تکنولوژی

اينترنت و لوازم خانگى

نام نویسنده: مهدى كيان پور

شرق – تصور كنيد هر وسيله اى كه امروز مى شناسيد و از آن استفاده مى كنيد به اينترنت متصل باشد. اتومبيل شخصى، ماشين لباسشويى، يخچال و… قابليت آن را دارند كه به اينترنت متصل شوند. در ابتداى طرح اين ايده، بسيارى اين پرسش را مطرح مى كردند كه چنين وسايلى چه سودى براى مصرف كننده خواهد داشت؟ اما امروزه مزاياى لوازم متصل به اينترنت، براى مصرف كنندگان و نيز توليدكنندگان آشكار شده است.

اگرچه بسيارى از محصولات امروزى از امكانات دنياى ديجيتال بهره مى گيرند، اما موج بعدى آن است كه قابليت اتصال شبكه به اين دستگاه ها افزوده شود. اكنون در منازل مدرن مى توان ۳۰ تا ۴۰ ريزپردازنده در لوازم خانگى پيدا كرد. در يك اتومبيل مدرن بيش از ۵۰ ريزپردازنده و كنترلر وجود دارد. به كارگيرى ريزپردازنده ها در لوازم خانگى در سال هاى اخير به طور متوسط ۱۷ درصد رشد داشته است به طورى كه در سال ،۲۰۰۳ حدود ۱۲ ميليارد از اين تراشه ها در وسايل خانگى به كار گرفته شدند. از سوى ديگر، در اين سال ها شاهد گسترش روزافزون شبكه هاى مبتنى بر IP بوده ايم. به اين ترتيب تخمين زده مى شود كه در پايان سال ،۲۰۰۵ بيش از ۱۵۰ ميليون وسيله متصل به اينترنت در خانه هاى آمريكا يافت شود. همچنين فناورى اطلاعات روز به روز در حال ارزان شدن و كوچك ترشدن است. ميانگين قيمت يك تراشه در اين سال ها كاهش يافته است در حالى كه كارآيى آن بهبوده پيدا كرده است.

در حال حاضر هزينه مجهزكردن يك دستگاه خريد (Vending machine) به قابليت اتصال به اينترنت تنها ۲۰ دلار است كه اين مبلغ شامل تراشه، رابط شبكه و اتصالات است. ديگر آن كه طبق نظريه Metcalf ارزش نهايى يك شبكه با افزايش اتصالات آن بالا مى رود به عبارتى اتصال لوازم خانگى به اينترنت سبب خواهد شد متخصصين شبكه، ابداعات جديدى در جهت بهبود آن انجام دهند. اكنون كافى است نگاهى به محصولات توليدكنندگان معتبر و مشهورى همچون: Ford، GM، Sony و ديگران بيندازيد تا ببينيد بحث اتصال به اينترنت تا چه ميزان جدى است. به طور طبيعى، برخى توليدكنندگان زودتر از ديگران از تكنولوژى روز استفاده مى كنند ولى به زودى شاهد خواهيم بود كه اين موج فراگير خواهد شد. اكنون براى نشان دادن مزيت اتصال به اينترنت اجازه دهيد مثالى بياوريم. فرض كنيد وسيله اى خريده ايد و هنگامى كه براى اولين بار اين وسيله را به برق وصل مى كنيد، اعمال مربوط به گارانتى آن (ارسال شماره سريال و نام خريدار و آدرس و…) به صورت اتوماتيك از طريق اينترنت انجام شود. اين تنها نمونه اى بود از آنچه كه در نهايت هم به نفع توليدكننده و هم به سود مصرف كننده خواهد بود.

مزيت مهم ديگر امكان ارباط مستقيم مصرف كنندگان با توليدكنندگان است. در سال هاى اخير برخى توليدكنندگان بخشى از فعاليت هاى خود را نظير فروش، خدمات پس از فروش و… به شركت هاى ديگر واگذار كرده اند و اين مشكلاتى را براى توليدكنندگان به همراه داشته است. با افزودن قابليت اتصال به شبكه، ارتباط ميان توليدكنندگان و مصرف كنندگان بهبود مى يابد به گونه اى كه برخى سرويس ها از جمله بخشى از خدمات پس از فروش از راه دور توسط توليدكننده انجام خواهد شد و توليدكنندگان قادر خواهند بود به راحتى از نيازهاى مشتريان آگاه شوند. تاكنون سرويس هايى نظير مديريت انرژى (مثلاً خاموش و روشن كردن دستگاه از راه دور) نظار از راه دور و تعمير از راه دور بيشتر موردتوجه قرار داشته است.

اكنون اجازه دهيد ببينيم، وضعيت لوازم خانگى متصل به اينترنت در آمريكا چگونه است. توليدكنندگان قديمى از جمله Whirlpool و General Electric به سوى توليد محصولات متصل به اينترنت حركت كرده اند اگرچه بسيارى از آنها تاكنون در حد نمونه بوده است. Merloni از ديگر شركت هايى است كه توليد انبوه لوازم متصل به اينترنت را آغاز كرده است. Merloni تاكنون بيش از دو ميليون وسيله متصل به اينترنت فروخته و اعلام كرده است كه تا پايان سال ۲۰۰۵ ، ۸۰ درصد توليداتش به اينترنت وصل مى شود. ماشين لباسشويى اين شركت يعنى Margherita اكنون به قيمت ۴۵۰ دلار به روش مى رسد. Merloni همچنين برنامه اى را دنبال مى كند كه طبق آن مشتريان با پرداخت مبلغى در حدود ۱۵ دلار در سال، قادر خواهند بود از سرويس هايى نظير نظارت و تعمير از راه دور استفاده كنند.

واضح است كه چرا Merloni چنين سرمايه گذارى عظيمى را در مورد لوازم خانگى انجام مى دهد. اكنون ۱۰۴ ميليون خانه مسكونى در آمريكا وجود دارد كه اين بازار بسيار بزرگى براى توليدكنندگان لوازم خانگى محسوب مى شود. با رواج سرويس هاى broadband دستيابى به اينترنت پرسرعت بسيار تسهيل شده است و به اين ترتيب اتصال لوازم خانگى به اينترنت بسيار راحت خواهد شد. بنابراين همان گونه كه Merloni نشان داده است چنين بازارى ارزش خطركردن را دارد. اگرچه ممكن است در ابتدا سود چندانى عايد اين شركت نشود، ولى آينده موفقيت را براى اين شركت به ارمغان خواهد آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا