تکنولوژی

تجارت اينترنتى تهديدى براى گونه هاى ناياب زيستى

بی بی سی – فعالان حفاظت از حيات وحش مى گويند تجارت غيرقانونى گونه هاى در معرض خطر در اينترنت آنها را به سوى انقراض سوق مى دهد.

تحقيقاتى که توسط آيفا، “صندوق بين المللى رفاه حيوانات” (Ifaw) انجام شده نشان مى دهد که هر هفته به طور متوسط 9000 حيوان زنده يا محصولات حاوى اجزاى بدن حيوانات در سايت هاى تجارى مانند “eBay” عرضه مى شود.

اين گروه ادعا مى کند بسيارى از مبادله کنندگان با سوءاستفاده از اينترنت هويت خود را مخف نگاه مى دارند.

دولت بريتانيا مى گويد جرايم مربوط به حيات وحش را جدى مى گيرد، اما آيفا خواستار اقدام عاجل دولت اين کشور براى جلوگيرى از اين پديده شده است.

آيفا در جريان تحقيقات سه ماهه خود دريافت که برخى از گونه هاى به شدت در معرض خطر در اينترنت عرضه مى شوند درحالى که تجارت تقريبا همه آنها غيرقانونى است.

اجزاى بدن حيوانات

اينها شامل يک گوريل زنده براى فروش در لندن و ببر سيبرى و چهار بچه شامپانزه در وبسايت هاى آمريکايى بود.

اجزاى بدن حيوانات از جمله شامل لاک لاک پشت استوايى، پشم بز تبت و تاکسيدرمى گونه هاى شير و شاهين هاى مهاجر که مورد حفاظت قانين بريتانياست بود.

به گفته آيفا محصولات ساخته شده از عاج فيل و داروهاى سنتى حاوى اجزاى بدن ببر و کرگدن، که هر دو در معرض خطر انقراض هستند، به وفور در اينترنت يافت مى شود.

اين گزارش مى گويد بسيارى از حيوانات توسط صيادان غيرقانونى هدف گرفته مى شوند تا اميال مصرف کنندگان ثروتمند را برآورده کنند.

اين گزارش مى نويسد: “نتيجه چنين وضعى وجود يک بازار سياه اينترنتى است که آينده نادرترين حيوانات جهان در آن به فروش گذاشته مى شود.”

“اين وضعيت بايد فورا از سوى دولت ها و صاحبان وب سايت ها مورد رسيدگى قرار گيرد.”

ضعف در اجراى قوانين موجود

از نه هزار حيوان و محصولات حيوانى عرضه شده در اينترنت که در نخستين هفته مطالعه اين صندوق کشف شد، 70 درصد آنها متعلق به گونه هايى بودند که براساس قوانين بين المللى تحت محافظت قرار دارند.

آيفا مى خواهد وزارت محيط زيست، مواد غذايى و امور روستايى بريتانيا اطمينان حاصل کند که اين ممنوعيت ها اعمال مى شود.

آيفا مى گويد گونه هاى در معرض خطر براساس “کنوانسيون تجارت بين المللى گونه هاى در معرض خطر” (CITES) تحت حفاظت بين المللى قرار دارند اما براى اعمال اين قوانين منابع کافى وجود ندارد.

فعالان حفاظت از حيات وحش صاحبان وب سايت ها را ترغيب مى کنند به کاربران اجازه دهند موارد سوءظ برانگيز را گزارش کنند و همکارى نزديکترى با دولت و آژانس هاى مجرى قانون داشته باشند.

يک سخنگوى eBay گفت که سياست تجارت حيوانات در اين سايت حتى از قوانين منع فروش گونه هاى بومى و در معرض خطر فراتر مى رود و eBay براى اطمينان از مبرى ماندن سايت از تجارت اقلام غيرقانونى با آيفا همکارى مى کند.

اين سخنگو گفت: “اگر ما از عرضه هر قلم کالايى که ناقض اين سياست است آگاه شويم، عرضه آن را متوقف خواهيم کرد و در موارد لازم آن را به سازمان هاى مجرى قانون ارجاع خواهيم داد تا عليه آنها اقدام شود.”

“ما کاربران را به شدت تشويق مى کنيم با مشاهده هرگونه کالاى غيرقانونى آن را به بخش خدمات مشترى گزارش کنند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا