تکنولوژی

در جستجوي ويروس ها با آلفرد هيچكاك

نام نویسنده: مرجان دارابي

آی تی ایران – مطلب زير توسط يكي از مديران فني شركت Panda Software به نام Fernando de la Cuadra نوشته شده است. وي در اين مقاله با طنزي ظريف دلهره و تشويش كاربران اينترني را از حمله ويروس ها، با فيلم هاي هيچكاك مقايسه كرده است:

آلفرد هيچكاك نابغه بزرگ سينما معتقد است ” براي تلقين اضطراب و تشويش به تماشاچي بايد بيشتر به موقعيت و محيط اطراف شخصيت ها بپردازيم تا به خود شخصيت ها.”
به همين دليل هنگامي كه “اينگريد بگمن” يا “كري گرانت” بي خيال وارد سالني مي شوند يا در خياباني قدم مي زنند توجه تماشاچي به يك سايه مشكوك يا دسته اي پرنده بر روي درخت جلب مي شود.

مشابه اين وضعيت هميشه پس از حملات ويروس هاي اينترنتي براي من اتقاق مي افتد. بعد از اين حملات با اينكه همه چيز به نظر آرام مي رسد از خودم مي پرسم حمله بعدي كي اتقاق
مي افتد؟ آيا با حمله بعدي اينترنت به كلي متلاشي مي شود؟

در اين مواقع احساس ” گريس كلي” را دارم در فيلم ” حرف M را به نشانه مرگ بگير‌” گوئي در اتاقي هستم كه از حضور قاتلي كه در پشت پرده پنهان شده است بي خبرم و احساس مي كنم ديگران چيزهايي را از من پنهان كرده اند. ” هكرهايي كه منتظر ارسال ويروس هاي خود هستند تا ميليونها كامپيوتر را از پا درآورند.”‌ اما بر خلاف زماني كه از صحنه تعقيب “كري گرانت” توسط يك هواپيما لذت مي برم ، از تعقيب و گريز اين كدهاي آلوده رنج مي برم.

اينترنت را مي توان به قصر ماندرلي تشبيه كرد كه صاحب خانه منتظر موقعيت هاي مختلفي است براي آزار رساندن به افراد. اگر ربكا قوي تر بود عمارتش در شعله نمي سوخت. به همين ترتيب كامپيوترهاي ما اگر به درستي تجهيز شوند كدهاي آلوده نمي توانند آنها را از پا در آورند.
به كمك يك آنتي ويروس خوب باعث مي شود كه مجبور نباشيم تلاشي براي نگهداري از اطلاعاتمان بكنيم. انجام اين كار مهم به تنهائي بسيار ترسناك و دلهره آور است. درست مثل “كري گرانت” كه بدون كمك پرستار محبوبش هرگز نمي توانست بي گناهي خود را در طلسم شده ثابت كند.

تنها اميدم اين است كه همسايه مشكوكم كه به ندرت او را مي بينيم با ويروسهايش كسي را به خطر نياندازد. دعا مي كنم بتوانم از ” پنجره پشتي ” چاقوي قاتل را قبل از اينكه مرتكب جنايتي شود ببينم و فورا به پليس تلفن كنم.

بياييد با هم كمك كنيم تا پرندگان نحس اينترنتي نتوانند به “تيپي هندرن” صدمه اي بزنند، نگذاريم كسي مانند “كيم نواك” مجبور شود براي فرار از دست كارآگاهي كه سرگيجه دارد در هتلي پنهان شود.

قصد ندارم بگويم كار با كامپيوتر يك فيلم سينمايي است. اما بايد بدانيم كساني كه فكر مي كنند اطلاعات مهمي در كامپيوترشان براي از دست دادن ندارند هم در معرض حمله هكرها قرار دارند. درست مانند پرده پاره يك هكر مي تواند كاربر بي گناهي را گناهكار جلوه دهد به اين ترتيب كه با كامپيوتر بك كاربر بي گناه به ديگران حمله كند.

فيلم هاي سينمايي در ژانر وحشت بسيار شگفت انگيز و سرگرم كننه هستند اما اگر خودمان را به جاي هنرپيشه هاي آنها بگذاريم مي بينيم كه اين فيلم ها خيلي هم جذاب نيستند مخصوصا اگر به جاي هنرپيشه هاي فيلم هاي هيچكاك باشيم. برخي از آنها در پايان فيلم به زندان مي افتند برخي هم مي ميرند، …. اما يادمان نرود كه بعضي هم با كري گرانت يا اينگريد برگمن ازدواج مي كنند!

شما دوست داريد هنگامي كه در اينترنت جستجو مي كنيد جزء كدام دسته باشيد؟‌ اگر مي خواهيد برنده باشيد بايد براي هر اتفاقي آماده باشيد. پس هر چه سريعتر كامپيوترهاي خود را به يك آنتي ويروس خوب مجهز كنيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا