تکنولوژی

روباتى که توليد مثل مى کند ساخته شد

نام نویسنده: رولاند پيز

بى بى سى – محققان در آمريکا روبات ساده اى طراحى کرده اند که مى تواند با استفاده از قطعات يدکى، نمونه هاى عينى خود را توليد کند.

اين محققان طى گزارشى در مجله “نيچر” نوشتند که اين تجربه نشان مى دهد که توانايى توليد مثل تنها منحصر به موجودات زنده نيست.

هدف بلند مدت اين دانشمندان طراحى روبات هايى متشکل از صدها هزار واحد ابتدايى همانند است که در صورت از کار افتادن بعضى از قطعات، مى توانند خود را تعمير کنند يا حتى براى انجام وظيفه اى که برايش تعيين شده خود را بازآرايى کند يا اينکه اگر لازم باشد براى خود دستيارانى بسازد.

اين روبات ها- البته اگر بتوان نام روبات برآنها گذاشت- از سه يا چهار مکعب ساخته مى شوند.

هر واحد مجهز به يک کد کوچک کامپيوترى حاوى دستورالعمل ساخت روبات، اتصال هاى الکتريکى براى برقرارى تماس با واحدهاى کنارى و آهن رباهايى براى چسبيدن به ساير واحدهاست.

اين مکعب ها مى توانند ضمن چرخش و حرکت، واحدهاى تازه را از زمين بردارند، جاى قرار گرفتن آنها را تعيين کنند و آنها را براى ساختن روبات هاى تازه سوار يکديگر کنند.

در مدت زمانى کمتر از دو دقيقه، اين روبات ساده مى تواند نمونه عينى خود را توليد کند. نمونه توليد شده قادر است نمونه هاى تازه اى بسازد.

اين تنها يک مدل نمايشى از انديشه اى جسورانه است.

هاد ليپسون از دانشگاه کورنل طرح هاى بلندپروازانه اى براى اين ماشين هاى هوشمند دار.

وى مى گويد: “مثلا کاربردهاى فضايى آن را در نظر بگيريد. اگر روباتى را به يکى از اقمار مشترى بفرستيم، و روبات بشکند، ماموريت منتفى تلقى مى شود. پس خوب است سيستمى داشته باشيم که بتواند خود را با شرايط تازه منطبق يا خود را تعمير کند. اين يکى از کاربردهاى آشکار اين اختراع است.”

چنين وسيله اى همچنين مى تواند در اعماق معادن يا در تاسيسات اتمى کاربرد داشته باشد.

پژوهشگران در گذشته از جنبه هاى مختلف فرآيند تکامل در موجودات زنده براى کمک به طراحى روبات ها استفاده کرده اند.

اکنون درهم آميختن اين اختراع با برخى خواص بيولوژيکى مى تواند به تحولات عظيمى در زمينه ساخت روبات منجر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا