تکنولوژی

سازمان مديريت و پروژه هايى كه به تعويق مى افتد

نام نویسنده: على شميرانى

آی تی آنلایز – سازمان مديريت و برنامه ريزى از جمله نهادهايى است كه نقش مهمى در پيشرفت پروژه هاى كشور داشتته و دارد. اما اين سازمان بنا بر دلايلى كه هنوز چرايى آن مشخص نيست موجبات كندى، تعويق و گاه حتى متوقف شدن برخى از پوژه هاى خرد و كلان در حوزه IT شده است.

يك نمونه مشخص و همه ساله ازعدم تامين منابع از سوى سازمان مديريت و برنامه ريزى به منابع طرح توسعه و كاربرى فناورى اطلاعات و ارتباطات (تكفا) مربوط مى شود. پيش از اين و در اخبار نيز اعلام شد كه تلاش هاى نهادى همچون شوراى عالى اطلاع رسانى در سال گذشته نهايتاً منجر به جذب تنها نيمى از بودجه اين طرح شد و اين كه چرا بايد براى جذب تنها نيمى از بودجه مصوب و قانونى اين گونه تلاش و پيگيرى به عمل آيد موضوعى است كه سازمان مديريتى ها بايد به آن پاسخ دهند.

اما كم نيستند پروژه هايى كه اين روزها به علت عدم تامين اعتبار از سوى سازمان مديريت و برنامه ريزى به تعويق افتاده اند.

از آن جمله مى توان به طرح هاى ICT وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد. به گفته معاون وزير آموزش و پرورش طرح هايى همچون اتوبوس اينترنتى و تجيهيز مدارس از نظر اين وزارتخانه آماده است ولى به دليل تامين نشدن اعتبار به تعويق افتاده اند.به گفته وى سال گذشته تنها 30 درصد از طرح تجهيز مدارس تامين شده است.

موضوع ديگر به تعويق افتادن پروژه هاى گام اول توسعه وزارت ICT است. بر اين اساس سال گذشته وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات 5 تفاهمنامه مختلف را با 4 وزارتخانه و قوه قضائيه تحت عنوان گام اول توسعه به امضا رسانيد كه اين تفاهمنامه بايد تا پايان مرددماه سال جارى به بهره بردارى برسد كه به دليل تأمين نشدن اعتبارات لازم از سوى سازمان مديريت و برنامه‌ريزى اين كار به تعويق خواهد افتاد.

اعتبار تفاهمنامه‌‌هاى گام اول توسعه از محل اعتبارات وزارتخانه فناورى اطلاعات و ارتباطات تأمين خواهد شد اما اجازه جابجايى اين اعتبارات بايد از سوى سازمان مديريت و برنامه‌ريزى صادر شود كه عليرغم قول‌هاى داده شده اين امر تا كنون محقق نشده است.

نمونه ديگر به تعويق مكرر در اجراى طرح سيستم عامل ملى و باز هم به دليل عدم تامين اعتبار باز مى گردد. در اين خصوص نيز خوانسارى مدير اجرايى پروژه سيستم‌عامل ملى گفته است” نتيجه مناقصه 10 پروژه طرح سيستم‌عامل، مشخص شده است اما به دليل تأمين نشدن اعتبار از سوى سازمان مديريت و برنامه‌ريزى امكان اعلام نتايج مشخص شده، وجود ندارد.”

مورد ديگر به پارك فناورى اطلاعات پرديس باز مى گردد. يكى از دلايل تاخير در افتتاح پارك فناورى پرديس عدم تامين بودجه موردنياز جهت انجام اين پروژه بوده است.

اما عدم تامين اعتبارات توسعه ICT كشور با توجه به ماهيت هميشه در تغيير اين فناورى و جايگاه ويژه نهادى همچون سازمان مديريت و برنامه ريزى مى تواند صدمات قابل توجهى را متوجه كشور، برنامه ريزى هاى آتى و توسعه اين فناورى كند. موارد فوق تنها نمونه اى از پروژه هاى به تويق افتاده از سوى سازمان مديريت و برنامه ريزى هستند كه اخبار مربوط به آنها به دليل جايگاه اين سازمان و نگرانى برخى از مسوولان از احتمال تعويق هاى طولانى تر همواره به عنوان يك مقام آگاه مطرح مى شود.

به هر حال و به قول رييس مركز تحقيقات مخابرات وقتى پروژه اى همچون شارع 2 چيزى حدود 5 سال به طول مى انجامد و جهان فناورى به سرعت دستخوش تغييرات مى شود، آيا مى توان با همان طرح ، برنامه و تجيزات پيش بينى شده كار را اجرايى كرد يا آن كه نه وضع به كلى متفاوت شده است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا