تکنولوژی

تلفن همراه در انگليس جايگزين رسانه‌هاى جمعى مى‌شود

ایرنا – با ورود نسلهاى جديد تلفنهاى همراه به بازار و همگانى شدن آن در ميان شهروندان انگليسى، تمايل به دريافت آخرين خبرهاى مهم بر روى صفحه تلفن همراه زنگ خطر ديگرى را براى رسانه‌ها به صدا در آورده است.

تلفن ثابتى كه تا مدتى پيش فقط در خانه‌هاى محدودى وجود داشت اكنون به صورت تلفن‌هاى بى‌سيم و همراه ظاهر شده است و مى‌تواند افراد را حتى در دور افتاده‌ترين نقاط جهان از امكانات ارتباطى برخوردار كند.

آخرين نمونه از اين تحولات وارد شدن تلفن‌هاى همراه مجهز به دوربين‌هاى بسيار قوى با كيفيتى همانند دوربين‌هاى ديجيتالى و همچنين ارايه خدمات ارتباط با شبكه اينترنت از طريق تلفن همراه در كشورهايى نظير انگليس است.

بر اساس آخرين آمار بدست آمده شبكه خبرى بي.بي.سى اكنون تعداد تلفن‌هاى همراه در اين كشور از تعداد جمعيت اين كشور فراتر رفته و همچنين به صورت هفتگى پنج ميليون صفحه خبرى اينترنتى به رويت افراد مجهز به خدمات اينترنتى تلفن همراه در انگليس مى‌رسد.

خدمات دسترسى به اينترنت از طريق شبكه‌هاى تلفن همراه تا چند سال پيش كاملا شناخته نشده بود و حتى تاسال گذشته با وجود در سترس بودن امكانات آن افراد بسيار محدودى در انگليس با اين خدمات آشنا بوده و از آن استفاده مى‌كردند، اما استفاده از اين خدمات اكنون به صورت عادت روزانه بسيارى شهروندان در اين كشور درآمده است.

بر اساس آمار منتشر شده شركت خدمات تلفن همراه “او تو” در انگليس تا سال گذشته فقط ‪ ۲/۳‬ميليون از مشتريان اين كشور به خدمات اينترنت از طريق تلفن همراه دسترسى داشتند درحالى كه اين تعداد اكنون و با گذشت كمتر از يك سال به ‪ ۴/۱‬ميليون تن رسيده است.

شركت‌هاى فراهم‌كننده امكان دسترسى به اطلاعات شبكه اينترنت از طريق تلفن همراه اكنون بيشترين توجه خود را به گسترش هرچه بيشتر اطلاعات موجود در شبكه‌هاى خود معطوف كرده‌اند.

در حال حاضر مشتريان اين شركت‌ها مى‌توانند از خدمات متفاوتى در شبكه اينترنت استفاده كنند كه دسترسى به اخبار روزانه از طريق تلفن‌هاى همراه يكى از آنهاست.

شبكه‌هاى خبرى بي.بي.سى و سي.ان.ان در شمار اولين شبكه‌هايى بودند كه از حدود سه سال پيش اقدام به راه‌اندازى پايگاههاى اينترنتى تلفنى كردند.

اين شبكه‌ها اكنون به‌صورت مداوم هر روز اخبار جديد خود را به صورت فيلم‌هاى ضبط شده و تيترهاى گوناگون بر روى شبكه‌هاى اينترنتى تلفن همراه قرار مى‌دهند كه مشتريان مى‌توانند با وارد كردن آدرس اينترنتى پايگاه مبوطه اين اخبار را بطور مستقيم بر روى سايت مشاهده كرده و يا در تلفن‌هاى خود ذخيره كنند.

علاوه بر شبكه‌هاى خبرى در حال حاضر بسيارى از شبكه‌هاى موسيقى همانند “ام.تي.وى” و بسيارى از شبكه‌هاى سرگرم‌كننده ، ورزشى و علمى نيز اكنون به ارايه خدمات خود بر روى شبكه‌هاى اينترنتى تلفن همراه پرداخته‌اند كه مشتريان اكثرا با پرداخت مبلغ اندكى در ماه مى‌توانند از تمامى آنها استفاده كرده و از پيش بينى وضعيت آب و هوا گرفته تا مسابقه فوتبال و يا برنامه تلويزيونى مورد علاقه خود را در هر نقطه شهر مشاهده كنند.

مشتريان اين خدمات اكنون همچنين به خدمات پست الكترونيك خود ني از طريق تلفنهاى همراه دسترسى داشته و مى‌توانند نامه‌هاى موجود در صندوقهاى پستى اينترنتى خود را مشاهده كرده و پاسخ آنها را به همراه عكس و يا فيلمى از خود به صندوق پستى دوستانشان ارسال كنند.

ارايه اين خدمات گوناگون، دسترسى آسان به آنها و همچنين علاقه مشتركين تلفن همراه به استفاده از آنها موجب شده است توجه بسيارى از رسانه‌هاى جمعى انگليس به اين شبكه‌ها جلب شود تا جايى كه حتى روزنامه “فايننشال تايمز” چاپ لندن نيز هفته گذشته خبر از ايجاد يك پايگاه اينترنتى مخصوص تلفن همراه براى مشتركين خود كرد.

شواهد گسترش استفاده از اين خدمات اينترنتى براى دريافت اخبار و اطلاعات در جامعه انگليس نيز به روشنى قابل مشاهده است.

افراد منتظر در ايستگاه‌هاى ترن و اتوبوس در لندن كه تا چندى پيش با روزنامه‌اى در دست در حال مرور اخبار روزانه بودند اكنون به تدريج در حال ناپديد شدن بوده و جاى خود را به افرادى داده‌اند كه با استفاده از تلفن همراه خود و ارتباط با شبكه اينترنت اخبار روزانه را مرور مى‌كنند.

استفاده از اين خدماتاكنون حتى تا حدى در جامعه شهرى انگليس پيشرفت كرده كه حتى تصور زندگى بدون چنين خدماتى براى بسيارى از شهروندان مشكل شده است.

يكى از آخرين موارد استفاده از اين خدمات تصميم دولت انگليس براى استفاده از تلفن‌هاى همراه به عنوان عاملى براى جذب جوانان براى شركت در انتخابات است.

مسوولان دولت انگليس مدتى پيش خبر از ايجاد يك پايگاه اينترنتى مخصوص تلفن همراه براى ارايه اطلاعات لازم در مورد انتخابات عمومى انگليس دادند.

به گفته اين مسوولان بازديدكنندگان از اين پايگاه مى‌توانند از اطلاعات مختلفى از جمله اطلاعات مربوط به نحوه راى دادن و همچنين آدرس حوزه‌هاى راى‌گيرى مطلع شوند.

تلفنهاى همراه به تدريج در رسانه‌هاى جمعى و حتى شبكه اينترنت جا پيدا مى‌كنند و در اين ميان زنگ خطر براى شركت‌هاى تجارى و رسانه‌هاى جمعى كه هنوز خود را با اين تغييرات هماهنگ نكرده‌اند به صدا درآمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا