تکنولوژی

هشدار نسبت به قاچاق مواد مخدر و دارو از طريق اينترنت

آی تی ایران – نماينده هيات بين المللى کنترل مواد مخدر(INBC) در ايران اعلام کرد: سالانه ميليارد ها تن دارو و مواد مخدر به صورت قاچاق از طريق اينترنت فروخته مى شود که سلامتى مصرف کنندگان اين نوع داروها را به شدت تهديد مى کند.

بر اساس گزارش ساليانه هيات بين المللى نترل مواد مخدر INCB در سال جارى که به صورت سراسرى در تمام دنيا منتشر شده است ، طى يک ساله گذشته ميزان بالائى از قاچاق مواد مخدر و خريد و فروش داروهاى کم ياب و غير قانونى در فضاى سايبر و از طريق اينترنت صورت گرفته است.

“روبرتو آربيتريو” در گفتگو با خبرنگار موسسه تحقيقات و توسعه ناجا (ئى پليس) گفت: قاچاق مواد مخدر و فروش داروهاى توهم زا و انرژى زا از طريق اينترنت و ايميل متقاضيان طى سالهاى گذشته به صورت بى رويه ائى افزايش يافته است ، و در حال حاضر حجم گسترده اى از فروش هاى اينترنتى و داد و ستد هاى محيط سايبر را تشکيل داده اند.

وى در ادامه افزود: فروش غير قانونى و قچاق داروها ى شبه افيونى ، مشروبات الکلى مهيج کننده و محرک،تقويت کننده ها، بيحس کننده ها، و دارو هاى اعصاب و روان که خاصيت آرام بخش و خواب آور دارند ، در صورتى انجام مى شود که پزشکان و متخصصان به شدت در مورد مصرف بدون تشخيص و تجويز آنان توسط پزشکان هشدار مى دهند و آن را تهديدى جدى عليه سلامتى افراد تلقى مى کنند.

آربيترو با اشاره به شيوع استفاده از اين مواد و داروها بين رده هاى سنى مختلف در تمامى کشورهاى جهان خاطر نشان کرد:يکى از حقايق وحشتناک ديگرى که INBC در مورد آن هشدار مى دهد، عدم رعايت محدوديت هاى سنى تعيين شده در توزيع و فروش اين مواد بين افراد در رده هاى سنى مختلف است، به نحوى که بنا بر گزارش هيات بين المللى کنترل مواد مخدر اين مواد در آمريکا بين نوجوانان ،جوانان و بزرگسالان يعنى هر متقاضى در هر رده سنى از طريق اينترنت فروخته مى شود.

نماينده INBC در ايران تصريح کرد:اين در حالى است که کيفيت و سلامت اين مواد به هيچ وجه تضمين شده نيست، به طورى که در بسيارى از موارد نشان داده شده است که دارو و مواد تقلبى به مشترى عرضه شده است و از آنجا که اين مواد ، مواد بسيار حساسى اند مستقيما مغز و سيستم عصبى را در گير مى کنند، استفاده از نوع تقلبى آنها پيامد هاى وحشتناکى براى مصرف کننده به همراه داشته است.

وى افزود:از آنجا که فروش دون نسخه پزشک اين داروها در اکثر کشور ها ممنوع است ، فروش قاچاقى اين مواد از طريق اينترنت بسيار گران تر، و با هزينه سنگين ترى براى مشترى تمام مى شود.

بنا بر گزارش ساليانه هيات بين المللى کنترل مواد مخدر INBC:با توجه به گسترش روز افزون معظل بين المللى قاچاق مواد مخدر و دارو از طريق اينترنت، هيات بين المللى کنترل مواد مخدر INCB ،در پائيز سال 2004 جلسات و گردهماييهاى متشکل از گروه هاى کارشناسى و متخصص در اين زمينه را تشکيل داده است.

کارشناسان و متخصصانى از ساير کشور ها نيز در اين همايش شركت كرده اند تا براى رفع اين مشکل در سطح جهانى تبادل آراء و نظر داشته باشند و ره حل بيانديشند.

INBC همچنان قصد دارد از کليه سازمانها ونهاد هاى ملى و بين المللى که در زمينه کنترل موارد قانونى فعاليت مى کنند، سازمانهائى نظير اينترپل (پليس بين الملل) ، سازمان گمرک جهانى، سازمان بهداشت جهانى و سازمان پست جهانى به جهت کمک و ارائه راهکار در حل اين معظل دعوت به همکارى نمايد.

پروفسور “حميد قدس” رئيس هيات بين المللى کنترل مواد مخدر گفت :طى يک سال گذشته پيامد هاى مثبت و مثمر ثمر اين همايشها و تبادل آراء و همکاريها در چندين مورد به وضوح مشاهده شده است ،به گونه ائى که در کشور هلند با کمک پليس اينترپل بسيارى از قاچاق هاى اينترنتى داروها و مواد مخد کنترل شده و آمارها نيز در اين زمينه کاهش يافته است.
وى گفت:INCB, اميدوار است تا بتواند با گسترش همکاريهاى بين المللى بتواند اين آمار را در کشورهايى نظير پاکستان نيز کاهش دهد و براى رفع جدى اين مشکل در اين کشورها ارائه راهکار دهد.

“حميد قدس”در ادامه خاطر نشان کرد:INCB دو رهيافت و راهکار را براى گسترش همکارى کشور ها و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و داده هايشان در نظر گرفته است، اولين راهکار پيشنهاد شده دعوت تمامى کشور ها به ، به اشتراک گذاشتن تجارب و اطلاعاتشان با يکديگر از طريق تاسيس يک مکانيسمى است که امکان تبادل سريع اطلاعات را در موارد بسيار خاص فراهم آورد.

وى گفت:اين مهم نيازمند کنترل داروهاى اينترنتى بدون مجوز است، لذا کشور ها بايستى قوانين جدى و خاصى را در جهت کنترل خريد و فروش داروهاى اينترنتى ومهار روند قاچاق سايبر مواد مخدر در کشور هايشان تصويب کنند.

قدس اظهار کرد: رهيافت ديگر علاوه بر تصويب قوانين اجرائى خاص، تشخيص INCB به نياز مقامات اجرائى ملل به افزايش عملکردهاى هشدار دهنده با توجه به خطرات بالقوه فروش داروهاى قاچاق از طريق اينترنت است .

مصرف کنند گان بايستى آگاه باشند که فروش اين محصولات خلاف قوانين ملى و بين المللى است و مى تواند حتى براى سلامتى بسيار خطرناک باشند زيرا هيچ کنترل کارشناسانه اى روى تهيه اين مواد وجود ندارد.

هيات بين المللى کنترل مواد مخدر در پايان افزود: فعاليتها و عملکردهاى خاص و مثمر ثمر در راه مقابله با قاچاق اينترنتى مواد مخدر و داروهاى غير قانونى نيازمند همکاريهاى گسترده بين المللى است و در اين راستا دولت ها و سياستمداران بايستى اهميت اين مساله را از نظر سياسى درک کنند، و در جهت رفع اين معظل تلاش کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا