تکنولوژی

نگاهى به ويندوز Tablet PC

نام نویسنده: بهمن بهمن دژى

کمتونت – تابلت پى سى دستگاهى است که فاصله بين دستگاههاى پالم و کامپيوترهاى لپ تاپ را ميپوشاند. در واقع کامپيوترى که داراى سيستم عامل ويندوز ايکس پى تابلت پى سى بوده و از صفحه نمايش حساس براى ارتباط با قلم مخصوص سود ميبرد به تابلت پى سى معروف است. در اين مطلب نگاهى خواهيم داشت به ويندوز تابلت پى سى که در اين کامپيوترهاى قدرتمند، عرض اندام مينمايد.

ابزارى که ميتواند همراه شما در محاسبات و نوشتن باشد که در فضايى محدود بشما امکان دست نويس کامپيوترى ميدهد. عملى که توسط نمونه قدرتمند گرافيتى 2 براى شناسايى دست نويس و تبديل آن به متن انجام ميگيرد. توانمندى صحبت نيز قابليت جالب ديگر تابلت پى سى است.

انواع مختلفى از تابلت پى سى به بازار ارائه شده است که در سه قالب کلى Convertible و Slate و Rugged دسته بندى ميشوند.

اگر به سن و سال ويندوز XP براى تابلت پى سى (Tablet PC Edition of Windows XP) توجه کنيم ميبينيم که بسيار جوان است زيرا در نوامبر سال 2002 معرفى شد. در آن زمان هرچند که مايکروسافت اعلام کرد توان دست نويس اين ويندوز، اصل کار نيست اما ستون فقرات اين نوع ويندوز به حساب مى آيد. ويندوز XP تابلت پى سى نمونه 2005 که با نام کد “لون استار” (Lonestar) معرفى شد با بهره گيرى از سرويس پک 2، امنيت را افزايش داد و قابليتهاى حفاظتى را بالا برد و بعنوان آخرين نمونه در نوع خود عرض اندام نمود.

اين ويندوز ظاهرى مشابه ويندوز XP دسک تاپ دارد. افرادى که از نمونه اول XP Tablet استفاده ميکنند ميتوانند برايگان آنرا به نمونه جديد بروز نمايند.

به نظر ميرسد که مايکروسافت با تهيه سيستم عاملى مخصوص اين نوع کامپيوتر قصد دارد تا بازار Tablet را قدرت بدهد و اين تنها نمونه سيستم عامل موجود در بازار است، برخلاف بازار کامپيوترهاى دستى Handheld که PalmOS بسيار نزديک با ويندوز موبايل رقابت مينمايد.

سخت افزار کامپيوتر تابلت پى سى با بهره گيرى از قطعات مناسب و قابليتهاى بالاى طراحى توانسته جايگاهى بين لپ تاپ و Handheld بدست آورد. مصرف کنندگان پالم و مخصوصا پاکت پى سى، مشکلى در تطبيق اينترفيس قلمى يا Stylus-base تابلت پى سى ندارند و مطمئن هستم که طرفداران لپ تاپ هم بدون هيچ مشکلى ميتوانند از تابلت پى سى استفاده کنند.
سايت مايکروسافت به آدرس زير ميتواند اطلاعات بيشترى به شما بدهد.

http://www.microsoft.com/windowsxp/tabletpc/

جالبترين مشخصه اى که اين سيستم دارد برنامه ژورنال (Journal) آن است که توان نگارش مانند قلم معمولى روى کاغذ را در کامپيوتر برايتان ايجاد ميکند. اين برنامه مانند يک کاغذ پيش رويتان قرار ميگيرد تا با قلم مخصوص کامپيوتر هرچه خواستيد روى آن بنويسيد. ژورنال داراى تولبارهاى مختلف با انواع قل، رنگ و نمونه هاى پيش ساخته مستندات است.

برنامه ژورنال امکان ميدهد تا متن دست نويس را انتخاب کرده و سپس آنرا کپى و مانند ساير برنامه هاى ويندوز به Notepad ، ايميل و يا حتى برنامه هاى براساس متن، منتقل نماييد.
قابل توجه افراد بدخط که متون را ناخوانا مينويسند، سيستم متن برگردان ژورنال انوع خطوط زيبا را براى شما فراهم آورده است.

جالب است که يک برنامه يادداشت چسب دار (Stcky Note) مانند تکه کاعذهايى که رويش يادداشت کرده و خود چسب هستند، نيز در دسترس قرار دارد. از اين امکان بيشتر براى نوشتن يادداشتهاى کوتاه، يادآور و يا چيزهايى از اين دست استفاده ميشود.

مجموعه آفيس نيز با قابليتهاى مناسب در اين سيستم عرضه شده است. مثلا يوزرهاى Tablet Word توانايى نوشتن با دست، مستقيما روى مستندات را دارند. براى اينکار يک زمينه مجازى در اختيارشان قرار ميگيرد که روى آن بنويسند.

Outlook در اين زمينه پا را فراتر گذاشته و امکان ايجاد ايميلهاى دست نويس را فراهم مى آورد و حتى قابليتهاى ديگر مانند کنتاکتها، قرارهاى ملاقات و نسک ها را نيز ميتوان به قابليت دست نويس آراست.

PowerPoit در اين رابطه به يوزر اجازه حاشيه نويسى در حالت نمايش زنده را با جوهر دست نويس ميدهد. اين قابليت بسيار مفيد است. اين قابليت قدرت خود را در اينجا نشان ميدهد که بعد از ضبط آنچه ميخواهيد نمايش دهيد، هنگام پخش و نمايش زنده قادر خواهيد بود، حواشى دست نويس بدان اضافه کنيد. اگر گزارشگر بک برنامه ورزشى فوتبال باشيد به کمک يک قلم نورى ميتوانيد هرچه خواستيد روى تصوير تلويزيونى در حال پخش بنويسيد و يا بکشيد.

براى ديدن نمايشهاى توانمنديهاى اين سيستم، نگاهى به سايت

http://www.microsoft.com/windowsxp/tabletpc/evaluation/tours/

بياندازيد و نمايشها را براى انواع سخت افزار و نرم افزار ببينيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا