تکنولوژی

TCP/IP عرضه کننده‌ى توانايى‌هاى روبه رشد شبکه‌اى

نام نویسنده: نيک لانگلى

همکاران سیستم – TCP/IP چيست؟

TCP/IP استاندارد شبکه­ى جهانى براى اينترنت است و از همان ابتدا به جاى استفاده از وسايل مخصوص، براى ايجاد و تنظيم ارتباط ين شبکه­اى به کار مي­رفت.

در اوايل دهه­ى 70 تيم طراح TCP/IP اهداف خود را به اين شکل مشخص کرد: “ارتباطات بين شبکه­اى شامل دو بخش اصلى مي­شود: انتقال سريع پيام و کنترل همه­جانبه­ى مکالمات.”

TCP/IP نام خود را از دو تفاهم­نامه­ى بااهميت (تفاهم­نامه­ى کنترل انتقال Transmission Control Protocol و تفاهم­نامه­ى اينترنت Internet Protocol) وام گرفته­است. TCP/IP در واقع مجموعه­اى از تفاهم­نامه­هاى مختلف مانند HTTP و FTP است که در حوزه­هاى ديگر داراى اهميت هستند. TCP/IP براى مصرف­کنندگان واقعى مناسب و بي­دردسر است.

آغاز TCP/IP

TCP/IP به پروژه­ى وزارت دفاع آمريکا (براى اطمينان از تداوم ارتباطات نظامى پس از حمله­ى هسته­اى) مربوط مي­شود.

وزارت دفاع آمريکا از دانشگاه استانفورد و مسوولان تفاهم­نامه براى گسترش اين طرح حمايت خود را اعلام کردند. به اين ترتيب TCP/IP قبل از ورود به بازار عمومى با يونيکس BSD ، به يک استاندارد نظامى تبديل شد.

TCP/IP براى اهداف آموزشى با نسخه­ى 4 (اين نسخه هنوز هم متداول است) به بازار آمد. براى کسب اطلاعات بيش­تر مي­توانيد به اين آدرس مراجعه کنيد:

www.cs.utexas.edu/users/chris/think/Early_Days_Of_TCP/Introduction

موارد استفاده­ى TCP/IP
IP به لايه­ى 3 مدل شبکه­اى OSI (که به تحويل، تجزيه و دوباره سوارکردن قطعات مي­پردازد) مربوط است. TCP (در لايه­ى چهارم، لايه­ انتقال) ارتباطات بين دستگاه­ها را بررسى مي­کند.

هر دستگاه کاربرد خاصى دارد و به دليل آن­که TCP/IP در سطوح متوسط به بالاى مدل OSI مورد استفاده قرار مي­گيرد، ويژگي­هاى شبکه­ى زيربنايى اهميت چندانى ندارد.

خدمات TCP/IPاز يك مدل مشترى- سرور استفاده مي­کنند که در اين مدل ميزبان، داده­ها و اطلاعات را در ازاى تقاضاى مشتريان، مانند مرورگرهاى وب فراهم مي­کند.

ويژگي­هاى بارز TCP/IP

TCP/IP از استانداردهاى نامحدود و غير اختصاصى استفاده مي­کند و مي­تواند هر نوع فناورى شبکه­اى، عمومى يا خصوصى، LAN( local area network)، WAN( Wide area net work) يا بدون سيم ارتباط برقرار کند. با وجود پيش‌رفت­هاى روزافزون فناورى ارتباطات اينترنتى کنونى به طور كامل به الگوهاى سال 1970 شباهت دارند.

چگونه مي­توانيم کار با TCP/IP را ياد بگيريم.

فقط يک روز براى آموختن دستورالعمل­ها وقت لازم است و مي­توانيد در کم­تر از 3 روز آموزش­هاى عملى مربوط را تکميل کنيد.

موارد استفاده­ى TCP/IP

در انتقال داده­ها و شبکه­هاى صوتى

TCP/IP در چه سيستمى اجرا مي­شود؟
به طور تقريبى در تمام شبکه­هاى گسترده، بدون سيم و محلى (بدون توجه به تامين­کننده)
عده­ى کمى از مردم مي­دانند:
TCP/IP به دليل ويژگي­هاى ياد شده پديده­اى بدون مرز نام گرفته­ است. مسير طى شده توسط هر پيام با مسير پيام­هاى ديگر فرستاده شده از دو دستگاه مشابه ارتباطى ندارد.

چه تحولاتى در اين زمينه در جريان است؟

نسخه­ى شماره­ى 6 IP تحت عنوان آينده­ى اينترنت به بازار معرفى شده است.

قيمت TCP/IP

حقوق افراد با مهارت­هاى TCP/IP به دليل تنوع حوزه­ى فعاليت، بسيار متفاوت است و انتظار مي­رود در آينده­اى نزديک اين ميزان به بيش­ترين حد در محدوده­ى شغل­هاى مشابه برسد.

آموزش

آموزش­هاى مورد نظر را مي­توانيد از تامين­کنندگان تجهيزات شبکه و آموزشگاه­هاى مستقل فرابگيريد. دوره‌هاى آموشى وب در اين زمينه، قديمى اما قابل استفاده هستند. مي­توانيد به اين آدرس­ها مراجعه کنيد:

www.tcpipguide.com

www.w3schools.com/tcpip/default.asp

䠊̥ی҇ʠԈ?堦 £撔?ǥ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا