تکنولوژی

سبيت ۲۰۰۵: شرکت های ايرانی نياز به سيستم های مشاوره ای برای حضور موثر بين المللی دارند

آی تی ایران – يکى از غرفه داران ايرانى نمايشگاه سبيت معتقد است خدمات مشاوره براى حضور مطمئن شرکت هاى داخلى در بازارهاى جهانى ميتواند محدوديت هاى موجود براى صادرات آى سى تى و تعامل گسترده تر با ديگر کشورها را بشکند.

سعيد رضا مومنى مدير عامل شرکت حاسب سيستم افزود: واقعيت اين است که حضور ما در نمايشگاه هاى خارجى متناسب با توان و پتانسيل کشور نيست و اين دلايل را به چند مورد مى توان نسبت داد. نداشتن زيرساخت هاى لازم ، مسئله زبان ، کپى رايت، حمايت ها و ضمانت هاى شغلى و معنوى ، قوانين و مقررات از آن جمله است .

مومنى افزود: هم اکنون على رغم رشد نسبتا مناسبى که شرکت هاى آى سى تى ما داشته اند اغلب آنها شرکت هاى کوچک و چند نفره اى ههستند که روى تحقيق و توسعه سرمايه گذارى نمى کنند بنابراين وقتى به استاندارهاى بين المللى مى رسيم احساس کمبود مى کنيم .

وى ادامه داد: مشکل نيروى انسانى نيز يک مشکل عمده ديگر است ، على رغم حرکت دانشگاه در اين زمينه هنوز نسبت به پتانسيل هاى موجود نيروهاى تربيت شده نداريم و يا نيروهاى موجود خوب نگهدارى و استفاده نمى شوند.

اين شرکت کننده در نمايشگاه سبيت همچنين به موضوع زبان به عنوان يک پيش نياز براى ارباطات بين الملى اشاره کرد و افزود : ما هنوز به زبان و ادبيات بين المللى مسلط نيستيم و سازمان هاى ما على رغم قابليت هاى موجود دانش تعاملات بين المللى را ندارند.

وى در عين حال از بازار داخلى به عنوان عامل جذابيت شرکت هاى داخل نام برد و افزود: بازار داخلى هم اکنون به اندازه اى جذاب هست که شرکت هاى داخلى خيلى احساس نياز به بازارهاى بين المللى نمى کنند. همچنين مسايل سياسى و پرريسک بودن نيز باعث شده نتوانيم جايگاه خوبى در اين عرصه داشته باشيم .

مومنى نمايشگاه سبيت را يکى از رويدادهاى مهم در صنعت آى تى خصوصا براى اروپايى ها و آسيايى ها دانست و افزود: اين نمايشگاه حل خوبى براى همه شرکتهاست که از آ[خرين تکنولوژى هاى اين عرصه آگاهى پيدا کنند و موقعيت خود ر ادر کل بازار جهانى ارزيابى کنند بر اين اساس حضور در اين نمايشگها مفيد است و م يتواند ديد خوبى را به صنعت داخلى بدهد.

مدير عامل حاسب سيستم در عين حال افت نسبى را در نمايشگاه امسال ناشى از چندين مسئله از جمله کم رنگ شدن نقش نمايشگاه هاى فيزيکى در سراسر جهان و يا حتى مسايل سياسى دانست .

به گفته مومنى ما در ايران فرصت هاى بسيارى را در دوران شکوفايى آى سى تى از دست داديم در حالى که کشورهاى مثل هند از اين فرصت به خوبى استفاده کردند و خود و قابليت هايشان را به دنيا شناساندند.

وى در عين حال مشکل ارايه بين المللى محصولات را يکى از ضعف هاى شرکت هاى ايرانى دانست و گفت ژاپنى ها در دهه 70-80 وقتى مى خواستند محصولات خود را که کيفيت نسبتا بالايى هم داشتند در بازار عرضه کنند اين کار را با شراکت شرکت هاى بزرگ انجام دادند و اين يک عامل موفقيت آنها بود.

به گفته مومنى شرکت هاى ايرانى مى توانند از طريق مشاوره با شرکت هاى بزرگ به سمت ارايه مطلوب محصولات خود در بازارهاى بين المللى نزديک شوند.

وى هدف شرکت حاسب سيستم را از حضور در نمايشگاه سبيت يافتن شرکاى بزرگ خارجى براى پروژه هاى مشاوره اى داخل کشور ذکر کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا