تکنولوژی

جهانگرد:‌آمريكا هاب مبادله‌ى اطلاعات و ارتباطات جهان است

ایسنا – دبير شورايعالى اطلاع‌رسانى، گفت:‌ انديشمندان و نخبگان كشور دچار يك غفلت بزرگ شدند و در اين شرايط مبهوت چالش‌هاى سياسى و اجتماعى شده و از وظيفه‌ى اصلى خويش غافل مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار سرويس فناورى اطلاعات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، در همايش فرهنگ‌، فناورى اطلاعات و ارتباطات و توسعه، مهندس جهانگرد با اشاره به برگزارى اين‌گونه همايش‌ها، گفت: از نظر من برگزارى اين همايش‌ها جايگاه ويژه‌اى در برنامه‌ى توسعه‌ى آينده‌ى ايران دارد و اگر بگويم كه اين موضوع به عنوان مهمترين و شايسته‌ترين مطلبى است كه در بخش انديشه‌ى كشورها بايد به آن پرداخته شود سخن گزافى نگفتم.

وى، با اشاره به اينكه برنامهى توسعه‌ى چهارم كشور تاكيد ويژه‌اى در بكارگيرى ICT دارد، گفت: فناورى اطلاعات و ارتباطات به عنوان موتور توسعه‌ در برنامه‌هاى بلند مدت و ميان مدت ايران مطرح است و در اين ميان تعريف ICT، قلمروهاى آن و تاثير و تاثيراتى كه مى‌تواند داشته باشد از مهمترين موضوعات آن است.

وى با اشاره به پديده‌ى اينترنت، گفت: با واسطه‌ى شدت نفوذى كه اين پديده در جامعه‌ى ما داشته ما ضمن تهديد انگارى در تمام شئون جامعه به تدريج فرصتى پيدا كرديم تا به فرصت‌هاى آن نگاه كنيم و نوعى فرصت انگارى در مورد اين موضوع به وجود آمد.

وى، ادامه داد: در مواجهه با پديده‌هاى جديد با دو رويكرد تهديدانگارى و شيفتگى روبرو هستيم كه اين دو رويكرد احتياج به تدبير و تدبر دارد تا به بهره‌مندى از فرصت‌ها دست يابيم، بنابراين نياز داريم پديده‌ى جديد و چالش‌هاى آن را بشناسيم تا بتوانيم چگونگى رفتارمان را در اتخاذ مواضع پيدا كنيم.

دبير شوراى عالى اطلاع‌رسانى با بيان اينكه انسان به عنوان تار و پود فعاليت‌ها و ICT به عنوان محمل كار محسوب مى‌شود، اظهار داشت: از سال 1983 و 1984 به بعد پديده‌ى كامپيوتر در سيستم‌هاى مخابراتى به كار گرفته شد و در حقيقت پيوندى بين كامپيوتر و مخابرات به وجود آمد كه با اين پيوند در حقيقت وارد عصر اطلاعات شديم و پديده‌ى شبكه حاصل اين پيون بود.

وى، در ادامه تاكيد كرد: توسعه‌ در به‌كارگيرى IT در بخش‌هاى مختلف اجتماعى و اقتصادى امروز به سطحى از پيچيدگى و نفوذ رسيده كه برآورد مى‌شود كه اگر كشورها از اين موضوع غفلت كنند در حقيقت از مبحثى كه نزديك به 70 درصد توليد ناخالص ملى را متاثر شناخته غافل شده‌اند كه اين موضوع در دهه‌ى آينده مشكل ساز خواهد بود.

جهانگرد، سرمايه‌ى انسانى را مهمترين چالش توسعه عنوان كرد و افزود: در كشورهاى شبيه ما نيروى انسانى مهارت بسيار كمى دارد و فرار مغزها نيز يك پديده‌ى عمومى در بين كشورهاى مختلف است و اين در حالى است كه خروج يك نفر فارغ‌التحصيل در سطح دكترى از كشورى موجب جابجايى يك ميليون دلار فرصت است.

وى در ادامه يادآور شد: كشور آمريكا به اين مبحث توجه جدى داشته و امروز اين كشور به عنوان منبع تعامل جهانى در بحث ارتباطات شده و در حقيقت امروزه هاب مبادله‌ى اطلاعات و ارتباطات جهان آمريكاست.

وى، گفت: شكل گيرى برنامه‌ى توسعه‌ى ICT (تكفا) در كشور سبب ايجاد يك نگاه توسعه‌يى و همه جانبه در بكارگيرى ICT شده است. نهادسازى، فعاليت‌هاى جارى و مطالعات بنيادين و تدوين برنامه‌ى استراتژيك اطلاع‌رسانى از فعاليت‌هايى است كه شوراى عالى اطلاع‌رسانى انجام داده است.

وى با بيان اينكه تا كنون نزديك به 4 هزار پروژه در اين حوزه و در استاى اهداف تكفا در كشور آغاز شده، گفت: تمام اعتباراتى كه براى حوزه‌ى پژوهش داشتيم فقط در حوزه‌ى علوم انسانى هزينه كرديم و در بخش تكنولوژيكى هزينه نكرديم چون در اين بخش به طور خودكار هزينه پرداخت مى‌شود و در اين راستا با دانشگاه‌هاى مختلف در زمينه‌هاى اقتصادى، ادبيات، حقوق و ‌جامعه‌شناسى قرارداد بستيم.

جهانگرد در ادامه يادآور شد: فناورى بخش ساده‌ى اين مبحث است و مهمتر از آن بحث بكارگيرى فناورى اطلاعات است، گفت: در طى دو دهه‌ى گذشته بين ما و محيط پيرامونمان گسست خطرناكى شكل گرفته و با دشمن انگارى ارتباط علمى و پژوهشى ما قطع شده و فقدان يك ارتباط و تعام صحيح با پيرامون باعث شده كه تصور كنيم هرچه مى‌گوييم صحيح است در نتيجه سوادمان نيز نقص پيدا كرده است.

دبير شوراى عالى اطلاع‌رسانى با اظهار تاسف از اينكه در طى دو دهه‌ى گذشته هيچ محصول فكرى جديد در حوزه‌ى علوم انسانى نداشتيم، گفت: اين موضوع بسيار خطرناك است بنابراين هرچه زودتر بايد كارى كنيم كه اين خلاء پر شود و اميدوارم اين همايش و همايش‌هايى از اين قبيل بتواند موجب خلق و توليد محصولاتى براى پاسخ گفتن به اين مبحث مهم و استراتژيك باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا