تکنولوژی

دكتر شكرخواه:روزنامه‌نگارى سايبر و سنتى در تقابل با يكديگر قرار ندارند

ایسنا – نشست وزنامه‌نگارى سايبر و نوشتارى در آمفى‌تئاتر سالن 35 نمايشگاه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست، دكتر “يونس شكرخواه“ مدرس روزنامه‌نگارى با اشاره به اينكه روزنامه‌نگارى سايبر و سنتى در تقابل با يكديگر قرار ندارند، اظهار داشت: اگر بيشتر بر روى روزنامه‌نگارى سايبر تاكيد دارم، به دليل غفلتى است كه در اين حوزه وجود دارد نه اينكه اين روزنامه‌نگارى مى‌خواهد روزنامه‌نگارى نوشتارى را از پا بياندازد.

دكتر شكرخواه عمر روزنامه‌نگارى ديجيتالى را بسيار كوتاه و در حدود 13 سال دانست و گفت: اولين رونامه‌اى كه بر روى وب پديد آمد، شيكاگوتربيون در سال 1992 بود.

وى با اشاره به اينكه رسانه‌ها در گروه‌هاى مختلفى طبقه‌بندى مى‌شوند، گفت: اولين طبقه‌بندى رسانه‌ها را به دو گروه پيرينت مديا (رسانه‌هاى چاپى) و الكترونيك مديا (راديو و تلويزيون) تقسيم مى‌كند، بنابراين اگر در اين موضع به ديجتالى شدن رسانه‌ها نگاه كنيم، اتفاقى كه در دنياى ديجيتالى رخ مى‌دهد، محتواى چاپى به محتواى صفر و يك (0،1) تبديل مى‌شود، بر اين اساس در گام اول بايد از واژه‌ى رسانه‌هاى ديجيتال استفاده كنيم، چرا كه محتواى اين رسانه‌ها تغيير كرده و به زبان كامپيوتر برنامه‌ريزى مى‌شوند.

به عقيده‌ى اين مدرس ارتباطات زمانى به رسانه‌يى، Online گفته مى‌شود كه ديتاى ديجيتال، اطلاعات صفر و يك شده بروى محيط وب قرار مى‌گيرد. بنابراين گروه دوم رسانه‌هاى ديجيتال، شامل رسانه‌هايى است كه ديجيتال و Online هستند، در واقع نمى‌توان گفت رسانه‌اى Online است اما ديجيتال نيست.

وى، با اشاره به اينكه رسانه‌هاى سايبر، دسته‌ى ديگر اين رسانه‌هاى ديجتالى هستند، تصريح كرد: نكته‌ى اصلى در روزنامه‌نگارى سايبر، بازخوردى كه در تعامل دوطرفه ايجاد مى‌شود يعنى به طور طبيعى روزنامه‌نگارى سايبر مرحله‌اى پيچيده‌تر و حرفه‌يى‌تر (در بعد مهارت‌هاى اجرايى) از روزنامه‌نگاى Online است، چرا كه مبناى آن بر روى بازخورد، استوار است و براساس درخواست‌ها نيازهاى فردى عمل مى‌كند، بنابراين زمانى به رسانه‌اى سايبر گفته مى‌شود كه نسبت به سيستم تعريف شود در واقع اين سيستم است كه براساس خواسته‌هاى شما عمل مى‌كند.

وى، افزود: در دنيا، هر كس به ميزان حرفه‌يى بودن در دنياى وب مى‌تواند به سوى رسانه‌ى سايبر حركت كند. همچنين پروژه‌اى به نام نيوزپلكس، اتاق خبر آينده را ساخته است و مهارت‌هاى روزنامه‌نگارى سايبر را آموزش مى‌دهد كه به طور قطع از پرفروش‌ترين اتاق خبرهاى آينده خواهد بود.

به عقيده‌ى وى در ايران در شرايط فعلى بهتر است بر روزامه‌نگارى Online تكيه كرد تا روزنامه‌نگارى سايبر، چرا كه روزنامه‌نگارى سايبر دست‌نيافتنى‌تر است.

سردبير جام‌جم Online با اشاره به اينكه در حوزه‌ى روزنامه‌نگارى نوشتارى، تغييرات اساسى رخ داده است، تصريح كرد: چاپ ديجيتالى جايگزين چاپ سنتى شده است و اين مساله زنگ خطرى است براى روزنامه‌نگارى نوشتارى چرا كه ماشين چاپ از چرخه‌ى روزنامه‌نگارى حذف مى‌شود و در حقيقت اين نكته را بيان مى‌كند كه روزنامه‌نگاران بايد به مهارت‌هاى ديجيتالى مسلط شوند تا بتوانند در اين دنيا فعاليت كنند و در واقع يكسرى شرايط جديد بر آن‌ها تحميل مى‌شود.

وى با اشاره به اينكه مفهو داده‌ها در روزنامه‌نگارى سايبر با روزنامه‌نگارى نوشتارى متفاوت است، تاكيد كرد: زمانيكه ماشين چاپ از چرخه خارج مى‌شود، همه به نوعى ناشر محسوب مى‌شوند و مى‌توانند صداى خود را به هر كجا كه بخواهند برسانند، آيا روزنامه‌نگارى نوشتارى مى‌تواند نقش سابق خود را ايفا كند، بنابراين بايد بگويم اگر روزنامه‌نگارى نوشتارى باهوش باشد، بايد بداند، انحصار حرف زدن از حيطه‌ى روزنامه‌نگارى سايبر خارج شده است.

وى در پايان، تاكيد كرد: روزنامه‌نگارى تا ديروز انحصار داشت اما امروز در روزنامه‌نگارى سايبر، توليد از كانون رسانه‌هاى كلاسيك خود، خارج شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا