تکنولوژی

IBM در صدر سوپر كامپيوترهاى جديد

SG – توليد يكى از سريع‌ترين سوپر كامپيوترهاى جهان، نيازمند زمان و كار زياد و شديدى است.

در جديدترين فهرست پانصد سوپر كامپيوتر سريع كه روز چهارشنبه در كنفرانس بين‌المللى سوپر كامپيوترها منتشر شده، پنج سيستم از ده سيستم برتر، جزو سيستم‌هاى تازه توليد شده بوده‌اند. آى‌بى‌ام در راس اين فهرست قرار داشته و شش مورد از اين سيستم‌هاى برتر را توليد كرده است. پنج مورد از شش سيستم ياد شده، هزار و بيست و چهار پردانده را در يك قفسه شش فوتى قرار مى‌دهند.

فهرست 500 Top دو بار در سال و توسط محققان دانشگاه‌هاى Mannheim ، Tennessee و آزمايشگاه Lawrence Berkeley National Laboratory بخش انرژى آمريكا به روز مى‌شود. در اين فهرست، كامپيوترها بنا بر تعداد محاسباتى كه در هر ثانيه انجام مى‌دهند، رده بندى مى‌گردند.

سوپر كامپيوترها براى امورى نظير طراحى خودرو سازى و تحقيقات دارويى و داروسازى مورد استفاده قرار مى‌گيرند. اما توليد كنندگانى كه در بازار هستند اغلب مى‌توانند بر روى مسير اصلى اين سوپر كامپيوتر نفوذ داشته باشند. سيستم‌هايى كه در صدر اين فهرست قرار دارند، مجموعه‌اى از صدها و يا هزاران ماشي low-end هستند.

آى‌بى‌ام در حال كردن بر روى طرح مجزايى از Blue Gene با نام كد Cyclops است. اين شركت بيش از نيمى از سيستم‌هاى موجود در فهرست500 Top را توليد كرده است. آى‌بى‌ام همچنان اين فهرست را رهبرى مى‌كند.

شركت هيولت پاكارد سى و چهار درصد از بازار 9/1ميليارد دلارى را در سه ماهه نخست سال 2005 ازآن خود ساخته و به همين ترتيب آى‌بى‌ام 2/28درصد، سان مايكروسيستمز 3/12درصد، دل 9/11درصد و SGI
6/2درصد از اين بازار را در اختيار دارند.

اينتل نيز به مسير اصلى اين فهرست راه يافته و براى نخستين بار، بيش از نيمى از سيستم‌ها و به طور كل، دويست و پنجاه و چهار سيستم در اين فهرست، از پردازنده‌هاى Xeon اينتل استفاده مى‌كنند. دهمين سيستم برتر موجود در اين فهرست، از پردازنده‌هاى آپترون Advanced Micro Devices استفاده مى‌كند. اين سيستم، ماشين جديدى به نام Red Storm است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا