تکنولوژی

درباره رقابت موتورهاى جستجو

نام نویسنده: عليرضا شيرازی

آی تی اران نسخه ۲ – با ورود جدى ياهو و بعد از آن مايکروسافت به دنياى موتورهاى جستجو و رقابت با پادشاه دنياى جستجو در وب يعنى گوگل فصل جديدى در تجارت و کسب درآمد در وب آغاز شد.

بسيارى از کارشناسان اگر چه با ترديد به ورود اين دو رقيب تازه مى نگريستند اما همگى انتظار نوآوريهاى جديد و تغييرات در بين سايتها رقبا را داشتند.مدتهاست که مهمترين خبرهاى دنياى وب اختصاص به چند موتور جستجو گوگل ، ياهو ، Msn و Ask دارد.

اين خبرها آنقدر ادامه داشته است که ديگر براى بسيارى مزه اوليه خود را از دست داده است.حتى نوآوريها و رقابتها نيز جذابيت سابق را ندارند. تنها کافيست يکى از رقبا کارى را انجام دهد تا گاهى در ظرف چند روز نسخه مشابه اى از آن از سمت ديگر رقيبان معرفى شود.
اما چه کسى تاکنون برنده اين رقابت بوده است؟ من فکر ميکنم برنده فعلى Yahoo است. اين سايت ضمن اينکه نتايج جستجوى قابل قبولى عرضه ميکند در زمينه امکانات جانبى نيز از رقباى ديگر خود بخصوص گوگل پيش افتاده و حتى در امکانات مشابه به شکل بهتر و تکميل ترى کار کرده است.

در ضمن اين سايت موفق شده است تا مخاطبان و کاربران بيشترى براى بخش جستجوى خود جذب کند. اما حقيقتا من از موفقيت ياهو ميترسم.اين شرگت اگرچه ثابت کرده است که ميتواند سرويسهاى مطمئن با کيفيتى را ارائه کند اما تجربه نشان داده است که هر وقت اين سايت به قدرت و موقعيت خاصى دست يافته است با ديدى انحصار طلبانه و کاملا تجارى به آن نگريسته است.نمونه اى از آن در دايرکتورى ياهو ديده مى شود جايى که عضويت در آن گران تمام ميشود و حتى از بروزرسانى آن نيز خبرى نيست.

حتى امروز نيز ياهو سياستهاى نه چندان دلچسبى را براى درج و معرفى سايتهاى جديد به موتور جستجوى خود در نظر گرفته است. براى درج رايگان و البته محدود سايت نياز به ثبت نام و گرفتن Account از اين سايت داريد و در عين حال ياهو سرويسهاى پولى را نيز براى معرفى سايتها به موتور جستجوى خود تبليغ ميکند.همچنين بايستى يادآور شوم که ياهو سابقه نابودى دو موتو جستجوگر مطرح جهان را با کنار گذاشتن ديتا بيس و موتور کروالر آنها و تبديل کردن آنها به پوسته هايى براى عرضه نتايج جستجوى باهو نيز دارد.

در واقع ياهو به ديدى کاملا تجارى به اين قضيه نگاه ميکند که ميتواند براى کاربران و دنياى وب مشکل ساز شود.
اما ثمره اين رقابت براى مايکروسافت تا به امروز فقط يک موتور جستجوگر اختصاصى بوده است.سايت MSN تا قبل از اين از نتايج يک موتور جستجوگر ديگر استفاده ميکردند و گرچه به دليل جذابيت پرتال MSN و برخى پيش فرضهاى IE کاربران زيادى را نيز جذب کرده بود اما تا قبل از تهيه موتور جستجوى اختصاصى خود کارشناسان آنرا جدى نميگرفتند.در عين حال ه نظرم Msn از رقابت ياهو و گوگل عقب افتاده است.ما هروز اخبار جديد را از امکانات و برنامه هاى Yahoo ، گوگل و حتى Ask مى شنويم و مشخص است که Msn جايگاه مناسبى در بين اخبار موتورهاى جستجو ندارد

اما در نهايت لازم مى بينيم که از سايت Ask هم نام ببرم. سايت Ask نه از نظر تکنولوژى به پاى گوگل ميرسد و از نظر تعداد کاربر به پاى ياهو و يا Msn و مانند ياهو و MSN نيز پرتال جذابى را براى جذب کاربران در اختيار ندارد اما ميتوان آنرا يکى از رقباى جدى ، سرحال و فعال دانست.سايت Ask در برخى نوآوريهاى مانند جستجوى شخصى و اصولا آنچه مربوط به رابطه کاربر يا سايت جستجوگر است از رقباى خود با سابقه تر است ما اين سايت درصد محدودى از جستجو در وب را تحت پوشش دارد و اين شايد بزرگترين مشکل اين سايت باشد.

بايد بگويم يک تغيير بزرگ در دنياى موتورهاى جستجو پيش آمده است.زمانى مهندسين و شرکتهاى صاحب تکنولوژى تصميم گيرندگان اصلى آن بودند ولى امروز اين سرمايه داران و تاجران هستند که تصميم گيرندگان نهايى هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا