تکنولوژی

چند قدم در مركز كامپيوتر ايران‌

نام نویسنده: ندالهردى‌

دنیای اقتصاد – از ميدان وليعصر به اندازه چند دقيقه پياده‌روى به سمت جنوب، در سمت راست خيابان و در ميان شلوغى جمعيت پياده‌رو جعبه‌هاى بزرگ و كوچك قطعات مختلف كامپيوتر در ميان دست‌ها جابه‌جا مى‌شوند تا به داخل ساختمان برسند. اينجا مركز كامپيوتر ايران است.

همه‌چيز حتى ‌ها

لوازم جانبى، مادربورد، كارت‌هاى حافظه و گرافيكى و… هر آنچه مربوط به كامپيوتر است را مى‌توان در اين بازار پيدا كرد. حتى اجناس و نه چندان با كيفيت چينى كه اين روزها بخش عمده‌اى از بازار را در دست دارند هم از اين قاعده مستثنى نيستند. طبيعتا مشترى‌هاى مختلف بر اساس قدرت خريدشان خواهان اجناس متفاوتى هم هستند. به همين دليل هم هست كه تصورى كه درباره تاثير اين اجناس روى ركود بازار مار‌ك‌هاى معتبر ديگر وجود دارد، تا حدى اغراق‌آميز به نظر مى‌رسد. هر چه باشد بالاخره سى‌پى‌يوهاى 64بيتى شركت AMD هميشه طرفداران حرفه‌اى خود را هر چند كم داشته و خواهند داشت.

ساختمانى با قدمت طولانى‌

قدمت اين ساختمان چهار طبقه به قبل از انقلاب مى‌رسد. حدود 30سال پيش، زمانى كه تنها يك ساختمان نيمه‌كاره بود. شايد اصلا كسى فكرش را نمى‌كرد كه اين ساختمان قرار است به يك مركز فروش قطعات كامپيوتر تبديل شود، در غير اين صورت با توجه به حجم ساخت و ساز آن زمان قطعا حالا به جاى آن يك ساختمان 10 طبقه بزرگ قرار داشت.

بناى اين ساختمان اما در سال‌هاى بعد از انقلاب ساخته شد. رعنايى مسوول قسمت فروش مركز در اين مورد مى‌گويد:

به اين ترتيب بعد از گذشت چند سال حالا اين ساختمان با 265واحد كه به جز حدود 20واحد خالى، 200واحد آن به قسمت تجارى و مغازه‌ها و بقيه به بخش‌هاى ادارى اختصاص دارند، به عنوان يكى از مهم‌ترين مراكز فروش كامپيوتر شناخته شده است.

اينجا از ركود خبرى نيست‌

ساختمان اين روزها از هميشه شلوغ‌تر است و هر روز هم به تعداد مراجعان آن اضافه مى‌شود.

گرماى تابستان منطقى‌ترين دليل است براى آنهايى كه از كار درس و مشغوليات مختص آن فارغ شد‌ه‌اند و البته فروشندگان كه بر خلاف همكارانشان در مراكز و فروشگاه‌هاى ديگر معتقدند بازار اين روزها از حالت ركود درآمده است.

دانايى يكى از فروشندگان بازار در اين باره مى‌گويد:

مراجعان البته در طبقات اين ساختمان كمتر به دنبال نرم‌افزارهاى مورد نظر خود هستند. اينجا بر خلاف مركز كامپيوتر پايتخت و رضا، چيزى به نام بانك نرم‌افزار وجود ندارد.

در ميان 200واحد تجارى تنها پنج واحد به فروش نرم‌افزار اختصاص دارند. دو فروشگاه در طبقه همكف و سه فروشگاه ديگر در طبقه اول.

اينجا هر چه هست قطعه و لوازم جانبى است و بس. كامپيوتر مورد نظر شما با هر قطعه‌اى از هر مارك و هر نوعى تنها با صرف كمى وقت و انرژى براى گشتن در ميان طبقات اين مركز قطعا جور مى‌شود.

اصلا به دنبال راهنماى طبقات نباشيد. طبقات زيرزمين، همكف، اول و تعدادى از واحدهاى طبقه دوم تجارى هستند. طبقه سوم و بخشى از طبقه دوم اما قسمت ادارى ساختمان را تشكيل مى‌دهند.

قسمتى كه متعلق به شركت‌هاى مختلفى مانند: ماديران، كيس مك (MEC)، ايمانتك، كيس سبز، پردازشگران سپيدان، چارلستون، رايان پرداز سبز، ميكرولاب و … است. اين شركت‌ها بيشتر خدمات تعميرات، ضمانت و عمده‌فروشى را انجام مى‌دهند.

پشت بام كوچك ساختمان با يك اتاقك، مقر دفتر هيات مديره ساختمان است. اينجا در همين اتاقك هفت نفر از كاركنان و فروشندگان برگزيده ساختمان به عنوان اعضاى هيات مديره و به رياست عزيزا… علاء‌الدينى كه سال‌هاست اين جايگاه را دارد، درباره امور مختلف مركز تصميم‌گيرى مى‌كنند. حتى در مورد درآمد حاصل از فروش كل واحدها كه با همكارى علاء‌الدينى و بنياد نيكوكارى قائم براى مركز نگهدارى از سالمندان كهريزك، بيمارستان‌ها و نيازمندان فرستاده مى‌شود.

خدما متفرقه
علاوه بر همه اينها آژانس مسافرتى، بانك، رستوران و باربرى خدمات متفرقه مركز هستند. خدماتى اگر چه در اقليت اما با اهميت و موثر. رستوران دور از شلوغى طبقات ديگر در انتهاى سمت راست سالن طبقه سوم قرار دارد كه احتمالا اكثر مراجعان و مشترى‌ها از وجود آن بى‌خبرند و مسلما كاركنان ساختمان خيلى خوب آن را مى‌شناسند. واحد باربرى در طبقه همكف خدمات حمل بار واحدها را به عهده دارند.

بانك و آژانس مسافرتى هم هنگام ورود از تنها در مركز كاملا مشهودند.

البته دستگاه‌هاى نوشيدنى ساز را هم به باقى خدمات بازار اضافه كنيد.

خوردن يك ليوان نوشيدنى خنك هنگام ريد لوازم كامپيوتر قطعا لذتبخش خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا