تکنولوژی

يك ميليون و 247 هزار مشترك جديد وارد شبكه‌ى تلفن همراه كشور مى‌شوند

ایسنا – مديرعامل شركت ارتباطات سيار، ‌گفت: مجموع اعتبارات پروژه‌هاى توسعه و بهسازى شبكه‌ى ارتباطات سيار كشور بالغ بر هزار ميليارد ريال است كه 44 ميليارد تومان از آن به تهران مربوط است و با اين افتتاح يك ميليون و 247 هزار مشترك جديد وارد شبكه‌ى تلفن همراه خواهند شد.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس «رسول سرائيان» در مراسم افتتاح مركز سوئيچ تلفن‌همراه شهيد دستغيب كه همزمان با پروژه‌هاى توسعه و بهسازى شبكه‌ى ارتباطات سيار كشور با سرمايه‌گذارى ‌1000 ميليارد ريال افتتاح شد، با اشاره به عملكرد هشت ساله‌ى ارتباطات سيار كشور، اظهار داشت: فعاليت شبكه‌ى تلفن‌ همراه كشور در سال 73 با مركزى 10 هزار شماره‌يى در تهران آغاز شد كه ابتدا به عنوان يك كالاى لوكس به شماره مى‌آمد، اما به مرور با توجه به قابليت‌ها، توانمندى‌ها و نيازهاى اجتماعى جاى خود را در جامعه باز كرده و اكنون به 7 ميليون و يكصد هزار مشترك رسيده است.

وى ادامه داد: روند تغيير ساختار و راهبردها و رويكردهاى توسعه و ظرفيت‌سازى و بهينه‌سازى شبكه، سه محور اساسى فعاليت در شبكه‌ى تلفن همراه كشور از سال 76 به بعد بود.

سرائيان تعداد كاركنان شركت ارتباطات سيار براى 7 ميليون و يكصد هزار مشترك را 750 نفر عنوان كرد كه به ازاى هر 10 هزار مشترك يك پرسنل وجود دارد.

وى افزود: شبكه‌ى تلفن همراه كشور متشكل از يك بخش راديويى است كه مهمترين و اصلى‌ترين بخش شبكه‌ى تلفن همراه از نظر پوشش دهى محسوب مى‌شود.

وى با اشاره به روند توسعه‌ى شبكه‌ى تلفن همراه كشور گفت: در سال 73 تنها يك شهر تحت پوشش اين شبكه قرار داشت و در ابتداى سال 76، 63 شهر و تا پايان سال 79، 337 شهر و در حال حاضر به 900 شهر سرويس تلفن همراه ارائه مى‌شود.

سرائيان در ادامه با تغيير عمليات توسعه و اصلاح شبكه اظهار داشت: در سال 76 تنها دو مركز HLR در كشور وجود داشت اما در حال حاضر اين تعداد به 14 مركز رسيده كه در حال سرويس‌دهى مى‌باشند.

وى تصريح كرد: طبق پيش‌بينى‌هاى صورت گرفته در شش مركز در سراسر كشور، سرويس پيام كوتاه بالغ بر 12 ميليون 700 هزار مشترك ارائه مى‌شود.

وى در ادامه با اشاره به اين كه طراحى و مهندسى شبكه به دليل كاهش پهناى باند بسيار پيچيده شده است، ادامه داد: مهمترين اثر اين اقدام اين بود كه مجبور شديم ظرفيت سايت‌ها را كاهش دهيم، لذا براى ثابت كردن ظرفيت تعداد سايت‌ها را نيز بايد افزايش مى‌داديم و در حال حاضر عمليات پيوسته‌ى بهينه‌سازى شبكه به سرعت و با ابزارهاى پيشرفه در حال انجام است.

وى با تشريح چگونگى كنترل و نظارت بر وضعيت آنتن‌دهى شبكه در سطح جاده‌ها و بزرگراه‌هاى سطح تهران و اقداماتى كه درجهت اصلاح و مونيتور و اندازه‌گيرى شبكه توسط كارشناسان مربوط در حال انجام است، اظهار داشت: ما ادعا نداريم كه به استاندارد جهانى رسيديم اما معتقديم روند رو به بهبود است.

وى با اشاره به وضعيت رومينگ بين‌الملل گفت: تا سال 81 با هيچ كشورى رومينگ نداشتيم اما در سال 84 تعداد اين كشورها به 50 كشور رسيده و با تعدادى هم در حال انعقاد قرارداد هستيم.

وى با اشاره به پروژه‌هاى توسعه و بهسازى شبكه‌ى ارتباطات سيار كه امروز افتتاح شد، ‌گفت: با اين افتتاح يك ميليون و 247 هزار مشترك جديد وارد شبكه مى‌شود و مجموع اعتبارات اين پروژه‌ها بالغ بر هزار ميليارد ريال است كه 44 ميليارد تومان از آن به تهران مربوط است.

وى افزود: در بخش ايستگاه‌هاى فرستنده و گيرنده‌ى راديويى BTS افزود: تعداد BTSها در كشور تا پايان سال به 10 هزار و 600 BTS در كشور خواهد رسيد.

گفتنى است در پايان اين مراسم از مهندس ”هوشنگ همتي” رييس هيات مديره‌ى سابق ارتباطات سياركشور كه به تازگى بازنشسته شد، توسط وزير ارتباطات و مدير عامل شركت ارتباطات سيار تقدير به عمل آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا