تکنولوژی

انواع DVD آشنا شويد

جام جم – از سال 1996 که ديسکهاى ذخيره اطلاعات با فرمتى به نام DVD وارد بازار شدند ، تاکنون پسوند هاى متعددى بر اين فرمت اضافه شده که از جمله آنها مى توان به پسوندهاى -R,+R,-RW,+RW,+R DLاشاره کرد.

در واقع افزوده شدن اين پسوند ها از زمانى آغاز شد که ديسکهاى دى وى دى با قابليت رايت کردن وارد بازار شدند.

متاسفانه بر خلاف سى دى ها ، استانداردهاى متفاوتى براى ساخت يک ديسک دى وى دى وجود دارد و گوناگونى اين استانداردها تا حدودى باعث سر درگمى مشتريان براى خريد دستگاهى مناسب مى شود. اين هفته مى خواهيم اين پسوند هاى متفاوت را براى شما رمز گشايى کنيم.

براى اين منظور بد نيست ابتدا به معرفى دو اتحاديه عظيم که در زمينه دستيابى به استاندارد هاى پيشرفته تر با يکديگر رقابت دارند ، بپردازيم. DVD FORUM نام اتحاديه اى شامل بيش از 200 کمپانى بزرگ است که در زمينه پيشرفت تکنولوژى ديسکهاى دى وى دى همکارى دارند.
از جمله اين کمپانى ها مى توان به هيتاچى ،ميتسوبيشى ، سونى و پايونير اشاره کرد. اين اتحاديه وظيفه ثبت استاندارد هاى جديدى که از طرف شرکت هاى عضو ارائه مى شودرا بر عهده دارد.استانداردهايى که اين اتحاديه ارائه مى کند همگى داراى يک علامت منفى در کنار پسوند دى وى دى هستند.از طرف ديگر DVD+RW Alliance نام اتحاديه ديگرى است که در رقابت شديد با DVD FORUM است.

اعضاى اين اتحاديه نيز بالغ بر 200کمپانى بزرگ هستند که از جمله آنها مى توان به ياماها، سونى ، DELL و hp اشاره کرد. در اين ميان نکته جالب حضور کمپانى سونى در هر دو اتحاديه است.

استانداردهاى ارائه شده اين اتحاديه همانطور که از نام آن مشخص مى شود با يک علامت مثبت همراه است. در واقع مى توان وجود اين استانداردهاى متفاوت را نتيجه رقابت اين دو اتحاديه دانست که سعى دارند با وضع اين استانداردها فروش محصولات جانبى مربوط را نيزانحصارى نمايند.

فرمت هاى اتحاديه DVD FORUM عبارتند از:
DVD-R: در اينجا حرف R مخفف کلمه RECORDABLE است. به اين ترتيب شما ميتوانيد با استفاده از يک دستگاه رايتر دى وى دى اطلاعات را بر روى اين ديسک ذخيره نماييد.
فناورى بکار رفته دراين استاندارد بسيار شبيه به فناورى استاندارد CD-R است که در آن ديسک يک بار رايت مى شود و مى توان آن را بارها خواند.

دستگاههاى که داراى اين استاندارد هستند تنها مى توانند بر روى سى دى هاى DVD-R رايت نمايند.

(DVD-RW :(DVD-R/W ديسک هاى داراى اين استاندارد نيز قابل رايت هستند وفن آورى به کار رفته در آنها بسيار شبيه ديسک هاى CD-RWاست.

دستگاههايى که داراى اين استاندارد هستند قابليت پخش
و رايت بر روى ديسک هاى DVD-RW و DVD-R را دارند.در مقابل ، ديسک هاى اتحاديه DVD+RW Alliance با فورمت هاى مثبت قرار دارند که مى توان گفت از چند جهت بر مدلهاى منفى برترى دارند ، ازجمله مى توان به امکان اضافه کردن ، پاک کردن وهمچنين جابجا کردن اطلاعات بر روى ديسک رايت شده – بدون تاثير گذاشتن براطلاعات ديگر- اشاره کرد. همچنين عمل فايناليزه کردن ديسک نيز به نحوى انجام مى شود که سرعت خواندن اطلاعات از روى ديسک بالا مى رود.

DVD+R: ديسک هاى اين استاندارد نيز قابل رايت هستند. دستگاههايى که داراى اين استاندارد هستند تنها مى توانند اطلاعات را بر روى ديسک هايى با فرمت DVD+R رايت کنند.
DVD+RW: دستگاهى که داراى اين فرمت باشد مى تواند بر روى ديسک هايى با استاندارد DVD+R و DVD+RW اطلاعات را رايت کند و ديسک هاى اين استاندارد نيز از نظر عملکرد تفاوتى با مدل DVD+R ندارند.

اين نکته لازم به ذکر است که تمامى ديسک هاى با استانداردهاى بالا در رده اى از dvd با نام dvd 5 يا dvd 10 قرار دارند dvd 5 ديسکهايى با يک لايه و يک لبه و ظرفيت 4.7GB هستند و ديسک هاى dvd10 داراى يک لايه ودو لبه و 9.4GBظرفيت هستند.

DVD+R DL: اين نوع ديسک ها از همان فن آورى ديسک هاى DVD+RW بهره مى برند با اين تفاوت که داراى دو لايه مى باشند. به اين ترتيب ظرفيت اين ديسک ها نسبت به مدل هاى قبلى دو برابر شده است. اين ديسک ها جزو رده اى از ديسک ها با نام DVD 9 و DVD 18 هستند. ديسک هاى DVD 9 داراى دو لايه و يک لبه و ظرفيت 8.5GB هستند و ديسک هاى dvd 18 داراى دو لايه و دو لبه وظرفيت 15.9GB اند. تمامى ديسک هاى ذکر شده در بالا دراکثر دستگاههاى پخش دى وى دى رايج در بازار قابل خواندن هستند.

استاندارد ديگرى که توسط اتحاديه آليانس ارائه شده است DVD-RAM است که مزيت اين نوع ديسکها بر مدلهاى قبلى امکان چند بار رايت اطلاعات بر روى آنها است. از طرف ديگر اين نوع ديسک ها در دستگاههاى موجود دربازار قابل پخش نيستند و براى استفاده از آنها تياز به دستگاهى متفاوت است.

نوشته های مشابه

‫694 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا