تکنولوژی

شركت‌هاى بزرگ شيوه خدمات پس از فروش را تغيير مى‌دهند

دنیای اقتصاد – هميشه بين اعتماد و بى‌اعتمادى مرز كوچكى قرار دارد. مرزى كه بسيار آسيب‌پذير بوده و ممكن است به راحتى از بين برود. موضوعى كه باعث شده حالا خيلى دقيق و موشكافانه جلو برويم، آنقدر دقيق كه شايد حتى براى خريد يك قطعه كوچك، ساعت‌ها و روزها وقت بگذاريم. با اين حال گاهى باز هم نمى‌توانيم جلوى اتفاقات غيرقابل پيش‌بينى را بگيريم.

طبيعتا همين روند است كه باعث مى‌شود در مورد خريد يك كامپيوتر شخصى يا لپ‌تاپ وسواس و دقت عمل بيشترى نشان بدهيم. دقتى كه بيشتر از هر چيز روى برگه گارانتى يا ضمانتنامه معطوف مى‌شود، شايد به دليل اينكه در حقيقت گارانتى تنها راه حمايت يك شركت از كاربر خود و البته تضمين كيفيت اجناس خودش است.

همين دليل كافى است تا در مورد خريد محصولات شركت‌هاى معتبر و بزرگ وسواس كمترى داشته باشيم.

اما مثل اينكه اين روزها عجايب هم كم‌كم مى‌خواهند باور كردنى باشند، بايد انتظار هر چيزى را داشت. بنابراين موقع خريد كامپيوتر شخصى‌تان با ديدن برگه‌ گارانتى چندان هم از اينكه مدت اعتبار آن به اندازه‌اى نيست كه شما فكرش را مى‌كرديد، متعجب نشويد.

جالب‌تر آنكه بعد از اين شوك‌ به شما پيشنهاد مى‌شود كه اگر به اضافه كردن مدت گارانتى علاقه‌منديد بايد پول بيشترى بپردازيد.

جريانى كه تى كمپانى‌هاى بزرگ توليدكننده كامپيوترهاى شخصى دنيا هم از آن مستثنا نيستند. حالا شركت‌هايى مانند DELL: و Gateway مدت گارانتى استاندارد محصولات خودشان را به 90روز كاهش داده و كاربران را به خريد برنامه‌هاى گارانتى قابل توسعه (تمديد) ترغيب مى‌كنند.

در واقع اين اتفاق نهايتا باعث مى‌شود قيمت تمام شده قطعات جايگزين خيلى بيشتر از آنچه بايد افزايش پيدا كند.

علاوه بر اين موضوع ديگرى كه كاربران را متضرر مى‌كند اين است كه آنها مجبور مى‌شوند هزينه اضافى را براى اين گارانتى‌ها بپردازند در حالى كه شايد در آن مدت كامپيوتر آنها هيچ مشكلى هم پيدا نكند.

به عنوان مثا قيمت يك دستگاه كامپيوتر توليد شركت Dell در حدود 799دلار است اما براى خريد آن بايد مبلغى در حدود 80تا 330دلار براى گارانتى‌هاى قابل تمديد آن بپردازيد. مبلغى كه در نهايت يك هزينه فرعى و البته زائد به حساب مى‌آيد.

لپ‌تاپ‌هاى مدل Nx52ox شركت Gateway هم در فروشگاه‌هاى آنلاين با قيمت 949دلار و تخفيف 50دلار همراه با ضمانت‌نامه warranty week درآمد حاصل از فروش گارانتى‌هاى قابل تمديد شركت Dell در ماه نوامبر سال 2004 بيشتر از 2برابر هزينه شركت براى اين گارانتى بوده است.

شركت Gateway هم توانسته است درآمد گارانتى‌هاى خود را تا 33ميليون دلار افزايش دهد در حالى كه هزينه شركت براى اين گارانى‌ها به 15ميليون دلار كاهش پيدا كرده است.

البته هنوز تمام شركت‌هاى توليدكننده بزرگ كامپيوترهاى شخصى گرفتار اين تجارت نشده‌اند و گارانتى‌هاى خود را به صورت استاندارد با مدت زمان تعيين شده ارايه مى‌دهند. به عنوان مثال شركت Hewlett- Packard هنوز هم محصولات خودش را با گارانتى يك ساله به بازار عرضه مى‌كند.

شركت (formerly micron PC)MPC هم توليداتش را با گارانتى 3ساله و خدمات پشتيبانى فنى در منزل ارايه مى‌كند.

علاوه بر همه اين مسايل پذيرفتن اينكه خريد گارانتى‌هاى قابل تمديد هيچ ضمانت قابل اجرايى به حساب نمى‌آيد، آنقدرها هم آسان به نظر نمى‌رسد. در واقع با وجود خريد اين گارانتى در صورت نقص كامپيوترتان احتمالا نبايد انتظار داشته باشيد كه قطعات تعويض شده كيفيت مناسبى داشته باشند يا خدمات پشتيبانى فنى خوبى به شما ارايه شود.

حالا اغلب كاربرانى كه اين گارانتى‌ها را خريده يا بهتر است بگوييم مجبور به خريد آنها شده‌اند معتقدند كه كار بى‌نتيجه‌اى انجام داده‌اند. آنها به خاطر نبودن خدمات پشتيبانى فنى، نقص كامپيوترها و قطعات تعويضى با كيفيت پايين بارها و بارها اظهار نارضايتى كرده‌اند.

ميريام كه كامپيوتر جديدش را در ماه ژانويه از شركت Dell خريده است در اين مورد مى‌گويد:

مثل اينكه همه چيز حتى برگه‌هاى گارانتى هم كم‌كم دارند معنى خودشان را از دست مى‌دهند. ديگر برگه‌هاى گارانتى تنها معنى كه نمى‌دهند ضمانت و پشتيبانى است. حالا اين شركت‌هاى بزرگ و معتبر هستند كه به تدريج سعى دارند با گرفتن سود بيشتر و ارائه خدمات كمتر مرزهاى اعتماد را از بين ببرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا