تکنولوژی

سالى كه گذشت و سال پيش رو : بررسی ۵ شرکت بزرگ کامپیوتری جهان

نام نویسنده: ايمون كندى

همکاران سیستم – در اين نوشتار عملكرد پنج شركت بزرگ كامپيوترى در سال 2004 و آينده‌ى آن‌ها را در سال 2005 بررسى خواهد شد.

IBM، تكاپوى بى‌نتيجه

مجموعه رويدادهاى مربوط به برون‌سپارى IBM در سال 2004، آميزه‌اى از موفقيت‌ها و شكست‌ها بود. موفقيت خارق‌العاده‌ى IBM در مورد Defra و باختن موقعيت به شركت‌هاى بزرگ (مانند قرارداد capgemini در Schneider electric و SBS در BBC) در اين سال در كنار هم قرار داشتند. بدترين شرايط به وجود آمده را در اين سال، مى‌توان لغو قرارداد 5 ميليارد دلارى JPmorgan دانست. البته در همين سال IBM با تصاحب پيش‌نهاد Dow chemical و شكست EDS،‌ سود كلانى به دست آورد.

IBM، در اين سال درآمد متوسطى از برون‌سپارى داشته است. (خدمات Daksh، يك مركز اپراتور تلفن در هند، بخش BC (يكپارچگى شغلى) شركت شلامبرژر، خريد داده‌هاى رقباى دانماركى Maersk و DM و Key MRO فرانسوى) با اين شرايط هدف اول IBM بازار شمال آمريكا و هدف دوم استحكام روابط بازار BC بوده است. قراردادهاى فرانسوى و دانماركى قراردادهايى دوجانبه (كسب درآمد/ برون‌سپارى) بودند. سهام‌دارن اصلى هر كدام از اين شركت‌ها قراردادهاى بزرگ برون‌سپارى را به IBM وعد داده بودند.

2005، اكنون زمان رشد دوباره رسيده است!

خدمات جهانى IBM در شرايطى وارد سال 2005 مى‌شود كه اين شركت در 12 ماه گذشته دستخوش تغييرات اساسى سازمانى بوده است (در سطح جهانى اين شركت مواضع خود را تغيير داده و فعاليت‌هاى خود را بر بخش‌هاى صنعتى متمركز كرده است) در مورد انتخاب ”جان جويس“ مدير مالى سابق IBM، به سمت مديريت بخش خدمات جهانى IBM، به دو دليل عمده اشاره مى‌كند: تلاش براى افزايش سود ناخالص و ناديده گرفتن روش‌هاى سابق خدمات (PWCC , BCS).

كسب درآمد از طريق PWCC تنها در صورتى نتيجه‌بخش است كه مهارت‌ها، ارتباطات و هزينه‌هاى مورد نظر با پيش‌بينى‌هاى IBM برابرى كند.

”داگ الكيس“ مدير بخش فروش و توزيع IBM، عهده‌دار مسووليت گسترش استفاده از روش‌هاى نوين شده است. اليكس، كه جويس گوى سبقت را از او ربوده است، به تبليغ اين موضوع مى‌پردازد كه IBM روش ”فروش يكپارچه“ را به مشتريان خود در پيش گرفته است. از ديد مشتريان به اين طريق IBM راه‌حل‌هاى كاملى را براى مشكلات گذشته در نظر مى‌گيرد و از ديد IBM افزايش فروش صليبي1 است.

2005 سال افزايش تقاضاها و رويكرد خريد بيش‌تر است. پيش‌نهاد Maersk از جمله پيش‌نهادهايى است كه IBM از آن به عنوان پايگاهى براى انتقال و مركز پشتيبانى متخصصان استفاده كند.

شركت برخلاف موفقيت در برخى قراردادها در اروپا، در مورد BPO پرونده‌ى درخشانى ندارد. پى‌گيرى روش‌هايى براى كسب درآمدهاى ناچيز هميشگى، بيان‌گر اين مطلب است كه شركت به دنبال كشف نقايص و مشكلات بزرگ گذشته در مجموعه‌ى كارى سال گذشته است.

EDS

2004، گمان مى‌كرديم اوضاع از اين بدتر نشود.

ابتدا خبرهاى خوب: در آغاز سال، موفقيت EDS در قرارداد بيمه‌ى BPO، مربوط به شركت Liverpool Victoria Friendly Society. هم‌چنين موفقيت زياد در ماه مارس در فروش نرم‌افزار PLM خود با مبلغ بيش از 2 ميلليارد دلار. در همان ماه شركت در گزارشى اعلام كرد كه درآمدهاى كلى BPO در سال 2003 درست مانند درآمدهاى كلى انگلستان كاهش يافته است. به دنبال اين عملكرد ضعيف، EDS در سال 2004:

– به دليل شكايت مشتريان BSKYB به دادگاه عالى احضار شد.

– به عنوان هدفى براى تصاحب و مالكيت ديگر شركت‌ها مطرح شده است.

– در چندين بخش مربوط به حقوق مشتريان در انگلستان توبيخ شده است.

– كاهش 4 درصدى و 10 درصدى EMEA را به دنبال داشته است.

2005، بازگشت به آينده
گروه مديريت Feld كه به تازگى به EDS وارد شده است با دنبال كردن راهكارهاى منطبق با تقاضاهاى مشتريان، حضور خود را پررنگ‌تر مى‌كند.

EDS اين نيازها را با همكارى گروه‌هاى مشاوره، نرم‌افزارى و سخت‌افزارى برآورده مى‌كند و به اين ترتيب با ارايه‌ى محصولات كليدى تامين كنندگان IT، مانند مايكروسافت و Dell در سطح R&D فعاليت مى‌كند.

از اين گذشته، EDS با تشخيص نيازمندى‌‌هاى بخش صنعت در حوزه‌ى محاسبات و كاربرد رايانه و با رويكرد مثبت آن به DCML، اعتبار زيادى به دست آوده است.

در نظر گرفتن EDS به عنوان بزرگ‌ترين مركز برون‌سپارى در بازار انگلستان، بهترين نتيجه‌اى است كه مى‌تواند امسال نصيب اين شركت شود.

با توجه به گسترش فرصت‌هاى برون‌سپارى در سطوح بين‌المللى در قاره‌ى اروپا راه اصلى ورود EDS به بازار، بخش خدمات جهانى آن(به ويژه در حوزه‌ى مديريتى) ‌است. اما عملكرد شركت در پرورش اين خلاقيت، ضعيف است. رقباى بزرگ مانند IBM و CSC براى ورود و موفقيت در اين بازار تلاش مى‌كنند.

Atos Origin

2004

در 12 ماه گذشته Atos Origin موفق به انجام كارهايى شده است كه بيش‌تر شركت‌هاى كامپيوترى براى تحقق آن دچار مشكل بوده‌اند؛ افزايش سود ناخالص به دنبال يك موفقيت بزرگ در بازار و پيروزى در مناقصه‌اى در آلمان. سود ناخالص اين شركت از ميزان 6درصدى سال 2003 به 7درصد در 2004 افزايش داشته است. دو اولويت اصلى اين شركت در سال 2004 پرداختن به يكپارچه‌سازى Sema و كاهش ميزان قرض‌ها بوده است.

البته نبايد تصور كرد كه سال 2004 براى Atos Origin سالى بدون افت‌وخيز بوده است. در حقيقت Atos Origin به يك تجديد سازمان‌دهى داخلى (تغيير گروه‌ها مشاوره، تشكيل گروه بين‌المللى شركت در مناقصات و توسعه‌ى فعاليت‌هاى BPO، تاسيس شركت Atos Worldline، با درآمد 380 ميليون يورو در سال 2004) اقدام كرد.

Atos Origin با وجود كسب موفقيت در يكپارچه‌سازى بخش‌هاى مختلف، مشكلاتى نيز داشته است. بخش‌هاى مشاوره‌ى KPMG در هلند و انگلستان كم‌تر از ميزان پيش‌بينى شده (600 ميليون يورو) درآمد داشتند و اين درآمد هر روز بيش از پيش افت مى‌كرد.

اين شركت در آلمان دو قرارداد مهم با شركت خرده‌فروشى KarstadtQuelle (به ارزش 150 ميليون يورو در هر سال) و شركت خدمات موبايل E-Plus (50 ميليون يورو در هر سال) امضا كرد.

Atos Origin قرارداد KarstadtQuelle را با وجود خطرات احتمالى و با در نظر گرفتن سود فوق‌العاده‌ى آن پذيرفت. Atos Origin پس از اعلام ورشكستگى KarstadtQuelle با مشكلات زيادى روبه‌رو بوده است.

در مدت زمان كوتاهى، با كسب مالكيت Sema، Atos Origin به همراه IBM، به رهبران برون‌سپارى در بازار فرانسه تبديل شده است. البته اين دو شركت رقباى زيادى (EDS ,Steria,Capgemini) در اين راه داشته‌اند.

2005- زمان عمل و كسب درآمد فرارسيده است

از آن‌جايى كه در 12 ماه گذشته اخبار خوبى درباره‌ى Atos Origin منتشر شده است، براى ادامه‌ى نبرد بايد خط رشد اين شركت بازنگرى مى‌شد و همان‌طور كه انتظار مى‌رفت درآمدهاى سال 2004 چندان چنگى به دل نمى‌زد. انتظار مى‌رود كه در سل 2005، شاهد رشد بيش‌ترى در اين شركت باشيم و اين پيش‌رفت جز از طريق چند ابتكار و فعاليت نوين ميسر نخواهد بود. از جمله‌ى اين فعاليت‌ها مى‌توانيم به تلاش براى پررنگ‌تر كردن نقش مشاوره و سرمايه‌گذارى شركت در Offshore اشاره كنيم.

Atos Origin براى اثبات موقعيت خود در اروپا بايد ابتدا در انگلستان به توسعه‌ى خدمات خود بپردازد. كلام آخر اين‌كه اين شركت بايد موضع خود را در مقابل Atos Worldline كه به تازگى سود كلانى از بازارهاى اختصاصى به دست آورده است، روشن كند. حال بايد ديد آيا Atos Origin مى‌تواند در كنار IBM و Accenture كه موقعيت خود را استحكام بخشيده‌اند، قد علم كند يا خير؟

T- Systems

2004- بايست و هزينه‌ى عوارضى را بپرداز

T-systems مطابق توافق‌نامه‌ى “مديريت منعطف شغلى” در سال 2004 اين شركت را احيا كرد. تغييرات ايجاد شده، سردرگمى‌ها و مشكلات موجود را رفع كرد و مديران شركت، فعاليت‌هاى بنيادى T-systems را به سه بخش تقسيم كردند: مديريت زيربنايى ICT، تنظيم راه‌حل‌هاى شغلى و تحقق آن، مديريت پردازش شغلي. براى احياى دوباره‌ى قابليت‌هاى T-systems و تضمين موفقيت آن در بازار تيم مديريت اين شركت به دو گروه خدمات بزرگ شركتى (براى ادامه‌ى خدمات به 60 مشترى مهم) و خدمات شغلى (براى ادامه‌ى خدمات به 160هزار مشترى متوسط و مهم) تقسيم شده است. تنها ناكامى بزرگ اين شركت در سال 2004 پروژه‌ى شركت Toll Collect در آلمان است. T-systems ‌ مجبور شد، يك طرح پيش‌نهادى اصلاح شده را با درآمد بسيار كم و با وجود تمام ضررهاى مالى بپذيرد، اما در آن روى سكه T-systems قرارداد بزرگى را با اداره‌ى پست Deutsche به ارزش 1.3 ميليارد يورو براى مدت 5 سال منعقد كرد. اين قرارداد موجب رشد خدمات IT در شركت T-systems شده است.

2005- ايجاد زمان براى SMES

تغييرات ايجاد شده توسط “كنراد ريس”، اهميت به‌سزايى دارد. مهم‌ترين اين تغييرات از بين بردن تقسيمات بخش‌هاى صنعتى شركت است. به عبارت ديگر ساختار مديريت خطى بايد بتواند با استفاده از مشاوره‌ى خدمات IT اين خدمات را محقق كند. حوز‌ى ديگر موفقيت T-systems در سال 2005، بخش SEM و فرآيند تبديل شركت به سازمانى بين‌المللى است. به شكلى كه اين مساله اولين اولويت را در دستور كار فعاليت‌هاى “ريس” دارد. البته نبايد تصور كنيم كه توسعه‌ى SME در محدوده‌ى سال 2005 مى‌گنجد. براى يكپارچه كردن بخش‌هاى ناحيه‌اى مختلف به زمان بيش‌ترى نياز است و نبايد فراموش كرد كه ضعف هميشگى T-systems ارايه‌ى خدمات بين‌المللى بوده است.

CSC

2004- موفقيت‌هاى روزافزون شغلى و ارايه‌ى خدمات نوين محاسباتى

CSC اولين شركتى است كه به ارايه‌ى خدمات و توليدات محاسباتى چند كاره “Results Driven Computing (RDC)” توجه نشان داده است. OVUM تحت تاثير RDC قرار گرفت و تصميم گرفت به جاى ارايه‌ى خدمات روزمره، با استفاده از IT خدمات چندكاره و رفاهى عرضه كند. CSC در اين سال به ويژه در بخش مركزى شركت، برون‌سپارى قابل توجهى داشته است. لكه‌ى سياه سال 2004 براى اين شركت از دست دادن قرارداد چند ميليارد يورويى وزارت دفاع آلمان بود.

2005- تعقيب قرارداد بزرگ در آلمان

عملكرد موفق CSC در سال 2004 انتظارات زيادى ايجاد كرده است. اكنون “گاى هيتر”، مسوول فعاليت‌هاى بخش اروپايى اين شركت، قصد دارد در بازراهاى آلمان و فرانسه سرمايه‌گذارى كند. CSC در سال‌هاى گذشته در هر دو كشور موفقيت‌هايى به دست آورده است (در آلمان در دهه 1990 Ploenzke را تصاحب كرد و در سال 1998 در فرانسه KPN6 Peat Marwick را خريدارى كرد). البته در اين بين آلمان لقمه‌ى چرب و نرم‌ترى است. اين شركت با كسب درآمد بيش از حد انتظار در سال 2004، بودجه‌ى كافى براى سرمايه‌گذارى و شركت در مناقصات در اختيار دارد، اما به نظر نمى‌رسد كه CSC چندان به فكر گسترش فعاليت‌هاى خود در كل قاره‌ى اروپا باشد. CSC به تازگى روابط نزديكى را با Herhales و Deutsche Banle برقرار كرده است كه بى‌ترديد باعث تثبيت موقعيت آن در بازار سهام آلمان خواهد شد. متاسفانه شاهد چنين رشدى در فرانسه نخواهيم بود

ساير شركت‌هاى مهم

اگر مى‌توانستيم نقش علاقه را به تنهايى به عنوان نشانه‌ا براى موفقيت در برون سپارى (برون‌سپارى موفق) در نظر بگيريم به طور قطع hp رتبه‌ى اول را در اين طبقه‌بندى به خود اختصاص مى‌داد. مديريت جديد اين شركت، همواره نسبت به فعاليت برون‌سپارى hp خوش‌بين بوده است. تصاحب شركت و پيشى گرفتن از “كارلو مجيسترلى”، “پابلو سانچز” و “لوزانو” براى hp خوش‌شانسى به همراه آورده است. اين شركت هميشه از ميزان متوسط بازار جلوتر بوده است. hp همچنين در يك تيم رهبرى براى اجراى راهكارهاى BPO خود سرمايه‌گذارى كرده است و گمان مى‌رود كه سال 2005 آغاز قاطعى براى hp باشد.

Capgemini شركت ديگرى است كه عمكرد آن در سال 2004 نياز به بررسى دقيق دارد. اين شركت در ال 2003 در مورد درآمد داخلى EDS و Accenture جنجال كوچكى به پا كرده بود. Capgemini در سال 2004 دو قرارداد بزرگ يكى در آمريكاى شمالى با TXU و ديگرى در فرانسه با Electric و Schneider امضا كرده است. انتقاد مهمى كه به اين شركت وارد است، ضعف مديريت مالى شركت است و حتا اين قراردادها نيز نمى‌تواند جلوى اين اظهارنظرهاى منفى را بگيرد.

شركت ديگرى كه در سال 2004 عملكرد موفقى داشته است و انتظار مى‌رود تيترهاى خبرى در سال 2005 را به خود اختصاص دهد، SPS است. موفقيت بزرگ اين شركت قرارداد BBC است. پس از اين واقعه SBS همه‌ى توجهات را به خود جلب كرد. انتظار مى‌رود اين شركت با تكرار اين موفقيت شايعه‌ى واگذارى آن به بخش خصوصى را توسط شركت مادر Siemens بى‌اعتبار كند.

منبع : ComputerWeekly

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا