تکنولوژی

خاتمى: شبكه ملى فيبر نورى نقطه مركزى راه ابريشم ديجيتالى است

ایرنا – رييس جمهورى بااشاره به موقعيت تاريخى و جغرافيايى ايران، گفت: شبكه ملى فيبرنورى، نقطه مركزى و ايستگاه راه ابريشم ديجيتالى است.

سيد “محمد خاتمى ” كه عصر دوشنبه در مراسم بهره بردارى از شبكه ملى فيبرنورى سخن مى‌گفت، افزود:اين شبكه ازيك سو آسياى ميانه، چين، افغانستان ، شبه قاره هند و كشورهاى جنوبى ايران را از طريق تركيه به غرب و از سوى ديگر ايران را از طريق شاهراه بزرگ زير دريا به كل جهان متصل مى‌كند.

وى تاكيد كرد: اين شبكه مى‌تواند در آينده منشا منافع سياسى، امنيتى و اقتصادى براى ايران باشد و مهمتر از آن، جايگاه والاى معنوى ملت ايران است كه نقطه اتصال غرب به شرق و جنوب به شمال مى‌شود.

رييس جمهورى با بيان اينكه ايران در مركز ارتباطات جهان قرار دارد ، خاطرنشان كرد:با ساختن اين زيرساختها، ايران آماده ورود به مرحله دولت بازرگانى ، بانك ، آموزش ، بهداشت الكترونيك مى‌شود كه در اين زمينه هم گامهايى برداشته‌ايم كه با اين زمينه دولت بعدى مى‌تواند گامهاى بعدى را در توسعه با اطمينان بيشترى بردارد .

وى با بيان اينكه با ايجاد اين شبكه ايران وارد مرحله پيشرفت جهشى مى شود، گفت : مطمئنا ايران مى‌تواند و بايد قطب ارتباطى منطقه و به يك معنا جهان باشد كه مهمترين سنگ بناى آن شبكه فيبرنورى است .

خاتمى افزود: امروز شبكه فيبر نورى كشور كامل شد و اكنون بايد با بهره‌گيرى از آن ، از ظرفيتهاى آن استفاده كرد.

وى،استفاده نشدن از بودجه عمومى دولت در اين طرح و اجراى تمام مراحل آن توسط مهندسان ايرانى را از مزاياى طرح شبكه فيبر نورى دانست و گفت :
امروز دراين مساله ، ايران به مرحله صدور خدمات فنى و مهندسى رسيده است.

رييس جمهورى همچنين گفت: برخوردارى از ‪ ۵۶‬هزاركيلومتر شبكه فيبرنورى در كشور تنها تاثير در حيات اقتصادى، اجتماعى و سياسى ندارد، بلكه اين طرح سنگ زير بناى توسعه در كشور است به گونه‌اى كه رسيد به اهداف برنامه چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله جز در سايه اجراى چنين طرحهايى غيرممكن مى‌باشد و اين طرحها بستر را براى سير شتابان پيشرفت فراهم مى‌كند.

وى افزود: خوشبختانه در دولت من با درك اهميت اين مقوله هم توانستيم به تحول ساختارى در هدايت و كاربرى اين حيطه بپردازيم و هم در عمل با زمينه‌سازى براى فعاليت كارآفرينان توانستيم گامهاى بزرگى برداريم.

خاتمى در بخش ديگرى از سخنان خود با اشاره به تغيير نام وزارت پست ، تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات گفت: اين تغيير يك تغيير شكلى و سليقه‌اى نبود، بلكه اين كار براساس اهميت فناورى ارتباطات و اطلاعات و نق آن در توسعه صورت گرفت تا زمينه پيشرفت فناورى ارتباطات و اطلاعات كشور و تسهيل در كار بخشهاى مختلف در اين عرصه صورت گيرد.

وى در ادامه گزارشى از رشد تلفن ثابت و سيار و كاربران اينترنت و پست در برنامه سوم توسعه ارايه كرد و افزود: پست، “پيام‌رسان” بزرگى براى هر كشور است و موجب شناساندن فرهنگ يك ملت به ديگران مى‌شود.

همچنين در اين مراسم كه “مجيد انصارى” معاون حقوقى و امور مجلس رياست جمهورى حضور داشت ، آقاى خاتمى به تعدادى از مديران و دست اندركاران طرح شبكه ملى فيبرنورى لوح تقدير اهدا كرد.

معتمدي : شبكه فيبر نوري موجب توسعه ارتباطات مي‌شود تهران، خبرگزار جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۲۰‬
داخلي. اجتماعي. فناوري. متعمدي .

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: فيبر نوري به عنوان شبكه زير ساخت ارتباطي قوي درايران موجب تقويت و توسعه ارتباطات منطقه و جهان نيز مي‌شود كه اجرا نشدن آن به توسعه ارتباطات بويژه در منطقه آسيب مي‌زند.

دكتر “سيداحمدمعتمدي روزدوشنبه در مراسم گشايش شبكه ملي فيبر نوري كشور كه با حضور”سيد محمد خاتمي” رييس جمهوري برگزار شد، افزود: خوشحال هستيم كه امروز يكي از پروژه‌هاي مخابراتي كشور كه شايد مهمترين آن هم باشد، پس از ‪ ۱۰‬سال تلاش به بهره‌برداري كامل مي‌رسد.

وي اظهار داشت: هر چند از ‪ ۱۰سال گذشته اين طرح آغاز شد اما تلاش همه جانبه بيش از ‪ ۳۰‬شركت وابسته و به كارگيري همه امكانات كشور در سه سال گذشته اين طرح عظيم ملي را با حدود ‪ ۶۶۰‬ميليارد تومان به نتيجه نهايي رساند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تاكيد كرد كه تمامي ارتباطات كشور در تلفن ثابت، همراه، ‪ ،it‬الزاما از اين شبكه عبور مي‌كند و هرگونه عقب ماندگي در آن به معني توقف توسعه ارتباطات كشور است.

دكتر معتمدي، لزوم اجراي برنامه چهارم توسعه كشور و روند افزايش رشد بخش‌هاي مختلف ارتباطات كشور را خاطرنشان كرد و گفت: در پايان برنامه چهارم توسعه تعداد تلفن ثابت كشور ‪ ۳۵‬ميليون شمار، تعداد تلفن همراه كشور حدود ‪ ۴۰‬ميليون و در بخش ‪ it‬بيش از ‪ ۳۰‬ميليون كاربر پيش بيني كرديم كه همه موارد فوق به زير ساخت قوي، مطمئن و با كيفيت نياز دارد.

وي‌افزود: ايجاد اين شبكه تاثير شگرفي در ارتقاي ارتباطات منطقه دارد و با توجه به موقعيت جغرافيايي بي‌نظير كشور ، ايران را به محور منطقه‌اي ارتباطات تبديل مي‌كند.

به گفته وي، اين شبكه همه مرزهاي كشور را پوشش مي‌دهد و به راحتي قابل اتصال به شبكه كشورهاي ديگر است.

معتمدي، گفت: قبلا فقط از طريق امارات با شبكه اصلي جهاني ارتباط داشتيم ولي همزمان با گشايش اين شبكه قرارداد براي متصل از دو نقطه اصلي در خاك ايران يعني چابهار و بندر عباس فراهم شده است.

وي افزود: با اجراي اين پروژه در واقع توسعه بخش‌هاي مختلف ارتباطات كشور تضمين شده است.

معتمدي گفت: بدون اغراق به شهادت آمار و قضاوت‌هاي سازمانهاي بين- المللي در دولت خاتمي ارتباطات كشور شاهد بزرگترين تحولات ساختاري، كمي و كيفي تاريخ ‪ ۱۵۰‬ساله خود بوده است.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: در برنامه سوم با هر شاخصي كه نگاه كنيم پرسنل اين وزارت به كمك بخش غير دولتي موفق شده سه تا چهار برابر فعاليت خود را افزايش دهد.

وي اظهار داشت: بيش از سه ميليون كانال با افتتاح اين شبكه نيز مورد بهره‌بردار قرار گرفت كه جمعا به چهار ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار كانال مي‌رسيم.

معتمدي گفت: هم‌اكنون ارتباط با تركمنستان، آذربايجان، ارمنستان و امارات برقرار است و با پاكستان، تركيه، افغانستان و كويت طرح درحال اجرا داريم و بزودي راه‌اندازي مي‌شود.

“علاوه بر اين از طريق خط بين‌المللي ‪ TAE‬كه از جاده ابريشم مي‌گذرد تمامي كشورهاي آسياي ميانه از شبكه ايران به شبكه جهاني وصل مي‌شوند.” “علي‌اصغر عميديان” مديرعامل شبكه فيبرنوري نيز با ارائه گزارشي از روند اجراي پروژه فيبر نوري گفت: اين شبكه نسبت به شبكه راديويي و ماهواره‌اي از امنيت برخوردار بوده و ارزانتر است.

و قابليت ارائه خدمات باند پهن، ارائه خدمات ارزان به آحاد جامعه، زمينه‌سازي براي ايجاد دولت الكترونيك، قابليت ارائه سرويس‌هاي جديد، بسترسازي براي گردش اطلاعات جنبش نرم افزاري و ايجاد قطب ارتباطي در منطقه را از جمله ويژگي‌هاي اين شبكه برشمرد.

عميديان اظهار داشت: يكي از نقاط قوت اين شبكه ‪ ۵۶‬هزار كيلومتري، داشتن مديريت هوشمند است كه مي‌تواند كيفيت و ترافيك شبكه را كنترل كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا