابل حمل از بزرگترين عمليات بازاريابى و عرضه محصول سونى در پنج سال اخير بود كه ده ها نفر از مشتاقان بازى هاى رايانه اى را زير برف و باران در مقابل فروشگاه سونى در نيويورك به صف كشانده كه اين خود نشانگر بالا بودن تقاضا است. با اين حال كارشناسان معتقدند كه توزيع ديرهنگام دستگاه هاى سونى قابل حمل به دليل مشكلات شركت سونى در ساخت آنها نيز هست. اين شركت از دسامبر سال ۲۰۰۴ تاكنون بيش از يك ميلين از اين دستگاه ۲۵۰ دلارى را فقط در خود ژاپن فروخته است. ارائه و استقبال از چنين دستگاهى باعث شده كه مديران اين شركت به اين فكر بيفتند تا زمانى كه اين شركت قصد دارد واحد هاى الكترونيكى و فيلمسازى اش را اصلاح كند پلى استيشن اين شركت را همچنان سودآور نشان دهد چراكه اين دستگاه بزرگترين عمليات با ارزيابى و عرضه محصول سونى در پنج سال اخير به شمار مى رود.

سونى در حالى در اين بازار حكومت مى كند كه در بازارهاى مشابه مثل كنسول هاى بازى معمولى نيز در رقابت سنگينى با دو رقيب خود يعنى مايكروسافت و نينتندو قرار دارد به همين منظور مديران اين شركت از چندى پيش موضوع ارائه پلى ستيشن ۳ را مطرح ساخته اند و ادعا كرده اند كه اين كنسول ضربه محكمى به دستگاه بازى رايانه اى مايكروسافت (ايكس باكس) وارد مى آورد. مقامات سونى كه اين دستگاه را در نمايشگاه ها سرگرمى هاى الكترونيك در لس آنجلس به نمايش گذاشته اند هنوز تاريخ دقيقى براى ارائه آن انتخاب نكرده اند و منتظر تحولات بازار و مسائل تداركاتى هستند.

در سوى مقابل ميدان اما مايكروسافت نيز بيكار ننشسته و قصد دارد تا دستگاه جديد بازى رايانه اى خود موسوم به ايكس باكس ۳۶۰ را در كريسمس در سراسر جهان عرضه كند اما مسئولان سونى معتقدند كه دليل براى عجله و پيشى گرفتن بر مايكروسافت در زمينه ارائه زودتر محصول وجود ندارد چراكه پيشتر نيز شركت نينتندو ضلع سوم مثلت بازى هاى كامپيوترى دو دستگاه خود را روانه بازار كرده اما همچنان سونى بر اين بازار احاطه دارد. مسئولان سونى آنچنان به پلى استيشن ۳ اميد بسته اند كه خبر از احاطه ده سال آينده بر بازار بازى هاى كامپيوترى را مى دهند. رقابت اصلى در شكل گرافيك و پردازنده ها است جايى كه سونى اعتقاد دارد كه پلى استيشن ۳ آن شركت به مدد پردازشگر پيشرفته خود جلوه بى سابقه اى از گرافيك هاى رايانه اى را ارائه خواهد كرد در عين اين كه ۳۵ مرتبه نيز از نمونه قبلى (پلى استيشن ۲) سريع تر است. اين دستگاه همچنين اين امكان را دارد كه بازى هاى بيست سال گذشته اين شركت را از طريق اينترنت دانلود كند.

جهان بازى هاى رايانه اى به اين شكل بسيار فشرده و پررقابت پيش مى رود و حالا مى توان گفت طيف استفاده كننده از آن ديگر تنها كودكان و نوجوانان و حتى جوانان نيستند و بزرگسالان نيز به اين عرصه وارد شده اند و بازار مناسب و گسترده ترى را به وجود آورده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا