تکنولوژی

رهنمودهائى براى نشر اطلاعات بر روى اينترنت

سخاروش – يکى از ويژگى هاى قابل توجه اينترنت امکان نشر اطلاات توسط علاقه مندان متناسب با زمينه هاى مورد علاقه است . با توجه به اين که اينترنت يک منبع عمومى است در زمان نشر اطلاعات مى بايست با رعايت موارد امنيتى از انتشار اطلاعاتى که دستيابى عمومى به آنان توجيه منطقى ندارد ، اجتناب گردد .

ضرورت توجه به اين واقعيت که اينترنت يک منبع اطلاعاتى عمومى است
اينترنت يک منبع بزرگ اطلاعاتى با قابليت دستيابى همگانى است که از آن به منظور ارتباطات ، تحقيقات و يافتن اطلاعات در رابطه با افراد در اقصى نقاط جهان استفاده مى گردد. رسانه اى بس فراگير که در عمر کوتاه خود توانسته است منشاء تحولات فراوانى در عرصه حيات بشريت گردد . بسيارى از کاربران در زمان استفاده از اينترنت اين تصور را دارند که به صورت ناشناس از منابع اطلاعاتى موجود استفاده مى نمايند و در زمان برقرارى ارتباط با ساير افراد به صورت گمنام باقى مى مانند .

ذکر اين نکته ضرورى و از جهاتى نيز بسيار حائز اهميت است که شما در زمان استفاده از اينترنت ناشناس نخواهيد بود و امکان يافتن اطلاعاتى در رابطه با شما براى ديگران وجود خواهد داشت همانگونه که شما نيز مى توانيد اطلاعاتى را در رابطه با ساير کاربران online اينترنت پيدا نمائيد . عدم توجه به موضوع فوق، کاربران اينترنت را در معرض تهديد و يا آسيب جدى قرار خواهد داد . اکثر مردم عموما” در خصوص شتراک اطلاعات شخصى خود با افراد غريبه اى که ممکن است در خيابان با آنان مواجه شوند ، جانب احتياط را رعايت مى نمايند ولى همان افراد در زمان استفاده از اينترنت در خصوص ارسال اطلاعات شخصى خود با ساير کاربران اينترنت ترديد نکرده و متاسفانه در مواردى نيز زياده روى توام با اغراق نيز انجام مى شود. بخاطر داشته باشيد پس از انتشار اطلاعات بر روى اينترنت ، امکان دستيابى و استفاده از آنان توسط افراد ناشناس بيشمارى در اقصى نقاط جهان فراهم مى گردد و شما هيچگونه تصورى در خصوص نحوه استفاده از اطلاعات منتشر شده را نمى توانيد داشته باشيد .

رهنمودهائى براى نشر اطلاعات بر روى اينترنت

اينترنت را به عنوان يک رمان در نظر بگيريد نه يک دفترخاطرات روزانه . آيا پس از نشر اطلاعات مورد علاقه خود و مشاهده آنان توسط ساير کاربران اينترنت براى شما مشکل خاصى ايجاد نمى گردد ؟ پس از انتشار اطلاعات مورد علاقه خود ، افرادى که شما هرگز آنان را نديده ايد ، مى توانند صفحات و اطلاعات شخصى شما را پيدا نموده و به آنان دستيابى داشته باشند . حتى اگر شما داراى يک روزنامه و يا وبلاگ online مى باشيد ، به موازات انتشار مطالب ، امکان استفاده عمومى از آنان فراهم مى گردد. برخى سايت ها ممکن است از رمزهاى عبور و ساير روش هاى امنيتى براى حفاظت از اطلاعات و محدوديت در دستيابى به آنان استفاده نمايند ولى روش هاى فوق توسط اکثر وب سايت بکار گرفته نمى شود . در صورتى که قصد انتشار اطلاعات خصوصى خاصى را داريد و يا صرفا” افراد محدودى مى بايست به آنان دستيابى داشته باشند ، شايد اينترنت بهترين گزينه در اين رابطه نباشد .

دقت لازم در خصوص نشر اطلاعات و ماهيت آنان : در گذشته اى نه چندان دور يافتن اطلاعاتى بجزء شماره تلفن و آدرس در رابطه با ساير افراد کار مشکلى بود . ولى امروزه با توجه به ويژگى هاى منحصربفرد اينترنت ، يافتن اطلاعات متفاوتى در رابطه با ساير افراد کار مشکلى نخواهد بود . هم اينک حجم بسيار گسترده اى از اطلاعات به صورت online بوده امکان دستيابى عمومى به آنان وجود دارد . اين موضوع با توجه به اين که تعداد زيادى از علاقه مندان صفحات وب شخصى مختص به خود را نيز ايجاد مى نمايند، روندى کاملا” تصاعدى و فزاينده را طى مى نمايد . در زمان انتشار اطلاعات همواره مى بايست به اين واقعيت مهم توجه گردد که اطلاعات منتشر شده براى تمامى کاربران در سراسر جهان قابل استفاده خواهد بود . مثلا” انتشار آدرس پست الکترونيکى مى تواند افزايش تعداد spam دريافتى را بدنبال داشته باشد .

توجه به اين واقعيت که نمى توان وضعيت را به حالت قبل برگرداند : پس از انتشار اطلاعات ، اطلاعات منتشر شده براى ساير کاربران و موتورهاى جستجو در دسترس خواهد بود . قبل از انتشار اطلاعات مى توان آنان را ويرايش و يا حذف نمود ولى پس از انتشار اطلاعات و استفاده از آنان توسط ساير کاربران ، نمى توان آنان را تغيير داد . حتى در صورتى که شما صفحات حاوى اطلاعات منتشر شده را حذف نمائيد ، همواره اين احتمال وجود خواهد داشت که برخى از کاربران صفحات فوق را بر روى کامپيوتر خود ذخيره کرده باشند و يا بخش هائى از آنان در ساير منابع اطلاعاتى منتشر شده باشد . برخى از موتورهاى جستجو ، نسخه هائى از صفحات وب را به منظور بازيابى سريعتر cache مى نمايند ، صفحات فوق ممکن است حتى پس از حذف آنان همچنان قابل دستيابى باشند . برخى مرورگرهاى و نيز ممکن است صفحاتى را که قبلا” مشاهده شده است ، cache نمايند .

در زمان انتشار اطلاعات بر روى منابع عمومى خصوصا” اينترنت، مى بايست قبل از هر گونه اقدامى ضرورت نشر اطلاعات و اين که چه اطلاعاتى مى بايست در دسترس همگانى قرار داده شود به دقت بررسى گردد . سرقت هويت کاربران يکى از مسائل مهم در عرصه اينترنت است و با وجود اطلاعات بيشتر، مهاجمان قادر به جمع آورى اطلاعات بيشترى در رابطه با شما بوده و مى توانند در مواردى خاص خود را به جاى شما معرفى نموده و از موقعيت شما سوء استفاده نمايند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا