تکنولوژی

وبلاگ”، فضايى آزاد براى بيان آزاد

نام نویسنده: زهرا اميرى

ایرنا – شانزدهم شهريور ماه امسال مصادف با پنجمين سال حيات وبلاگ فارسى است كه به دنياى وبلاگ نويسى انگليسى پايان داد و نقطه شروع وبلاگ نويسى ايرانيان داخل و خارج كشور شد.

هر چند بيشترين نويسندگان و خوانندگان وبلاگ‌ها جوانان هستند، اما بيش از دو سالى است كه نويسندگان و روزنامه نگاران ايرانى نيز به وبلاگ نويسى روى آورده‌اند.

نه تنها روزنامه نگاران و نويسندگان ايرانى مجذوب امكانات وبلاگ هستند كه اين عرصه نقطه تلاقى دولتمردان نيز شده است شايد “محمد ابطحى” معاون سابق پارلمانى رييس جمهور را بتوان معروف‌ترين وبلاگ نويس در اين ميانه دانست كه نوشته هايش در ميان جوانان نيز هوادارانى دارد.

براى اولين بار شخصى به نام “سلمان جريرى” يك وبلاگ فارسى در بخشى از سايت خود در سال ‪ ۲۰۰۱‬راه اندازى كرد.

به فاصله يك ماه نزديك به صد وبلاگ فارسى به وجود آمد و در مدت كوتاهى هزار جوان ايرانى به نوشتن خاطرات روزانه، شعر، داستان و نكته، در وبلاگ – هاى خود پرداختند، به طورى كه در كمتر از هزار روز ، شمار وب لاگ‌هاى فارسى به دهها هزار عدد رسيد.

اكنون در پنجمين سال ايجاد نخستين وبلاگ ايرانى، چند سرور با قابليت هاى بى‌شمار به ارائه خدمات به وبلاگ نويسان ايرانى مى‌پردازند و وبلاگ نويسان در عرصه‌هاى سياسى تا هنرى، با ديگران به گفتمان مى‌نشينند.

هم‌اكنون وبلاگ نويسان فارسى زبان (ايرانى، تاجيك، افغان) بزرگترين سهم در حفظ جايگاه زبان فارسى در اينترنت را بر عهده دارند.

همچنين موضوع وبلاگها به مهمترين بحث در حوزه محتواى فارسى تبديل شده است و دليل آن اين است كه وبلاگ نويسان، محتواى فارسى در دنياى مجازى را تحت تاثير قرار داده اند.

فضاى آرام محتواى فارسى بر روى اينترنت در چهار سال گذشته با طوفان وبلاگ‌ها متحول شده و به همين دليل جامعه مجازى فارسى زبانان در الوى ايرانى از چنين بسترى بر خواهد خواست.

“وبلاگ” وب سايت شخصى نويسنده است و همچون خانه اوست، حتى هويت رسمى او نيست كه در سايه ملاحظات اجتماعى تغيير شكل پيدا كند، صداقت و صميميت اساس ارزشهاى انسانى در محيط وبلاگ نويسى است.

بزرگترين سرويس‌دهنده وبلاگ، “پرشين بلاگ” توسط سه جوان ايرانى راه اندازى شد كه يك سرويس رايگان فارسى است كه امكان وبلاگ نويسى را براى طيف گسترده ترى از كاربران اينترنت فراهم مى‌كند.

پرشين بلاگ هم كه خود به نوعى پدربزرگ و پيشكسوت اين سرويس‌دهنده ها است، اكنون رقيبان جديد را در كنار خود مى‌بيند كه آمده‌اند تا شايد روزى بتوانند پيشگام اين كار شوند اما در حال حاضر بازار سرويس‌دهندگان وبلاگ هاى فارسى داغ شده است.

علاوه بر ‪ ،Persian blog‬سرويس‌دهندگان ديگرى نظير ” بلاگفا “، “بلاگ اسكاى”، “ميهن بلاگ” هم هستند كه حجم انبوهى از وبلاگ‌هاى فارسى را ميزبانى مى كنند.

دنياى وبلاگ‌هاى ايرانى اكنون به جايى رسيده است كه ماه گذشته پرشين بلاگ اعلام كرد كه شمار كاربران اين سرويس از مرز پانصد هزار دارنده وبلاگ گذشته است.

اما وبلاگ را در جهان چه كسى ساخت؟
“وب لاگ” كه به صفحات اينترنتى شخصى گفته مى‌شود كه كاربران مى‌توانند به سادگى و به صورت رايگان در اينترنت ايجاد كنند اول بار توسط خانم “‪ “Meg Hourihan‬ايجاد شد.

وى با ايجاد وبلاگ توانست يك لغت به زبان انگليسى ( بلاگ هم به صورت فعل و هم اسم استفاده مى‌شود) اضافه كند و جايزه مخترعان جوان از مجله مشهور ‪ Technology Review‬و ‪ MIT‬را دريافت كند.

هم اكنون شمار وبلاگهاى جهانى موجود در اينترنت به ‪ ۱۴/۲‬ميليون عدد رسيده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا