تکنولوژی

چين انحصار IPv4 را شکست

نام نویسنده: آذر اورنگيان * – [email protected]

آی تی ایران – در روزهاى پايانى سال 2004 يك گروه چينى اعلام كرد كارى را به انجام رسانده است كه مى توان آن را بزرگترين شبكه اينترنتى نسل جديد در جهان ناميد. اين فعاليت موجب بالا رفتن سرعت انتقال داده و افزايش تعداد آدرس هاى پروتكل اينترنت (IP) در منطقه اى مى گردد كه بشدت با كمبود آن مواجه است.

حركت به سوى ششمين پروتكل اينترنت (IPv6) كه ظرفيت آن بسيار بزرگتر از اينترنت IPv4 امروزى و آدرسهاى 128 بيتى آن است ، در آسيا ضرورتى انكارناپذير است زيرا كشورهايى چون چين ، ژاپن و كره جنوبى با كمبود دسترسى به IP روبرو هستند.

شبكه آموزشى و پژوهشى چين (CERN) ، در حالى رسيدن به سرعت 10 گيگابيت در ثانيه را بر شبكه IPv6 جديد خود (CERNET2) هدف قرار داد كه اظهار نظر كارشناسان در مورد شرايط موجود ادامه كمبود آدرسهاى IP را تاييد مى كرد و اين انگيزه محرك اصلى براى حركت به سمت اينترنت نسل جديد بود.

مقايسه نسخه هاى چهار و شش IP نشان مى دهد نسخه جديد، علاوه بر ويژگى سرعت انتقال 10 گيگابيت در ثانيه (1000 بار سريعتر از سرعت فعلى) قابليت مهم تعريف و اختصاص تعداد بيشمارى IP آدرس را نيز داراست.

اينترنت نسل جديد (Next-Gen Network)
تحليلگر ارشد گروه يانكى گفت ” اين آغاز راه است آنچه تا كنون انجام شده هنوز در محدوده آدرسهاى IP است” چين يكى از چند كشورى است كه تعداد آدرسهاى IP آن كمتر از بسيارى از شركتهاى آمريكايى است.

CERN در گزارشى اعلام داشت شبكه آموزشى چين يك زيرساخت اينترنتى پرسرعت است كه 25 دانشگاه چينى را در 20 شهر مختلف آن به هم مرتبط نموده و قادر به انتقال 5/2 تا 10 گيگابيت داده در هر ثانيه است ضمن آنكه مسئولين اين پروژه توانسته اند سرعت فوق العاده 40 گيگابيت در ثانيه را طى يك برنامه آزمايشى در هفتم دسامبر به نمايش بگذارند و اين يك ركورد بزرگ براى انتقال داده در سطح جهان است در زمانى كه متوسط سرعت بين 2 تا 10 گيگابيت براى دانشگاهها است. اين شبكه اولين و بزرگترين بستر بنيان نهاده شده بر پايه IPv6 محض است و پيش بينى مى شود تا 100 دانشگاه را تحت پوشش قرار دهد.

جيانپينگ مدير كميته CERNET گفت : ” در توسعه اولين نسل اينترنت ما فقط يك پيرو و يادگيرنده بوديم اما حالا در اينترنت نسل جديد، ما با رهبران جهانى اين شبكه پنجه در افكنده ايم و با پيشگام شدن ، توجه و احترام جامعه بين المللى را بدست آورديم .”

بعضى از كارشناسان براين باورند كه تاثير و دامنه نفوذ شبكه آموزشى چين به حوزه صنعت و حتى كاربران نيز وارد مى شود و كشور را در يك مسير جهانى ديجيتالى قرار خواهد داد.
اين شبكه توسط بنياد اينترنت نسل جديد چين (CNGI) با سرمايه اى حدود 169 ميليون دلار بنا نهاده شد.

مشكل پروتكل
:
كشورها و شركتهاى بزرگ آسيايى مانند Fujitsu , Hitachi, NEC و Samsung در حال همكارى براى تحول و گذر از آى پى نسخه چهارم به آى پى نسخه شش هستند . اين كنسرسيوم با توجه به فشار ناشى از كمبود آدرسهاى IPv4 اعلام كرد استفاده از توانايى فناورى نوين بايد در سال آينده آغاز گردد.

طبق گزارش CERN ، آمريكا كنترل 74 درصد از 4 بيليون IP آدرس موجود در پروتكل نسخه چهار را در اختيار دادرد در حاليكه كشورى مانند چين با وجود 80 مليون كاربر مى بايست با تعداد محدودى از IP آدرس ها كه تقريبا معادل IP هاى دانشگاه كاليفرنيا است به كار خود ادامه دهد.
به عقيده ناظران ، در آمريكا نيز فعاليت و بحث بر IPv6 در گروههايى چون اداره دفاع ، سيسكو ، آى بى ام ، ميكروسافت ، اچ پى و ديگر شركتها در حال پيگيرى است اما به دليل دسترسى گسترده به آدرسهاى IPv4 و فقدان اولويت و نبود احساس فوريت در كاربرد آن ، به صورت گسترده به كار گرفته نشده است.

ممزوج كردن و اداره نمودن : CNGI Structure
كراوالا كارشناس گروه يانكى پيش بينى كرد مانند هفت سال قبل كه آمريكا انطباق با IPv6 را آغاز كرد چين نيز تا مدتى هر دو تكنولوژى پروتل اينترنت را به طور همزمان مورد استفاده قرار دهد. او اظهار داشت اين حركت يك مهاجرت كامل از يك نقطه به نقطه ديگر نيست و مسئولين پروژه قصد دارند براى يك دوره طولانى به صورت توامان از دو تكنولوژى استفاده كنند. او گفت تمايل فزاينده اى براى ايجاد و كاربرد سرعتهاى بالاى انتقال وجود دارد كه ما را با هزينه هاى سنگين روبرو مى كند ولى سرعتهايى مانند 10 گيگابيت در ثانيه ضرورتا منوط به كاربرد فناورى IPv6 نيست.

اين تحليلگر افزود اگرچه بزرگترين مزيت اينترنت نسل جديد همان مديريت آدرسهاى IP است ولى تمهيدات و ملزومات فناورى IPv6 در محصولات امروزى مشكلاتى را نيز براى كاربران و مديران سيستمها ايجاد كرده است. و اغلب سازمانها IP آدرسها را با ابزار و تجهيزات خود ساخته اى كه براى آدرسهاى 32 بيتى بهينه سازى شده اند مديريت مى كنند و اين حتى از مديريت آدرسهاى 128 بيتى هم سخت تر است.

با ايجاد اين شبكه ديجيتال ملى ، مردم چين در آينده اى نزديك مى توانند از فوايد آن براى ارتباطات صوتى و تصويرى ، مديريت منابع اطلاعاتى ، آموزش از راه دور و خدمات بهداشتى پزشكى بهره هاى بسيارى ببرند.

* كارشناس سازمان پژوهشهاى علمى و صنعتى ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا