تکنولوژی

اس م اس ايرانى امسال هم مقلب القلوب ميشود !

نام نویسنده: آرش کريم بيگى – Arash [at ] ICTna.ir

ICTna.ir

salam, Lotfan in SMS ro 8 roze dige bekhon
.
.
.
mage nemigam 8 roze dige bekhonesh !!!
.
.
.
OK ! hala ke harf gosh nemidi bekhonesh!
.
.
.
Aide Shoma Mobarak !
[Yadet bashe ke man Avalin kasi bodam ke Aid ro behet tabrik goftama!!!] با نزديک شدن به نوروز ۸۴ حتما شما هم دست کم يک بار کوته پيامى با اين مضمون را از دوستان-آشنايان يا حتى همکاران خود دريافت کرده ايد !

شايد باخود بگوييد “چه SMS بينمکى ! خوب بعد از تحويل سال Sendاش ميکنم!” حتى ممکن است به فکر آماده کردن يک SMS خودمانى يا فوق مودبانه براى ارسال به دوستانتان بعد از تحويل سال باشيد ا ميخواهيد با امکان EMS گوشى جديدتان با يکبار فشار دادن کليد يک SMS را به همه ارسال کنيد. اما بايد بگويم بيخود دلتان را خوش نکنيد ! به احتمال زياد و مثل نوروز گذشته گوشى مبارکتان به کار نخواهد آمد و تقريبا قادر به ارسال يک SMS خشک و خالى هم نخواهيد بود چه رسد به ارسال SMS گروهى !!!
يادش بخير!

درست ساعت ۱۰ و ۱۸ دقيقه و ۳۷ ثانيه اول فروردين همين امسال همزمان با در شدن توپ سال نو تِلِنگِ مرکز کوته پيام شرکت مخابرات ايران (SMS Center) هم در رفت و SMS چينى اش مقلب القلوب شد !

نه SMSاى ارسال ميشد و نه دريافت ! گوشيهايمان شبکه را شناسايى ميکرد و کلمه IR TCI يا ۴۳۱ ۱۱ روى صفحه اصلى گوى به مشترکان لبخند ميزد اما نه امکان ارسال کوته پيام وجود داشت و نه حتى برقرارى يک مکالمه ساده !

شبکه تلفن ثابت شهرى (PSTN) که وضعش بدتر بود! در ساعات اوليه تحويل سال امکان برقرارى يک تماس هم مرکز (با تلفنى با فاصله يک کوچه) هم وجود نداشت چه رسد به تماس با شهرستان يا تماس بين الملل !

در بعضى از مراکز حتى بوق آزاد هم شنيده نميشد و در بعضى مراکز ديگر بجاى بوق آزاد بوق اشغال نواخته ميشد !

نوروز ۸۳ اولين نوروزى نبود که مشترکان تلفن همراه تبريکات خود را با SMS به يکديگر ارسال ميکردند چرا که سرويس ارسال و دريافت کوته پيام از اسفند ۸۱ به مشترکان ارائه شد اما در نوروز ۲ تعداد مشترکان شبکه کوته پيام بقدرى کم بود که اختلال آنچنانى اى برايشان پيش نيامد اما در نوروز ۸۳ وضعيت فرق ميکرد SMS در بين مشترکان و بخصوص مشترکان جوان شبکه مختل تلفن همراه کشور باب شده بود و چيزى در حدود ۸۰۰هزار مشترک داشت.
سه روز مانده به تحويل سال نو معصومه لطفى خبرنگار وقت سرويس جامعه اطلاعاتى ايسنا با مهندس رستمى مدير مرکز کوته پيام مخابرات تماس گرفت و از او در مورد وضعيت SMS در ايام نوروز پرسيد و مهندس رستمى به او گفت “در ايام تعطيلات، بحران خاصى براى ارسال و دريافت پيام كوتاه پيش بينى نمى‌شود و نياز به تمهيدات خاصى در اين زمينه وجود ندارد!”

آزمون
در همان مصاحبه مهندس قربان رستمى گفته بود که “در ترافيك‌هاى بالا براى نمونه از هر 100 شماره گيرى، 50 تا 60 مورد آن لغو مى‌شود، در حالى كه در sms در ترافيك‌هاى بالا از هر 100 پيام تنها10 مورد آن انجام نمى‌شود”

اما چنين نشد ! درست از ساعت ۱۰ و ۱۸ دقيقه و ۳۷ صبح سه روز بعد از اين گفتگو تا غروب آفتاب همان روز شبکه کوته پيام کشور مختل شده بود. امکان ارسال و دريافت SMS وجود نداشت. همان روز يک مجموعه آزمون روى شبکه انجام دادم : به فاصله يک ساعت يک بار هر بار ۵۰ بار براى ارسال کوته پيام در موقعيت آنتن دهى مطلوب تلاش کردم ! تا ساعت ۱۳ نتوانستم حتى يک SMS ارسال کنم و بعد از آن تا سعت ۱۷ بعد از دهها بار تلاش تنها يکى-دو پيام ارسال ميشد و از ساعت ۱۷ به بعد وضع کمى بهتر شد چرا که به ناگاه دهها SMS در راه مانده ام deliver شد و دهها SMS در راه مانده از دوستان و آشتايانم دريافت! از حدود ساعت ۲۰ و بعد از تقريبا ۱۰ ساعت شبکه به حالت عادى خود بازگشت ! قطعا ۸۰۰هزار مشترک ديگر کوته پيام هم اختلال اعصاب خوردکن فوق را به ياد ميآورند!

طبيعيست!
علت اين بحران سالانه (که يک ساليست SMSهم به آن اضافه شده) خيلى ساده است : تمامى مشترکان تلفن همراه و ثابت بعد از تحويل سال مايل به برقرارى يک ارتباط تلفنى ساده با دوستان و خويشانشان در شهرخودشان يا شهرستانهاى ديگر و حتى کشورهاى خارجى بودند اما شبکه تلفن ثابت و همراه امکان سرويس دهى همزمان به کليه مشترکان را نداشت و نتيجه آنى ميشود که هرسال شاهدش هستيم.

تا امسال فلج شدن شبکه ارتباطى تهران در انحصار عمو نوروز بود اما يک بعد از ظهر ساکت خرداد امسال اين طلسم شکسته شد : زلزله نسبتا قوى اى در حوالى تهران به وقوع پيوست که کل تهران را لرزاند و تهرانى هاى زلزله نديده را به پارکها و خيابانها کشاند و بلافاصله شبکه تلفن ثابت و همراه تهران در مقابل مشترکان هراسانش که ميخواستند از سلامتى دوستان و خويشانشان اطلاع پيدا کنند هنگ کرد و وضعيتى مشابه ۶۷روز قبلش را براى شهروندان بوجود آورد که دو روز بعد يکى از مديران مخابرات بدون اينکه خم به ابرو بياورد به خبرنگار ايسنا گفت “اين موضوع طبيعيست ! هيچ جاى دنيا شبکه تلفن ثابت و همراه براى برقرارى تماس همزمان کليه مشترکين طراحى نميشود و بروز چنين اختلالاتى در زمان وقوع حادثه يا اعياد طبيعيست”

هيچ مشکلى به وجود نيامده بود!

پانزده روز بعد يعنى در ۱۶ام فرودين ۸۳ مهندس سيد حسن رضوى معاون امور ارتباطات سيار شركت مخابرات ايران در گفت‌وگو با ايسنا گفت : “در ايام نوروز، نه تنها مشكلى در سيستم SMS پيش نيامد، بلكه بيشترين پيام‌ها براى ارسال پيام‌هاى تبريك سال نو، ميان مشتركان رد و بدل شد!!! و تا كنون اشكلى در سيستم‌هاى SMS به وجود نيامده است و اين سيستم از ابتداى راه‌اندازى به خوبى كار مى‌كند و حتى كمتر از ظرفيت سيستم، متقاضى وجود دارد”
مهندس رضوى علت اختلالات فوق را پر شدن حافظه گوشى مشترکين به علت پاک نکردن پيامهاى قديمى و خاموش بودن دستگاه گوشى مشترکين دانست اما مشخص نکرد عدم رسيدن پيام به شبکه و دريافت به يکباره دهها پيام از سوى ديگر چه ربطى به خاموش بودن دستگاه يا پرشدن بافر و Memory گوشيهاى موبايل دارد؟!

انتظار نداشتيم!
اوائل ديماه سال جارى سيد احمد معتمدى وزير ارتباطات و فناورى اطلاعات در حاشيه مراسم امضاى تفاهمنامه وزارتخانه اش با وزارت بهاشت در مورد اختلالات موجود در سرويس SMS و تمهيداتى كه از سوى وزارت ICT براى جلوگيرى از آن در نظر گرفته شده تا خسارت‌هاى مالى به مشتركان وارد نشود گفت:”بحث توسعه‌ى شبكه تنها به سرويس‌هاى SMS اختصاص نداشته و سرويس‌هاى ديگرى را نيز دربرمى‌گيرد كه تا پايان سال 84 به تدريج وارد شبكه خواهد شد. اين بحث در فازهاى 2 و 3 توسعه‌ى شبكه‌ى تلفن همراه پيش بينى شده است.وى، ادامه داد: سرويس‌هاى اين چنينى با استقبالى مواجه شده كه خودمان هم برآورد نكرده بوديم و ميزان استقبال مردم براى خود ما هم جالب بود.”

دل نبنديد!

در هر صورت هموطن سلام با تبريک پيشاپيش سال نوى ايرانى دوستانه به شما پيشنهاد ميکند که سر سفره هفت سين امسال به اس ام اس ايرانى دل نبنديد و بدنبال راه ديگرى براى رساندن پيام تبريک به دوستان و آشنايانتان باشيد! چرا که در نوروز ۸۳ شبکه تلفهن همراه کشور سه ميليون و چهارصد و چهل و نه هزار و هشتصد و هفتاد و شش مشترک داشت که از اين تعداد SMS تنها ۸۰۰هزار نفر از مشترکانش فعال بود و ۲۰۰هزار شماره از ظرفيت SMS Center مخابرات خالى بود اما در نوروز ۸۴ بيش از چهار و نيم ميليون مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد و امکان ارسال SMS براى يک و نيم ميليون نفرشان فعال شده که اين رقم ۵۰۰هزار مشترک بيشتر از لايسنس چينى مرکز کوته پيام مستقر در ميدان امم است و منطقى ايست که توقع اختلالاتى به مراتب بدتر و بيشتر از سال قبل را از مرکز کوته پيام مخابراتى داشته باشيم که به گفته مديرانش با مشکل کمبود امکانات سخت افزارى و نرم افزارى شديدى مواجه است !

راههاى ديگر
گفتم که براى رساندن پيام تبريک سال نو به اطرافيانتان حداقل در روز تحويل سال نو به SMSايرانى-چينى مخابرات دل نبنديد و به فکر راههاى ديگرى براى ارسال پيام باشيد.مثلا:
– پست صوتى بفرسيتد ! مدتى ايست که سرويس صندوق پست صوتى به مشترکان تلفن همراه ارائه ميشود! اگر شما هم يکى از معدود مشترکان اين سرويس باشيد بايد بگويم يک جايگزين خوب و حتى بهتر براى ارسال پيام تبريک سال نو پيدا کرده ايد (البته به شرطى که VMS Center هم به سرنوشت SMS CEnter دچار نشود!) براى ارسال پيام صوتى به دوستانتان (در صورت فعال بودن سرويس VMS بر روى خط تلفن همراهتان) ابتدا ۰۹۹۱۲ را شماره گيرى کنيد در صورت فعال بودن سرويس بعد از پيام خوش آمدگويى شماره ۴ را فشار دهيد و سپس پيام تبريک خود را بگوييد و سپس کليد # را فشار دهيد و سپس دوباره دکمه # را فشار دهيد. حالا عدد ۰۳۱۹۱۶۰۵ راى براى ارسال پيام صوتيتان در ساعت ۱۶ و ۵ دقيقه روز اول فروردين ۸۴ (چند دقيقه مانده به تحويل سال) وارد کنيد و دکمه # را فشار دهيد و سپس دوباره دکمه مربع را فشار دهيد. حالا حالا شماره تلفن همراه و يا ثابت اقوام و خويشانتان را وارد کنيد (براى مشترکان تلفن ثابت در ابتداى شماره کد شهر را هم وارد کنيد) و سپس دکمه # را فشار دهيد. پس از تاييد شماره براى وارد کردن شماره دوست ديگرتان دکمه ۵ را فشار دهيد و شماره جديد را وارد کنيد و در انتها # را فشار دهيد. به تعداد شماره تلفنهاى اقوام و دوستانتان اين کار را تکرار کنيد و در انتها دکمه # را فشار دهيد و تماس را قطع کنيد و اميدوار باشيد که در روز اول سرور پست صوتى به وضعيت سرور کوته پيام تبديل نشود !

– دست پيش بگيريد و متنى مثل SMSى که در ابتداى اين گزارش خوانديد را پيشاپيش براى اطرافيانتان ارسال کنيد!

– شماره مرکز کوته پيام خود را تغيير دهيد ! شماره مرکز کوته پيام گوشى خود را از +۹۸۹۱۲۰۰۵۰۰ به +۹۸۹۱۱۰۰۵۱۰ تغيير دهيد. اين شماره SMS Center شيراز است که گروه امن افزار دانشگاه شرف به صورت موقت و مشروط روى مرکز تلفن همراه شيراز نصب کرده ! اميدوارم اين SMS Center ايرانى شيراز در اوج ترافيک سال نو به وضعيت SMS Center چينى تهران دچار نشود.

– اس ام اس خود را قبل از ساعت ۱۵ يا فرداى سال تحويل ارسال کنيد !!! ميدانم که اين خود به نوعى پاک کردن صورت مساله است اما وقتى که نتوانستيد بوسيله تلفن ثابت,همراه,SMS,پست صوتى و SMS CEnter شيراز پيام خود را ارسال کنيد بايد دست روى دست بگذاريد و منتظر کم شدن ترافيک شبکه و بهبود ضعيت سرويس دهى به مروز زمان باشيد !!!

– ايميل بزنيد ! پست الکترونيک را براى همين زمانها ساخته اند ! ميتواين از صدها سايت ايرانى و خارجى که امکان ارسال کارت تبريک الکترونيکى را ميدهند استفاده کنيد براى مثال ميتوانيد سرى به سايت persiancards.com بزنيد !

– نامه بفرستيد ! ارسال کارت پستال هاى کاغذى چند سالى ايست که بين ايرانى ها از مد افتاده و تنها در انحصار شرکتها و سازمانها قرار گرفته اما مطمئنا اطرافيانتان از دريافت يک کارت پستال زيبا بوسيله پست خيلى بيشتر از کارت پستالهاى الکترونيکى خوشحال ميشوند چرا که نميتوانند کارت پستالهاى الکترونيکى را روى تاقچه خانه شان قرر دهند !!!
– پاشيد بريد بيرون !!! بجاى دست روى دست گذاشتن و خواندن راه حلهاى من از خانه بيرون بزنيد و حضورا براى تبريک سال نو به سراغ دوستان,آشنايان و فاميل خود برويد و آجيل و پسته هم کم بخوريد !!!

سال نويتان مبارک و SMSهايتان Sendشده باد!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا