تکنولوژی

كامپيوترهاي شخصي نبض بازار را در اختيار دارند

دنیای اقتصاد – براساس اعلام IDC ميزان صادرات و واردات كامپيوترهاى شخصى در دومين فصل سال 6/16‌ درصد رشد داشته است.

چقدر زمان زود‌ مى‌گذارد. مى‌گذرد و همه چيز را با خودش همراه مى‌كند. رشد سريع تكولوژى در نيم قرن اخير همان چيزى است كه اين موضوع را محسوس‌تر مى‌‌كند. حالا ديگر گذشته تنها برايمان خاطره است، زمانى كه داشتن يك كامپيوتر شخصى براى خيلى‌ها شكل رويا بود. امروز اما كامپيوترهاى شخصى جزو امكانات اوليه يك زندگى عادى محسوب شده و در اغلب خانه‌ها پيدا مى‌شوند. دلايلى كافى و مناسب براى آنكه اين روزها بازار كامپيوتر بخش بزرگى از استراتژى‌هاى اقتصادى و سرمايه‌‌گذارى‌هاى كلان را به خودش اختصاص بدهد، بازارى كه نبض آن كامپيوترهاى شخصى هستند. تا جايى كه براساس آمار سايت رسمى‌IDC كه تغييرات بازار كامپيوترهاى شخصى را در سطح دنيا و به صورت سه ماهه بررسى مى‌كند ميزان صادرات و واردات كامپيوترهاى شخصى در دومين فصل تا 6/16‌درصد رشد داشته است.

سيستم‌هاى ارزان و قابل حمل شايد دليل اين تغييرات و البته كليد موفقيت بازار باشند.

در واقع يك بار ديگر مناطق آسياى ميانه، اروپا و آفريقا(EMEA) منبع رشد بازار بوده‌اند، اگر چه نبايد از عملكرد خوب مناطق ديگر هم به راحتى گذشت. به هر حال چيزى كه جالب توجه است رشد 6/16 درصدى است كه 4 درصد از پيش بينى كارشناسان بيشتر بوده، در حالى كه رشد 7/11 درصدى بازار آمريكا آنقدرها هم دور از ذهن نبوده است.

به عقيده لورن لورد مدير سايت رسمى‌IDC، چنين رشدى در بازار كامپيوترهاى شخصى بى سابقه و گج كننده است. او در اين مورد مى‌گويد: در چنين شرايطى ما انتظار داريم كه تعداد مشترى‌ها و ميزان تقاضا به تدريج كم‌تر بشود، اما كاهش قيمت‌ها و در مقابل افزايش تقاضا در بازار سراسر دنيا مى‌تواند به ادامه اين روند كمك كند. در واقع چنين رشد منطقى مى‌تواند ما را به آينده بيشتر اميدوار كند.

Apple ناموفق در ژاپن‌

روند رشدى كه در دومين فصل قوت گرفت، در آمريكا شروع خوبى نداشت. چون بازار كامپيوتر اين كشور در فصل اول به خاطر وضعيت اقتصادى مردم و مقايسه اشتباه قيمت‌ها و اجناس بازار با سال قبل، راكد مانده بود. اما با شروع فصل دوم ميزان تقاضاها بيشتر شده و بازار جان تازه اى پيدا كرد. لپ تاپ‌ها هم از اين قاعده مستثنا نيستند، چون بازار آنها مانند سرمايه گذارى به توسعه و رشد بازار اتحاديه اروپا وابسته است.

در ژاپن هم رشد حريصانه تقاضاها جايگزين شرايط راكد بازار شدند. شرايطى كه به واسطه رشد كند اقتصادى، رقابت لوازم و سيستم‌هاى الكترونيكى ديگر، متداول شدن استفاده از سيستم‌هاى قابل حمل و نفوذ زياد كامپيوترهاى شخصى به وجود آمده بود. اما مثل اينكه قيمت‌هاى ارزان مى‌خواهند بازار را به وضعيت ثابتى برگردانند. هفته گذشته بعد از اعلام ميزان درآمد شركت بزرگ Apple در سه ماهه اول سال 2005، تيم‌كوك مدير عامل بخش فروش اين شركت گفت: عمكرد كمپانى ما در ژاپن راضى‌كننده نبوده است و ما براى تغيير شرايط به دنبال كانال‌هاى مستقيم و غيرمستقيم هستيم.>

با وجود رشد 32درصدى ژاپن در بازار محصولات Apple، اين كشور شاهد يك افت 7درصدى در فروش اين محصولات بوده است. در حقيقت از فصل قبل تا حالا شركت Apple در ژاپن به صورت تدريجى در بخش فروش و درآمد خود به ترتيب 25 و 20درصد افت كرده است. اين در حالى است كه 76هزار محموله فرستاده شده اين شركت به ژاپن، تنها 227ميليون دلار براى آن درآمد داشته است.

با اين همه قسمت عمده بازار جهانى كامپيوتر در كشورهاى آسيايى حاشيه آب‌هاى بين‌المللى هنوز در حال ادامه عملكرد و روند رشد قابل ملاحظه خودشان هستند. صرف‌نظر از مسائلى مانند افزايش نرخ بهره، ‌قيمت نفت و تاثيرات منفى مديريت اقتصادى چينى‌ها، سرمايه‌گذارى‌هاى تجارى و علاقه مشترى‌ها به خريد كامپيوترهاى ارزان‌قيمت به اين روند سرعت بيشترى مى‌دهد.

فصل سوم سال 2005 اما فصل خوبى براى Apple بوده چون براساس گزارش اين شركت بالاترين ميزان درآمد اين شركت در تاريخ فعاليت‌هايش در ماه ژوئن گذشته بوده است.درآمد Apple در اين فصل به 52/3ميليارد دلار رسيده و ارزش سهام آن تا 320ميليون دلار افزايش پيدا كرده كه در مقايسه با ماه ژوئن سال گذشته 75درصد رشد داشته است.

آسيا جايى براى رشد

فصل دوم براى شركت Dell هم با ركود همراه بود. در حالى كه اين شركت با رشد 24درصدى در اين فصل به دنبال گسترش بازار خود در سطح دنيا بود. اما بعد از اين ركود، شركت Dell با يك حركت آنى توانست با رشدى در حدود 50درصد دوباره بازار را در كشورهاى آسيا و آمريكاى لاتين به دست بگيرد.

ميزان تقاضا در آسيا و به خصوص اروپا باعث شد شركت HP هم با رشد 23درصدى در صادرات بين‌المللى و رشد 3/16درصدى در بازار جهانى در جايگاه خوبى قرار بگيرد.

Lenovo هم در حالى كه تصميم دارد با شركت IBM قرارداد همكارى امضا كند، در اين فصل رشدى در حدود 7/7درصد داشته است. در مقابل IBM با رشد 1/2درصدى در اين فصل چندان خوش‌شانس نبوده، اگرچه مزان رشد اين شركت در آمريكا 12 و در كشورهاى آسيايى به جز ژاپن بيشتر از 18درصد بوده است.

شركت Acer هم تصميم دارد به موفقيت‌هاى خودش در مناطق آسياى ميانه، اروپا و آفريقا (EMEA) ادامه بدهد. تا جايى كه توانسته در بازار سيستم‌هاى قابل حمل ارزان‌قيمت به رشدى بيشتر از 65درصد برسد Acer. در اين فصل با عملكرد خوب در بازار خرده‌فروشى كشورهاى آسيايى توانست به جايگاه مناسبى برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا