تکنولوژی

هكرها تكنولوژى را سياه مى‌كنند

دنیای اقتصاد – وقتى قرار باشد با زمان پيش برويم، ناگزيريم به تغيير. تغييراتى كه هر چند كوچك و پيش پا افتاده به نظر برسند، در شرايط و موقعيت‌‌هاى خاص شايد تنها راه‌حل عملى باشند.

چنين روندى هميشه باعث شده نوعى همزيستى مسالمت‌آميز با مسائل نه چندان خوشايند به وجود بيايد.حل موضوع هك كردن و كنار آمد ن باهكرها هم جزو همين موارد است كه در سال‌‌هاى اخير شركت‌هاى بزرگ و معتبر دنيا را به صرافت انداخته است.

به هر حال موضوع امنيت سيستم‌ها و شبكه‌هاى كامپيوترى آنقدر با اهميت هست كه اين شركت‌ها را به تغيير مواضع خودشان در برابر هكرها وادارد.

بازار سياه يك تهديد جدى‌
حالا ديگر هكرها تهديد جدى براى كاربران و شركت‌ها محسوب مى‌شوند.

در همين ماه گذشته بود كه هكر روسى معروف به (Bit) اعلام كرد اطلاعات ارزشمندى براى فروش دارد. او توانسته بود نقصى را در شبكه Internet Explorer شركت مايكروسافت پيدا كند كه معتقد بود با استفاده از آن به راحتى مى‌توان از اين شبكه سوءاستفاده و بهره‌بردارى كرد.

در واقع تصميم داشت با استفاده از اين موضوع نوعى بازار سياه براى فروش اطلاعاتش راه بيندازد.به همين خاطر او در چت‌رومى كه اغلب بازديدكنندگان آن نويسندگان برنامه‌هاى ويروسى بودند، اعلام كرد كه اين اطلاعات را با قيمت 300دلار مى‌فروشد.

مسلما اين يشنهاد با استقبال خوبى مواجه مى‌شود همين موضوع هم دليل كافى و مناسبى براى ادامه راه است.در چنين شرايطى شركت معتبر و بزرگى مانند مايكروسافت قطعا به هر وسيله‌اى سعى مى‌كند جلوى اين جريان را بگيرد.

اما تجربه سال‌هاى اخير نشان مى‌دهد كه راه‌حل‌هايى كه تا حالا براى اين مساله به كار برده شده‌، چندان هم موثر و قابل اعتماد نبوده‌اند. بنابراين بايد به دنبال راه‌حل جديد و البته متفاوت‌ با گذشته بود، چون اين طور كه معلوم است هنوز فرصت‌هاى زيادى دارد. يك تجارت پرسود براى هكرهايى كه عاشق كارشان هستند.

>بيت> هم مثل هزاران هكر ديگر كه به ويندوز XP يا سيستم كاربرى symbian كه در اغلب تلفن‌هاى همراه دنيا به كار برده مى‌شود، موقعيت‌هاى زيادى براى كار مورد علاقه‌اش دارد.

راه حل آخر، معامله‌

به عنوان راه حل آخر تعدادى از شركت‌هايى كه در زمينه امنيت سيستم‌هاى كامپيوترى فعاليت مى‌كنند به اين نتيجه رسيدند كه ضمن يك همزيستى كاملا مسالمت آميز (!) با هكرها، بازارى كاملا مشروع و قانونى براى استفاده از هوش و اطلاعات آنها ايجاد كنند كه بر اساس آن اطلاعات هكرها با دلارهاى اين شركت‌ها مبادله مى‌شوند. البته اين بازار هم مثل بازار قطعات هنوز به وضعيت ثابتى نرسيده و بحث و جدل بر سر آن زياد است. دليل هم كاملا واضح است. وجود دلالان متفرقه در بازار، چيزى كه امروز در تمام دنيا رايج است. موضوعى كه قطعا به مزاج شركت‌ها خوشايند نبوده و دوباره بازار را به طرف سياه شدن پيش مى‌برد. بر اساس اين راه حل كه هفته گذشته به عنواناز طرف شركت Tipping Point معرفى شد، براى تشويق و جذب اطلاعات هكرها حتى جوايز 20هزار دلارى هم در نظر گرفته شده است. اما لى ماير مدير فناورى و تكنولوژى اين شركت به خاطر دلالان كمى نااميد است.

او در اين مورد مى‌گويد:

تكنولوژى تنها راه دفاع نيست‌

در حقيقت مى‌توان گفت اين مسائل پيشكش صنعت و تكنولوژى هستند كه مورد سوءاستفاده هكرها قرار گرفته‌اند. به همين لت تكنولوژى نمى‌تواند تنها راه دفاع و حمايت در برابر سيل ويروس‌هاى كامپيوترى و حمله هكرها باشد. بنابراين بعضى شركت‌ها تصميم‌ گرفته‌اند تا روابط خودشان را در جامعه هكرها افزايش داده و قوى‌تر كنند. هدف اين شركت‌ها تامين امنيت و كمك به هكرهاى كلاه‌سفيد براى دور كردن هكرهاى كلاه‌سياه و حتى غلبه بر هكرهاى ميانه‌رو است.

دانيل جى‌لاركين، مدير مركز مبارزه با جرايم اينترنتى اف‌بى‌آى در اين رابطه مى‌گويد:

در واقع اهميت روابط خوب با هكرها در كنفرانسى كه با حضور نمايندگان شركت Cisco و هكرهاى كلاه‌سياه برگزار شد، كاملا مشخص و از نزديك حس شد، چون در اين كنفرانس بين متخصصان اين شركت و هكرها مشاجره‌اى در مورد فاش كردن كدهاى رمز و آسيب‌هاى جدى آن در گرفت. حالا cisco از عواقب اين اتفاق نگران است و به قدرت نيروهاى پليس بيشتر اميدوار است.

اين شركت معتقد است كه عكس‌العمل هكرها برابر آنها بايد بازنگرى شود. مثل اين كه قدرت نفوذ هكرها بيشتر از حدى است كه تصور مى‌شود. حتى بازار هم به خواست آنها مى‌تواند تغييرات عجيب و غيرقابل پيش‌بينى كند. با اين حال شركت‌ها سعى دارند قبل از واگشتن به گرد هكرها برسند.

منبع : Business week

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا