تکنولوژی

بازاريابى و تبليغات دروازه ورود ايران به تجارت جامعه مجازى

ICTna.ir :پرشين بلاگ به عنوان اولين سرويس دهنده وبلاگ و بزرگترين جامعه اينترنتى ايرانيان مى باشد که با درآمد مبتنى بر تبليغات اينترنتى از نمونه هاى موفق در بخش صوصى است.مهندس سيد رضا هاشمى کارشناس ارشد معمارى سيستمها و شبکه هاى رايانه اى و از پيشگامان بازاريابى الکترونيک در ايران مى باشد. وى مدير اولين کارگزار تبليغات اينترنتى با عنوان پرشين کليک و از مديران پرشين بلاگ و طراحان و مدير سيستم تبليعاتى آن ميباشد.

آنچه مى خوانيم مجموعه اى از نقطه نظرات وى در زمينه بازاريابى الکترونيکى و تبليغات اينترنتى فعاليت اقتصادى در اينترنت است:

رضا هاشمى – به کمک اينترنت و فن آورى هاى نوين ارتباطى، جهان در حال تبديل به دهکده کوچکى است که در آن نوع تازه اى از مناسبات اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى جارى است و با شکل گيرى جامعه اطلااتى الگوها و قواعد و روابط جديدى در حال ظهور و شکل گيرى مى باشد.

بشر امروزى در فضاى جديدى به حيات خود ادامه مى دهد که تابع قوانين و ضوابط خاص خود است و جامعه مجازى ايرانى بدون شناخت دقيق منطق نوين حاکم نمى تواند به جايگاه خود در اين نظام دست يابد و رشد روز افزون جامعه مجازى ايران بر حساسيت و ضرورت شناخت قواعد و مناسبات جديد جامعه اطلاعاتى مى افزايد و در اين ميان معادلات اقتصادى به عنوان بستر و زيرساخت بسيارى از فعاليت هاى فرهنگى و اجتماعى و تجارى از اهميت ويژه اى برخوردار است.

تمرکز زدايى اقتصادى در جامعه اطلاعاتى جهانى ميتواند به مناطق پيرامونى از جمله ايران فرصت توسعه اقتصادى دهد و به انتشار انديشه هاى نو يا نو آوريها در جامعه مجازى ايرانى کمک کرده و موجب تشديد اثرات نفوذ به پايين شود و از طرف ديگر خطرات ارزشى شکل نوين جامعه اطلاعاتى از قبيل تحميل فرهنگى، نقض حاکميت ملى، سلطه اطلاعاتى و روابط يک سويه در جهان اطلاعات مى تواند بر فعاليتهاى اقتصادى جامعه مجازى ايرانى نيز موثر باشد.

بنابراين لازمه ورود به عصر اطلاعات و فعاليت در جامعه مجازى، طرز تفکر جديد اقتصادى است که بر پايه اطلاعات بنا مى شود و با روشهاى سنتى و رايج در مناسبتهاى اقتصادى در ايران متفاوت است و اينکه چگونه مى توان اقتصادى مبتنى بر اطلاعات داشت يک سوال کليدى است که راهبرد اقتصادى در جامعه مجازى ايران را مشخص ميکند.

اطلاعات و داده هاى متنوع بيش از آنچه که بدانيم به وفور و به ميزان زياد در محيط اينترنت در دسترس همگان است و روز به روز بر محتواى آن افزوده مى شود و جنس با ارزش و کميابى نيست که بتوان بر آن اقتصاد مبتنى بر عرضه و تقاضا را بنا کرد و علاوه بر اين هر بخشى ار اين اطلاعات به راحتى مى تواند بين هزاران نفر به اشتراک گذاشته شود.

آنچه که مى تواند به عنوان جنس کمياب و با ارزش محور معادلات اقتصادى در فضاى جامعه اطلاعاتى قرار بگيرد اطلاعات نيست بلکه دسترسى و جلب توجه جامعه مجازى به اطلاعات است. اطلاعا در شاهراه آزاد اطلاعاتى جريان دارد و در دسترس همگان است اما اطلاعاتى که بهتر و راحت تر در دسترس قرار مى گيرد و سهم بيشترى از توجه جامعه مجازى را به خود جلب مى کند با ارزش تر است و اين جلب توجه جامعه اطلاعاتى است که کمياب و با ارزش و گرانقيمت است و ميتوان بر اساس آن فعاليت اقتصادى کرد.

اينترنت به عنوان رسانه اى فراگير مطرح است و در شرايط فعلى آنچه که بسيارى از مراکز تجارى و اقتصادى سنتى در فکر آن هستند اين است که روزى کالاها و محصولات و خدمات آنها از طريق رسانه فراگير اينترنت به جامعه مجازى عرضه مى شود و در همين راستا اقدام به سرمايه گذارى براى حضور در فضاى اينترت مى نمايند و با صرف هزينه هاى هنگفت در زمينه فناورى اطلاعات و سايتهاى اينترنتى مواجه هستيم که با حمايتهاى دولتى و يا بخش خصوصى پديد مى آيند و انتظار مى رود که پاسخ مناسبى به نياز هاى جامعه اطلاعاتى باشد وليکن چون در کسب توجه و جذب مخاطب جهانى و يا داخلى ناموفق هستند به نتيجه نمى رسند.

سرمايه گذارى براى حضور در جامعه مجازى بدون صرف هزينه در جذب مخاطب و افزايش ضريب نفوذ و کسب توجه از رسانه فراگير اينترنت کارى بيهوده است و بر همين اساس است که کسب مخاطب در اقتصاد جامعه اطلاعاتى از اهميت ويژه و راهبردى برخوردار است.

کسب مخاطب براى يک سايت با انتقال توجه مخاطب از يک سايت به سايت ديگر و تبليغات مستمر امکان پذير است و تا زمانيکه فرهنگ استفاده از بازاريابى و تبليغات اينترنتى در ميان علاقمندان به فعاليت اقتصادى و کسب و کار اينترنتى نباشد و تا زمانى که با صرف هزينه از توسعه فرهنگ تبليغات اينترنتى و مزاياى رسانه فراگير اينترنت حمايت نشود اين هدف دست يافتنى نمى باشد و نمى توان به موفقيت اقتصادى و تجارى در داخل جامعه مجازى ايرانى و يا جامعه جهانى اميدوار بود.

تبليغات عنصرى از فرايند رشد و توسعه اقتصادى محسوب مى شود و رابطه مستقيم با رونق اقتصاد دارد و يک نيروى محرک و لازمه کشورهاى در حال توسعه مانند ايران است که به سوى تجارت حرفه اى در حرکت هستند و بر همين اساس است که استفاده از دانش و فناورى روز تبليغات و رسانه فراگير اينترنت اهميت مى يابد و ميتواند دروازه ورود ما به جامعه جهانى و يا بازار کاربران ايرانى نيز باشد.

انتظار مى رود مسولان و برنامه ريزان با پشتيبانى قانونى و فراهم کردن زيرساخت هاى تجارت الکترونيک و توسعه فرهنگ تبليغات اينترنتى ضمن در نظر داشتن مصالح ملى و شرايط جامعه، بستر مناسبى فراهم کنند تا فعالان اقتصادى و علاقمندان به کسب و کار اينترنتى با پذيرش قواعد و مناسبتهاى جديد به سرمايه گذارى صحيح در جهت کسب مخاطب اقدام نمايند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا