تکنولوژی

مجوز تاسيس و بهره‌بردارى مراكز خدمات داده اينترنتى اعطا شد

ايسنا- مجوز تاسيس و بهرهبردارى مراكز خدمات داده اينترنتى (IDC) به سه شركت بخش خصوصى اعطا شد.

معاون فناورى اطلاعات وزارت ارتباطات در اين مراسم اظهار داشت: سه شركت ، و از ميان ‌10 شركت تعيين صلاحيت شده، در قرعه‌كشى پايان سال گذشته به عنوان برنده انتخاب شدند كه با طى مراحل قانونى مجوز خود را دريافت خواهند كرد.

وى ادامه داد: در راستاى اجراى برنامه‌هاى ‌5 ساله توسعه، حركت به سمت دولت الكترونيك به عنوان گام اساسى در قالب برنامه‌هايى پيش‌بينى شده و در اين راستا قدم اول و دوم دولت الكترونيك در برنامه چهارساله چهارم طى و قدم‌هاى سوم و چهارم آن نيز در برنامه پنج ساله پنجم تكميل خواهد شد.

وى افزود: آنچه به عنوان بودجه حوزه IT در برنامه پنج ساله پيش‌بينى شده، معادل ‌10 هزار ميليارد تومان است كه ‌40 درصد آن بودجه موظف وزارت ICT و دولت و ‌60 درصد از آن اعتبارى است كه براى بخش‌خصوصى پيش‌بينى شده است. وى با اظهار اميدوارى از اين كه سرمايه‌هاى پيش‌بينى شده براى بخش‌خصوصى در اين چارچوب جذب و مراحل دولت الكترونيك با سرمايه‌گذارى دولت و بخش‌خصوصى در پنج سال اول برنامه چهارم تكميل شود، افزود: ايجاد ديتا سنترها از جمله اهداف و برنامه‌هايى است كه در قالب ارائه لايسنس در حوزهICT، بخش‌خصوصى را در بخش‌هاى عمده‌، اساسى و پروژه‌هاى مهم درگير مى‌كند.

وى با اشاره به شروع گام اول توسعه ICT براى وزارتخانه‌هاى مختلف در سال گذشته يادآور شد: گام اول پياده‌سازى تجارت الكترونيك، دولت، فراگيرى و بهداشت الكترونيك در حال اجرا است و اميدواريم تكميل آن تا آخر امسال به نتيجه برسد.

وى خاطرنشان كرد: ديتاسنترها حلقه تكميلى از پشتيبانى فنى هستند تا با ارائه سرويس به شركت‌هاى PAP وISP ها در چارچوب برنامه‌هاى حمايتى دولت به لحاظ كار فنى و زيرساختى حامى مهمى برايISP ‌هاى كشور در راستاى ارائه سرويس‌هاى مختلف اينترنت به مردم باشد.

وى برنامه‌ريزى و شكل‌گيرى برنامه چهارم توسعه فناورى اطلاعات، شكل‌گيرى شوراى الى IT كشور،‌ برنامه‌ريزى و اجراى گام اول توسعه IT و برنامه‌ريزى براى گام‌هاى بعدى در چارچوب نظام ICT را از جمله مباحث كليدى معاونت فناورى اطلاعات و وظايف اصلى وزارت ICT دانست و افزود: نبود ديتاسنترها در كشور و هاست اطلاعات از مكان‌هاى مختلف خارج از كشور، ‌لطمات زيادى به كشور وارد آورده كه اميدواريم با ايجادIDC ها بتوان كاستى‌ها و نقص‌ها را برطرف كنيم.

وى خاطرنشان كرد: ايجاد ديتاسنتر در بخش‌هاى دولتى به عنوان هاست، تكميل و نگهدارى اطلاعات جنبه داخلى دارد و حق هاست كردن اطلاعات بيرون را نخواهند داشت. ديتاسنترهاى ايجاد شده توسط بخش خصوصى اگر به زودى راه‌ادازى شوند، كمك بزرگى براى ديتاسنترهاى كوچك هستند كه در داخل به دولت سرويس مى‌دهند.

وى با تاكيد بر نقش مهم ديتاسنترها در راستاى پركردن حلقه مفقوده توسعه كشور و نقشى كه به لحاظ اقتصادى و اجتماعى ايفا مى‌كنند، اظهار اميدوارى كرد كه شركت‌ها در راه تكامل دولت در توسعه موفق عمل نمايند.

وى خاطرنشان كرد: چهار تا شش‌ماه فرصتى است كه براى راه‌اندازى پايلوتIDC در اختيار شركت‌ها قرار گرفته و ظرف كمتر از يك سال بايد ديتاسنتر اصلى را با مشخصات تعيين شده راه‌ اندازى كنند.

وى با بيان اين كه شركت‌ها مبلغ يك‌ميليارد تومان سپرده به عنوان ضمانت براى انجام تعهات خود گذاشته‌اند، تصريح كرد: وزارت ارتباطات تا دوسال ارتباطات و ارائه ارتباطات نقطه به نقطه و انتقال خطوط فيبرنورى را با تخفيف ويژه در اختيار شركت‌ها قرار داده و براى شركت‌هايى كه پايلوت خود را هرچه زودتر راه‌اندازى كنند، 5/‌1ميليارد تومان وام با بهره ‌10 درصد پيش بينى كرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا