تکنولوژی

ينده پيش روى وزير جديد ارتباطات و فناورى اطلاعات

نام نویسنده: مصطفى قوانلو قاجار -www.ghajar.ir

آی تی ایران – با مطالبى که در مورد دکتر سليمانى خواندم و ديده و شنيد هايى که اين چند روزه از اطراف او جمع کردم، نشان مى دهد که او ساختار فعلى مخابرات را چندان به هم نمى ريزد. به احتمال فراوان تنها او بر روى مناقصه هاى مخابرات حساس خواهد شد و شايد چالش بزرگ او اينجا باشد. به احتمال فراوان به او فشارهايى بر سر مناقصه ها از بيرون بدنه مخابرات وارد خواهد آمد. مناقصه هايى که در آن بيشتر همان مخابراتى ها سابق برنده مى شود و روند خصوصى سازى تغييرى در ساختار آن نداده است.

او شايد شرايط مناقصه ها تغيير دهد اما معلوم نيست تغيير شرايط مناقصه باعث محدود کردن نفوذ برخى از سهم خواهان مخابرات مى شود يا خير. وزارت نفت و ارتباطات از جمله وزارتخاه هاى متمول بنابراين هميشه عده اى قائل به سهم براى خود از اين دو وزارتخانه هستند.
البته اميدوارم گمانه زنى هايم بيشتر خطا باشد چرا که از صميم قلب دوست دارم اين استاد دانشگاه علم و صنعت در کارش موفق باشد.

اما بزرگترين انتقادى که شخصا به اين استاد دانشگاه(هنوز هم باور نمى کنم استاد دوست داشتنى، وزير مى شود)وارد مى کنم اين تئورى پوسيده اول فرهنگ سازى بعد مصرف است. به احتمال فراوان او پول هاى فراوانى را در اين زمينه هدر مى دهد.چرا که احتمالا يکى از طرح هاى او تشکيل نهاد يا مجمعى به عنوان “انجمن فرهنگى استفاده از اينترنت” است.

استاد سليمانى معتقد است که اول بايد فرهنگ يک فناورى را ياد گرفت و سپس از آن استفاده کرد.بدين ترتيب شما ابتدا بايد بر سر کلاس هاى فرهنگى اول فرهنگ استفاده از تلفن همراه، اينترنت يا ماهواره را ياد بگيرد بعدا از آن استفاده کنيد.اين حرف از آنجا ناشى مى شود که ما بيشتر مصرف کننده فناورى هستيم و سهمى در توليد آن نداريم بنابراين همواره ميان فرهنگ استفاده از فناروى مدرن با فرهنگ سنتى مان در تضاد هستيم.

سرعت گيج کننده فناورى مجال فرهنگ سازى را مى گيرد و به فرصت سوزى تبديل مى شود. استفاده از فناورى هاى جديد لازم و واجب است. اما به موازات استفاده از فناورى مى توان فرهنگ آن را نيز در جامعه نهادينه کرد.

بدين ترتيب به نظر مى رسد دکتر سليمانى همچنان مجرى فيلترينگ بر سايت هاى اينترنتى باشد، اما شدت و ضعف فيلترينگ بر اساس فشار نهادهاى بالادستى او در دولت و همچنين وضعيت اجتماعى جامعه ايران بالا و پايين شود. اما اين نظر که با آمدن دکتر سليمانى بسيارى از وبلاگ ها و سايت هاى اينترنتى بسته مى شوند، چندان منطقى و درست به نظر نمى رسد.
استاد سليمانى بيش از آن که اهل اجرا باشد اهل پژوهش است.

رياست ها و معاونت هاى او هم همين امر را نشان مى دهد.اين شايد از يک نقطه ضعف و از سوى ديگر نقطه او باشد.نقطه ضعف از آن جهت که تا کنون سابقه کار اجرايى در وزارتخانه را نداشته و نقطه قوت ز آن جهت که مدارک تحصيلى و سابقه پژوهشى او نشان از آشنايى به حوزه مخابرات مى دهد.به همين انتخاب اين استاد دانشگاه از آن جهت که در وزارتخانه مرتبط به سابقه علمى اش به کار گرفته شده، مناسب است.

از ديگر مسائل پيش روى او در وزارتخانه ارتباطات مسئله تلفن همراه است واين که آيا او راغب به همکارى با شرکت هاى خارجى براى ساماندهى وضعيت تلفن همراه ايران هست يا خير؟شواهد نشان مى دهد او چندان مايل به کار با شرکت هاى خارجى نيست و دوست دارد پلى ميان دانشکده مخابرات و وزارتخانه بزند اما ساختار مخابرات ايران و دور بودن فضاى عملى ايران از فضاى اجرايى مجال چنين کارى را از او خواد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا