تکنولوژی

نظام صنفى رايانه‌اى نهادهاى انفورماتيكى را غير فعال مى‌كند؟

دنيا اقتصاد- انتخابات نظام صنفى رايانه‌اى تهران به‌رغم مخالفت‌هاى برخى از اعضا و مديران اتحاديه‌ها و انجمن‌هاى فعال در حوزه IT برگزار شد و نگرانى و ناراحتى معترضان از زمان برپايى انتخابات باقى ماند برخى كارشناسان ريشه اصلى اين اعتراضات را عدم موفقيت مخالفان براى حضور در هيات مديره نظام صنفى رايانه‌اى مى‌دانند و معتقدند مشخص نبودن جايگاه و وضعيت انجمن‌ها و اتحاديه‌هاى رايانه‌اى پس از تشكيل نظام صنفى موجب بروز نگرانى و اختلاف شده است.

اين در حالى است كه مسوولان اين نظام نيز معتقدند نظام صنفى رايانه‌اى موجب تعطيلى نهادهاى انفورماتيكى نمى‌شود اما واقعيتى انكارناپذير است كه تمامى فعالان صنف رايانه بايد خود را بر اساس شرايط جديد وفق دهند و اقدام به تصميم‌گيرى در مسائل صنف رايانه تنها بر عهده نظام صنفى رايانه‌اى است.

يوسفى معاون دبيرخانه شوراى عالى انفورماتيك در گفت‌وگو با خبرنگار ما مى‌گويد: با تشكيل نظام صنفى رايانه‌اى هيچ مشكلى براى انجمن‌ها و اتحاديه‌ها به وجود نخواهد آمد و كسانى كه در انتخابات مشاركت نكردند و اقدام به گلايه‌مندى‌هاى منفى و بى اساس كردند تا زمانى كه نماينده‌اى در صنف نداشته باشند در تصميم‌گيرى‌ها دخالت داده نمى‌شوند.

وى هدف از تشكيل نظام صنفى را ساماندهى صنف رايانه‌ عنوان مى‌كند و مى‌گويد: تاكنون به دليل وجود اتحاديه‌ها و انجمن‌هاى فراوان افرادى بدون داشتن مهارت و مدارك تحصيلى اقدام به دريافت مجوز فعاليت در اين حوزه مى‌كردند كه لازم است با تشكيل نظام اين وضعيت در سطح كلان ساماندهى شود.

همچنين سهيل مظلوم رييس انجمن شركت‌هاى انفورماتيك معتقد است: انجمن‌ها و اتحاديه‌هايى كه به موجب قانون تشكيل شده‌اند با وجود نظام صنفى رايانه‌اى مى‌توانند به كار خود ادامه دهند اما در زمينه مسائل غير صنفى رايانه يعنى در فعاليت‌هايى كه به صنف رايانه مربوط مى‌شود نبايد تصميم‌گيرى كنند و تنها مى‌توانند نقطه نظرات خود را به نظام ارجاع دهند.

وى مى‌افزايد: اگر قراردادها و پروژه‌هايى در خصوص صنف رايانه وجود دارد انجمن‌ها و اتحاديه‌ها بايد آن را به نظام صنفى اعلام كنند و در صورتى كه نتيجه بررسى‌هاى نظام صنفى منجر به ارجاع كار به خود انجمن‌ها يا اتحاديه‌ها شود آنان مى‌توانند در آن زمينه فعاليت كنند.

وى در پاسخ به اين سوال كه برخى معتقدند هيات مديره انجمن شركت‌هاى انفورماتيك با حضور در نظام صنفى رايانه‌اى داراى قدرت بيشترى شده‌اند گفت: انجمن شركت‌هاى انفورماتيك در نبود نظام صنفى رايانه‌اى به عنوان بزرگ‌ترين نهاد معرفى IT كشور عهده‌دار مسائل صنف رايانه بود، با توجه به قانون و آيين‌امه دولت مبنى بر سامان‌دهى فعاليت‌هاى تجارى رايانه‌ توسط نظام صنفى رايانه‌اى، از اين پس انجمن در امور صنفى دخالت نكرده و مسائل را به نظام واگذار مى‌كند و اعضاى هيات مديره انجمن بر اساس انتخابات وارد نظام صنفى رايانه‌اى شده‌اند.

وى تشكيل نظام صنفى را واقعه‌اى مهم در حوزه انفورماتيك عنوان مى‌كند و مى‌گويد: نظام واقعيتى انكارناپذير است كه تمامى بازيگران حوزه IT بايد خود را بر اساس شرايط جديد وفق دهند.

مظلوم در خصوص وضعيت انجمن‌ها و اتحاديه‌ها پس از تشكيل نظام صنف رايانه مى‌گويد: انجمن شركت‌هاى انفورماتيك با تشكيل اين نظام در ساختار خود تغيير ايجد مى‌كند و شايد منحل شود و ديگر انجمن‌ها وابسته به وظايف خود ادامه فعاليت خواهند داد و تصميم‌گيرى در چگونگى نحوه عملكرد بر عهده خود انجمن‌ها و اتحاديه‌ها است.

همچنين ناصر على سعادت رييس كميته سخت‌افزار انجمن شركت‌هاى انفورماتيك در اين زمينه مى‌گويد: نظام صنفى رايانه‌اى موجب تعطيلى اتحاديه‌ها و انجمن‌ها نخواهد شد و شايد در كنار اين نظام اتحاديه‌هاى جديد تخصصى نيز اضافه شود.

وى قدرت اجرايى نظام را موجب جلوگيرى از تخلف‌هاى صنفى عنوان مى‌كند و مى‌گويد: اگر در صنف رايانه تخلفى صورت گيرد مجوز فعاليت متخلف لغو و يا براى مدتى از فعاليت در صنف محروم مى‌شود.

در اين ميان برخى كارشناسان معتقدند مسوولان نظام صنفى رايانه‌اى از سويى اعلام مى‌كنند مشكلى براى انجمن‌ها و اتحاديه‌ها با تشكيل اين نظام به وجود نمى‌آيد اما از سويى ديگر مى‌گويند با وجود نظام صنفى رايانه‌اى انجمن‌ها و اتحاديه‌ها نبايد در صنف رايانه تصميم‌گيرى كنند و با شرايط جديد بايد خود را وفق دهند كه اين مساله موجب بلاتكليفى و نگرانى انجمن‌ها و اتحاديه‌هاى حوزه انفورماتيك شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا