تکنولوژی

كامپيوترهاى جيبى براى فتح بازار آمده‌اند

نام نویسنده: ندا لهردى

دنیای اقتصاد – – حجم بالاى كارها و به دنبال آن حل شدن در دغدغه‌ها و مشغوليات روزمره از مزاياى همسو شدن با عصر تكنولوژى و ارتباطات و البته رشد سريع آن است مزيتى را كه بايد در كنار امتيازات ديگر اين دنياى خود ساخته‌مان بپذيريم.

راه حل هم خيلى ساده است. پيشكشى از انواع دستگاه‌ها، سيستم‌ها، نرم‌افزارها و البته كامپيوترها در اندازه‌هاى مختلف حتى در اندازه جيبي. كامپيوترهايى كه با وجود كوچكى در حجم و اندازه، با امكانات و قابليت‌هاى يك كامپيوتر شخصى مى‌توانند در انجام بسيارى از كارهاى روزانه به شما كمك كنند. به همين دليل استفاده از اين كامپيوترها در سال‌هاى اخير در اغلب كشورها رواج زيادى پيدا كرده است. به هر حال كشور ما هم هرچند با تاخير، اما از اين جريان مستثنا نيست. اين تكنولوژى از حدود 4سال پيش وارد بازار ما شده و با اين حال تنها در طول يك سال اخير كمى متداول‌تر شده و استفاده از آن در ذهن مردم جا افتاده است.

جذابيت‌ها و امكانات‌

آنچه باعث شده اين دستگاه‌ها در ميان مردم پذيرفته شوند، امكانات متفاوتى است كه آنها راجذاب‌تر مى‌كند. خيلى وقت‌ها همين متفاوت بودن كافيست تا عده زيادى را به خريدن اين دستگاه‌ها متقاعد كند، عده‌اى كه شايد تعدادشان در كشور ما كم هم نباشد. اين عده بيشتر از آنكه به كارايى اهميت بدهند به متفاوت بودن چيزى كه در دست مى‌گيرند اهميت مى‌دهند. با اين وجودpocket pc ها (كامپيوترهاى جيبى) قابليت‌هاى مختلفى دارند كه براى اغلب افراد قانع كننده بوده و با سليقه آنها جور در مى‌آيد.

امكاناتى مانندPIM :(يادداشت، تاريخ، آدرس، برنامه كارها و…)، پخش انواع فايل‌هاي3 MP و فايل‌هاى صوتى، ضبط صدا، پخش عكس و كليپ‌هاى تصويرى، نمايش و ويرايش فايل‌هاى آفيس و كتاب‌هاى الكترونيكى بسته به نوع نرم‌افزار نصب شده، فرهنگ لغات گويا، ماشين‌حساب علمى مهندسى با امكان رسم طرح‌هاى 2بعدى- 3بعدى و 4بعدى، كنترل از راه دور، نرم‌افزارهاى مهندسى و نقاشى، اتصال به اينترنت از طريق بلوتوث يا Wi-Fi و يا كامپيوتر، ارتباط بى‌سيم (مادون قرمز، بلوتوث و Wi-Fi در دستگاه‌هاى جديد) و دوربين‌هاى ديجيتالى و گيرنده سيستم مكان‌يابى جهانى به وسيله كيت GPS كه بعضى از اين دستگاه‌ها در درون خود دارند يا مى‌توان به آنها اضافه كرد كه با استفاده از آن مختصات مكان كاربر به صورت ماهواره‌اى هميشه مشخص است. البته اين سيستم فعلا در كشور ما كاربردى ندارد چون خدمات آن از طريق مخابرات ارائه نشده است.

عمومى‌ترين كاراييpocket pc ها هم استفاده در شبكه تلفن همراه با فركانس‌هاى مختلف آن است. در اين مورد باي توجه داشت كه به جز بعضيpocket pc ها كه شماره سريال آنها به وسيله مخابرات ثبت شده، بقيه دستگاه‌ها در شبكه مخابرات ايران قابل استفاده نيستند و براى استفاده از آنها بايد با پرداخت مبلغى به شركت مخابرات شماره سريال آنها را ثبت كرد.

در واقعpocket pc ها مكمل‌هاى مناسبى براى لپ‌تاپ‌هاى سنگين و گران قيمت هستند كه مى‌توانند اطلاعات و داده‌هاى مختلفى را در خودشان ذخيره كنند. اين اطلاعات با راه‌هاى متنوعى وارد دستگاه مى‌شوند كه بعضى از آنها عبارتند از: صفحه كليد ثابت با تمام كليدهاى خاص مورد نياز، نوشتن بر روى صفحه كليد مجازى (virtual) با قلم مخصوص، صفحه LCD حساس به لمس، نرم‌افزارهاى تشخيص دست خط، ورودى كارت‌هاى حافظه كه در مدل‌هاى جديد وجود دارند، از طريق ارتباط بى‌سيم، ميكروفن، دوربين، كيبوردهاى جيبى تاشو براى تايپ‌هاى طولانى و به وسيله كابل همراه دستگاه براى اتصال به كامپيوتر.

با تمام اين قابليت‌ها مى‌توانيم بگوييمPochet PC ها نوعى كامپيوتر هستند بدون فلاپى، سى‌دى‌رام و

هارد ديسك كه حافظه آنها به دو دسته درونى و بيرونى تقسيم مى‌شود. البته سخت بودن يادگيرى كار با دستگاه، نرم‌افزارهاى جانبى كم‌تر و قيمت‌هاى گران را هم به ليست معايبPochet PC ها اضافه كنيد.

مارك‌هاى نه چندان آشنا

اگر سرى به مجتمع تجارى پايتت يا بعضى فروشگاه‌هاى خيابان جمهورى زده باشيد، احتمالا مارك‌هاى مختلف PocKet PC را ديده‌ايد. مارك‌هايى كه شايد به اندازه مارك‌هاى معتبر تلفن‌هاى همراه به گوشتان نخورده و برايتان آشنا نيستندQtek.، I-mate، Everex و HP مارك‌هاى موجود در بازار هستند.

Dell ، HP و Asus هم اغلبpocket PC هايى هستند كه قابليت وارد كردن سيم‌كارت و استفاده از شبكه تلفن همراه (GSM) را ندارند. به هر حال اگرچه كارهاى بسيار ساده‌تر و ابتدايى‌ترPocket PC ها مثل دفترچه تلفن، يادداشت، زنگ يادآور و … در بيشتر گوشى‌هاى موبايل قابل اجرا هستند، اما هيچ وقت گوشى‌هاى موبايل رايج در بازار نمى‌توانند كارايى كامل يك Pocket PC را داشته باشند. البته شركت‌هاى معتبر سازنده موبايل مانند نوكيا و موتورولا با توليد گوشى‌هاى جديد سعى دارند اين فاصله را كم‌تر كنند. در اين صورت شايد اين دستگاه‌هاى جديد از لحاظ كيفيت باPocket PC هاى فعلى موجود در بازار قابل مقايسه نباشند اما به خاطر سابقه مثبتى كه در ذهن مشترى‌ها دارند، قطعا مورد توجه قرار گرفته و در نتيجه با قيمت بالاترى هم به‌ بازار مى‌آيند.

هيچ گارانتى وجود ندارد

مارك‌هاى مختلفPocket PC هاى بازار اغلب از طريق شركت‌هاى آمريكايى و به تعداد كم توسط شركت‌هاى اروپايى توليد مى‌شوند كه هيچ كدام از اين شركت‌ها در كشور ما نمايندگى ندارند. به هر حال بر اساس آنچه كه در دنيا متداول است، وجود نمايندگى شركت‌هاى خارجى مستلزم داشتن بازار خوب و حداقل سرمايه در كشور است كه كشور ما فاقد آنهاست. در كشور ما طرفداران اين دستگاه‌ها قشر خاصى شامل افراد حرفه‌اى و متخصص يا آنهايى هستند كه براى متفاوت بودن حاضرند هر قيمتى را بپردازند. تعداد اين افراد هرچند كم نيست ولى مسلما قانع‌كننده هم نيست. علاوه بر اينها ورود غيرقانونى و قاچاق اين دستگاه‌ها دليل كافى براى نداشتن خدمات گارانتى و پشتيبانى از طريق شركت‌هاى رسمى است. چيزى كه اين روزها به عنوان گارانتى برايPocket PC ها وجود دارد،

كارت‌هاى ضمانت فروشگاه‌ها است كه مثل خيلى از ضمانت‌هاى ديگر قابل اعتماد نيستند، بنابراين اگر قصد خريد يك pocket pc داريد بهتر است روى كمك دوست يا‌ آشنايى در كشورهاى همسايه حساب كنيد.

قيمت‌هاى ‌فضايى‌

مدل، مقدار حافظه، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهاى جانبى، رنگى يا سياه و سفيد بودن صفحه نمايش و قدرت تفكيك آن، داشتن امكان ارتباط بى‌سيم بلوتوث و شبكه بى‌سيم همه جزو عواملى هستند كه روى قيمت‌pocket pc ها تاثير مى‌گذارند.

اين قيمت‌ها از حدود 200هزار تومان تا حدود 800هزار تومان متغير است اما يك مدل متوسط با كارايى‌هاى مناسب را مى‌توانيد با هزينه‌اى در حدود 450هزار تومان بخريد. به هر حال چيزى كه در مورد قيمت اين دستگاه‌ها اهميت دارد اين است كه به دليل فناورى نسبتا جديد و رو به رش دpocket pc ها هنوز به عنوان يك وسيله كاربردى در جامعه جا نيفتاده است و قيمت آنها اغلب غيرمنطقى بوده و اختلاف زيادى با بازارهاى جهانى و منطقه‌اى مثل دبى دارد.

بنابراين براى پيدا كردن pocket pc مورد علاقه‌تان بهتر است قبل از آنكه در جيبتان به دنبال آن بگرديد، جيبتان را براى پيدا كردن پول كافى زير و بالا كنيد!

نوشته های مشابه

‫50 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا