تکنولوژی

كوتاه از سبيت نوزدهم – ۲

دنیای اقتصاد – امسال تايوانى‌ها با 777 شركت بعد از همكاران آلمانى خود كه با دارا بودن حدود 3200 شركت رتبه اول را داشتند در جايگاه دوم ايستادند و از اين بابت از شگفتى‌هاى سبيت محسوب مى‌شدند.

شركت‌هاى تايوانى تقريبا در تمام سالن‌هاى سبيت حضور داشتند. طراحى واحد و يكسان تمامى‌غرفه‌هاى شركت‌هاى خصوصى و استفاده از تابلوهاى نئونى ارغوانى خوشرنگ با نام انگليسى سفيد رنگ كشور تايوان كه به وضوح و حتى بيشتر از نام خود شركت‌ها جلب توجه مى‌كرد حكايت از حمايت منسجم و برنامه‌ريزى شده جدى دولت داشت و بيانگر عزم ملى تايوانى‌ها براى قرار گرفتن زير يك نام و پرچم بود.

و اين يزى است كه ما در ايران آن را كم داريم!

تايوان از بيست سال قبل اقدام به راه اندازى شركتى با نام اختصارى HPC در آلمان نموده است كه اصلى ترين وظيفه آن ارائه سرويس‌هاى بازاريابى و برقرارى ارتباطات بين المللى بين تايوانى‌ها و خارجى‌ها است.

اين شركت به طور ويژه تلاش مى‌كند كه تايوانى‌ها در تمامى‌نمايشگاه‌هاى سبيت در آلمان و آسيا و آمريكا حضور داشته باشند.

شركت HPC براى كشاندن خارجى‌ها به تايوان و بازديد از نمايشگاه كامپيوتكس تايوان كه چندماه آينده برگزار مى‌شود تبليغات زيادى در درون نمايشگاه و درون شهر انجام داده بود.

بخش قابل توجهى از محصولات شرت‌هاى تايوانى حاضر در سبيت را تجهيزات الكترونيك مصرفى يا Consumer Electronics تشكيل مى‌دادند كه در نگاه اول شايد تامل برانگيز بود اما تردد بيزنسمن‌هاى خارجى در غرفه‌هاى كوچك و بدون پذيرايى تايوانى‌هاى خسيس! نمى‌توانست بدون علت باشد!

از ديگر سو مطالعات و تحقيقات بين المللى نشان مى‌دهد كه آينده دنياى آى تى به سمت استفاده هر چه بيشتر از الكترونيك مصرفى حركت مى‌كند. موسسه گارتنر نيز در اين زمينه نتايج تحقيقاتى را در سبيت ارائه نمود كه در نوشتارهاى بعدى به آن پرداخته خواهد شد.

تايوانى‌ها با طيف گسترده‌اى از محصولاتشان شركت كرده بودند. از تجهيزات ماهواره‌اى و آنتن‌هاى مخابراتى گرفته تا كامپيوترهاى صنعتى و شخصي. لپ تاپ‌هاى مختلف با نام و بدون نام تا شركت‌هايى كه فقط سى دى و قاب سى دى و پد موس و كول ديسك و كيس كامپيوتر و اين جور چيزها را مى‌فروختند و بيجا نبود كه 777 شركت حضور داشتند!

اين نوع حضور و گستردگى محصولات تايوانى‌ها مى‌تواند ايده خوبى براى شركت‌هاى ايرانى باشد. ما در ايران نيز محصولات خوب و با كيفيت و قيمت مناسبى داريم كه بتوانند براى ارائه به بازارهاى دنيا عرضه شوند. فقط شايد هيچ تشكيلات مشخص با پشتوانه مالى قوى در كشور نداشته باشيم!

از ديگر كارهايى كه ما در ايران بايد به دنبال آن باشيم ايجاد دفتر فروش در آلمان است. پايگاهى براى بازاريابى بين‌المللى و پيگيرى كار فروش محصولات شركت‌هاى ايرانى و يا ارتباط با اروپايى‌ها براى گرفتن كارهايى كه در قالب برون سپارى بتوان در ايران انجام داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا