تکنولوژی

FAQ :تلفن همراه،ديتا،تلفن ثابت،فيبر نورى

irantelecom.ir – پرسش و پاسخ: تلفن همراه
سئوال 1- گوشيهايى كه از خارج كشور وارد مى شوند بدرستى كار نمى كند براى رفع مشكل چكار بايد كرد؟
پاسخ مقام مسئول : صاحبان گوشيهايى كه با مشكل عدم شناسايى در شبكه مواجه هستند مى توانند با مراجعه به مركز امور مشتركين نسبت به ثبت شماره سريال اقدام نمايندو توضيح اينكه گوشى ها از نوع GSM بوده وطول موج آنها 900 مگاهرتز باشد.

سئوال 2- مهلت استرداد وجه چه تاريخى مى باشد؟
پاسخ مقام مسئول : بنا به اظهار مسئولان محدوديت زمانى براى استرداد وديعه در نظر گرفته نشده است و متقاضيان تا قبل از صدور سيم كارت امكان استرداد وجه پرداختى را دارند.

سئوال3- با توجه به ابهاماتى كه پيرامون واگذار 20 درصد از سيم كارتهاى متقاضيان وجود دارد توضيحات كاملترى در مورد نحوه توزيع ارائه گردد؟
پاسخ مقام مسئول : طبق جدول الويت هاى اعلام شده فيش هاى ثبت نامى سال 82 به قرار زير واگزار خواهد شد به عنوان مثال بيش از يك فيش ثبت نام نموده باشند%20 در مرحله اول و %80 در مرحله دوم تعلق ميگيرد ؛ بدين شرح كه اگر فردى 20 فيش ثبت نام كرده باشد چهار فيش از نزديكترين اولويتها در مرحله اول و شانزده فيش باقى مانده طبق جدول زمان بندى در مرحله دوم به متقاضى تحويل مى گردد ضمنا در صورت اعشارى بودن درصد تعلق مرحله اول در صورتى كه بيش از پنج دهم باشد يك سيم كارت محاسبه مى شود مثلا به دارنده 24 فيش در مرحله اول پنج سيم كارت تعلق مى گيرد.

سئوال 4- صدور مجوز جهت نقل و انتقال فيشهاى موجود چه زمانى خواهد بود؟
پاسخ مقام مسئول : ديسكت مربوط به اطلاعات ثبت نام كنندگان فيشهاى سال 82 متعاقبا تحويل دفاتر خواهد شد و با وجود اين اطلاعات هيچ منعى براى نقل و انتقال فيش ها وجود نخواهد داشت .

سئوال 5- آيا در سال آينده ثبت نام تلفن همراه انجام مى شود ؟
پاسخ مقام مسئول: پس از پايان واگذارى ها از طرف مسئولان اعلام خواهد شد .

سئوال 6-سيم كارتهاى اعتبارى از چه تاريخى در استان واگذار مى شود؟
پاسخ مقام مسئول: زمان تقريبى واگذارى سيم كارتهاى اعتبارى در تهران ؛ پائيز سال 83 عنوان گرديده و پس از تهران زمان واگذارى استانها نيز اعلام خواهد شد.

سئوال 7- تعرفه پيامهاى sms كه از مبدا ارسال شده ولى مقصد دريافت ننموده است چگونه در نظر گرفته مى شود؟

پاسخ مقام مسئول :زمانى كه يك پيام توسط مشترك ارسال مى شود و شبكه آن را مى پذيرد هزينه ارسال يك پيام براى مشترك محاسبه مى شود و در صورت عدم دريافت توسط مشترك مخاطب بدلايل فنى و شخصى ؛ پيام براى مشترك برگشت داده مى شود بدين شرح كه اگر ظرف مدت 24 ساعات گوشى مشترك مخاطب در دسترس قرار نگيرند و يا شبكه امكان ارسال پيام را بدليل اختلال نداشته باشد پيام به مشترك اول برگشت داده مى شود تا در صورت تمايل مجددا اقدام به ارسال پيام نمايد .

سئوال 8- امكان پيگيرى براى كشف گوشيهاى سرقتى وجود دارد يا خير ؟
پاسخ مقام مسئول: مشترك با مراجعه به يكى از مراجع قضايى يا نواحى انتظامى در خواست رديابى گوشى مفقودى را مى نمايند كه از طريق بازرسى شركت مخابرات ايران قابل پيگيرى مى باشد و شهرستانها مى توانند از طريق مراجع قضايى و امور مشتركين با بازرسى تهران در ارتباط بوده و نسبت به رديابى گوشى اقدام نمايند.

سئوال 9-شروع به كار اپراتور دوم در چه تاريخى است؟
پاسخ مقام مسئول: در صورت زمان آغاز به كار از طريق دفتر روابط عمومى وزارت اعلام خواهد شد .

سوال 10 – بهترين ومطمئن ترين محل براى خريد وفروش سيم کارت کجاست؟

خريد و فروش سيم کارت ،بهتر است از طريق دفاتر مشترکين و متقاضيان تلفن همراه صورت گيرد . زيرا اين دفاتر از قوه قضاوئيه مجوز دارند و اختيارات حقوقى به آنها داده شده است .و خريد و فروش در اين دفاتر کاملا قانونى صورت مى گيرد .

سوال 11 – چگونه مى توانيم از فعاليت هاى دفاتر مشترکين آگاه شويم؟

سرويس ها و فعاليت ها يى که دفاتر انجام مى دهند در قالب پوستر و بروشور اطلاع رسانى مى شوند . و معمولا در تمام دفاتر اين پوستر ها و بروشور ها نصب ميباشد ،در غيراينصورت واحد ارتباطا ت مردمى با تلفن 09990 پاسخگوى سوالات مى باشد .

سوال 12 – در برخى موارد در قبض ها تلفن همراه مغايرت هايى ديده شده ، علت چيست؟

البته بايد بدانيم بين ريز مکالمات و قبض ها تفاوت هايى است . زيرا شمادر ريز مکالمات هزينه آبونمان و سرويس ها ى ويژه را نداريد ولى در قبض هااين موارد را مشاهده مى کنيد .

اين موارد مو جب تفاوت هايى مى شود ،البته در برخى موارد سيستم محاسبه صورتحساب دچار مشکلاتى شده بودکه با پى گيرى ها ى به عمل آمده مقرر شده که کارشنا سان رايانه قبل از صدور قبض ها، بررسى هاى بيشرى را روى صورتحساب ها انجام دهند تا چنين مشکلا تى نيز بوجود نيايد.

دليل به وجود آمدن نقطه کو و عدم آنتن دهى در برخى مناطق چيست ؟

به دليل مشکلات فنى درHLR وآنتن هاى B TS در برخى اقداما ت ، اشکالات به وجود مى آيد ، که مقطعى بوده ، که پس از رفع مشکل نقاط کور از بين مى رود .

سوال 13 – آيا مى توانيم مشترک جديد SMS باشيم ؟

خير، چون ظرفيت شبکه SMS تکميل شده است .امادرصدد هستيم با مشخص شدن پيمانکار با مشارکت بخش خصوصى بتوانيم ظرفيت را افزايش دهيم .البته در سرويس VMS که سرويس جديد تلفن همراه است حدود 800 هزار ظرفيت در شبکه موجود است .

سوال 14 – آيا دفاتر مشترکين استان ها هنوز تحت پو شش شرکت ارتباطات سيارهستند؟

شرکت ارتباطات سيار براى استانها نقش کنترلى دارد و کنترل غير منظم ،بيشتر فعاليت ها به خود دفاتر استان سپرده شده است و تهران فقط نقاط ضعف و اشکالات کار را بررسى ميکند .

سوال 15 – چگونه مى توان با اطميتان خريد و فروش سيم کارت را انجام داد ، چه کارهايى را بايد انجام داد تا دچار مشکلات نشويم
؟

در هنگام خريد سيم کارت حتما بايد به شماره سيم کارت توجه شود و همچنين از فعال بودن آنها اطمينان حاصل کرد . در اين صورت بايد با شماره مورد نظر تماس بر قرار کرد و اگر پيام ارتباط مقور نمى با شد داشته باشيم ،سيم کارت به هيچ وجه قابل خريد و فروش نيست .

مسئله مهم در خريد سيم کارت اين است که خريدار حتما بايد فروشنده را بشناسد . تا در صورت بروز مشکلاتى بتواند به او مراجعه کند . مثلا ممکن است تلفن همراه بدهى هايى داشته باشد که روى قبض اخر که در هنگام خريد و فروش ارايه مى شود نيامده باشد و در قبض بعدى بدهى هنگفتى بيايد .چون در سند قيد مى شود که بعد از نقل و انتقال مخابرات فقط خريدار را مى شناسد و با فروشنده کارى ندارد در اينجا خريدار متضررمى گردد.

سوال 16 – درصورتى که سيم کارت صفر را بخواهيم خريدارى کنيم ،چگونه مى توانيم آن را امتحان کنيم؟

در مورد خريد سيم کارت صفر نيز بايد دقت لازم به عمل آيد ،با شماره مورد نظر ارتباط بر قرار کنيد اگر پيام خاموش است آمد سيم کارت درست است و تنها بايد شناسنامه سيم کارت و هماهنگى در شماره هاى آن دقت شود .در غير اين صورت هر پيام ديگرى مانند مقدور نمى باشد بيايد سيم کارت قابل خر يدارى نيست و بايد بررسى بيشتر ى صورت گيرد.

پرسش وپاسخ: ديتا
سئوال 1:انواع سرويس هاى ديتا:

پاسخ مقام مسئول : 1/سرويس ارتباط به اينترنت بين الملل IP

2/سرويس نقطه به نقطه IP

3/سرويس ارتباط نقطه به شبكه IP و اينترنت داخلى IP VPN-Point to Cloud

4/سرويس ارتباط نقطه به نقطه بدون پروتكل P2P يا يك نقطه به چند نقطه P2MP

5/سرويس ارتباط به شبكه X.25

سئوال 2: محل مراجعه جهت درخواست سرويس هاى شبكه ديتا :

پاسخ مقام مسئول : كليه متقاضيانى كه درخواست اعم از خطوط IP نقطه به نقطه ؛ يك نقطه به چند نقطه multi point را دارند در صورتى كه نقاط دسترسى آنها محدود به يك استان مى باشد جهت ارائه درخواست دايرى و كليه مسائل مرتبط با خود به اداره ديتا در شركت سهامى مخابرات استان مربوطه مراجعه نمايند .

واگر درخواست خطوط بين استانى و اجراى طرحهاى كلان مى توانند به محل جديد اداره كل مشتركين و متقاضيان ديتا واقع در تهران –خ وليعصر – نرسيده به خ ظفر – كوچه شهيد يزدان پناه – پلاك ½ مراجعه و يا با تلفن 8791028 تماس حاصل نماييد.

سئوال 3: ارئه خدمات و سرويس در شركت ارتباطات ديتا به چه صورتى است ؟
پاسخ مقام مسئول : 1/متقاضى بايستى درخواست خود را با ذكر آدرس و تلفن دقيق محل خط و اعلام پهناى باند مورد نياز را در تهران به اداره كل مشتركين و متقاضيان ديتا در استانها به مركز ارتباطات ديتاى استان مربوطه تسليم نمايد.

2/بررسى در خصوص امكان واگذارى ارتباط در محل مورد تقاضا از طريق مركز آبونه مخابراتى مربوطه به لحاظ تجهيزاتى ؛ تجهيزات IP و به لحاظ ارتباطى سيم فيزيكى صورت پذيرفته و پس از حصول نتيجه مثبت مراتب به متقاضى اعلام مى گردد.

3/متقاضى موظف مى باشد نسبت به تكميل مدارك پرونده مطابق آيين نامه هاى ابلاغى ظرف مهلت اعلام شده اقدام نمايد.

4/پس از تكميل پرونده و اخذ مجوز واگذارى ؛ ميزان هزينه هاى پرداختى برابر تعرفه هاى مصوب كتبا به متقاضى اعلام خواهد گرديد .

5/مطابق ضوابط ؛معادل دو ماه آبونمان به عنوان پيش پرداخت و مبلغى به عنوان هزينه بربر تعرفه هاى مصوب از متقاضى اخذ خواهد گرديد.

متقاضى موظف به تحويل اصل فيشهاى واريزى به ديتا و تكميل فرمهاى اشتراك مى باشد.

6/همزمان با تكميل فرم اشتراك يك نسخه قرارداد واگذارى خط به متقاضى تحويل مى گردد كه پس از امضاى صورتجلسه تحويل خط ؛ متقاضى كه از اين پس مشترك ناميده مى شود بايستى قرارداد را تكميل و به ديتا تحويل نمايد.

7/از تاريخ تحويل خط مشترك موظف به پرداخت صورتحسابهاى صادره از سوى شركت ارتباطات ديتا و ارسال اصل فيش پرداخت شده در تهران به اداره كل ديتا و در ساير استانها به ادارات ديتاى استانهاى مربوطه مى باشد صورتحساب هر دو ماه يك بار صادر مى گردد.

8/در مورد متقاضيان سرويس اينترنت IP متقاضى جهت دريافتaddress IP بايستى پس از واريز هزينه ها نسبت به تكميل و ارسال فرم Ripe به آدرسهاى پست الكترونيك مراكز ديتاى استانهاى مربوطه و در تهران آدرس پست الكترونيك [email protected]ا قدام نمايد.

تعادaddress IP هاى واگذارى بر اساس ضوابط موجود مطابق پهناى باند واگذار شده خواهد بود.

9/در صورت هرگونه تغيير در آدرس پستى مشترك موظف به اعلام آدرس جديد به ديتا مى باشد.

10/ در صورت نياز به هر گونه تغيير در اشتراك واگذار شده اعم از تغيير پهناى باند و يا تغيير محل خط همچنين نياز به هر گونه مشاوره فنى مراتب بايد در تهران به اداره كل و در استانها به ادارات ديتاى استان مربوطه اعلام شود.

11/مشترك بايستى در خصوص در خواست خط E1 بل شركت مخابرات استان و در تهران با اداره كل توسعه و مهندسى استان تهران در بزرگراه كردستان –نرسيده به ملاصدرا –مجتمع مخابراتى شاهد – طبقه 14 برج ميانى مكاتبه نمايد.

سئوال 4: تعرفه ارتباط شركتهاى ارائه دهنده خدمات داده ها (PAP) از محل مشترك تا مركز تلفن يا MDF چگونه است؟

پاسخ مقام مسئول:وديعه به ازاى ايجاد هر خط جديد ديتا000/500ريال است و آبونمان ماهيانه 000/42ريال براى خطوط جديد وخطوط تلفن قبلى مى باشد.

سئوال 5: تعرفه اتصال به شبكه ملى انتقال داده ها چگونه است؟

پاسخ مقام مسئول : پيوست مى باشد.(به قسمت تعرفه هاى سايت مراجعه کنيد)

سئوال 6:هزينه سرعتهاى بالاتر از 4 مگابيت در ثانيه در اينترنت به چه صورتى محاسبه مى شوند؟
پاسخ مقام مسئول : براى سرعتهاى بالاتر از 4 مگابيت در ثانيه در ارتباط با شبكه اينترنت داخلى و اينترنت جهانى ؛ هزينه تامين ارتباط از محل مشترك تا مركز ارائه دهنده خدمات به عهده مشترك است.

پرسش و پاسخ: تلفن ثابت
سئوال 1:جهت دريافت ريز مكالمات تلفن ثابت چگونه بايد اقدام شود؟
پاسخ مقام مسئول:پاسخ مالك يا استفاده كننده قانونى تلفن ؛ با ارائه كارت شناسائى و آخرين قبض پرداختى ؛ با مراجعه به مركز تلفن مربوطه مى تواند ريزمكالمات بين شهرى و بين الملى تلفن خود را به طور رايگان دريافت كند.درصورت اعتراض به ريز مكالمات با مدارك ذكر شده ؛فرم اعتراض را از پاسخگوى مربوط دريافت و تكميل فرماييد كه پس از بررسى؛پاسخ شما به نشانى داده شده ارسال خواهد شد.

سئوال 2: نحوه بهره گيرى از شبكه اينترنت چگونه مى باشد؟
پاسخ مقام مسئول: از خط تلفن معمولى ؛ مى توانيد براى شبكه اينترنت استفاده كنيد و در زمان استفاده تلفن شما اشغال خواهد بود؛ اين ارتباط داخلى محسوب و هزينه شهرى ؛ (طبق تعرفه ذيل )محاسبه ميشود.

ازساعت 8 الى 13 هر 4/134 ثانيه 7/44 ريال

از ساعت 13 الى 21 هر2/160 ثانيه 7/44 ريال

از ساعت 21 الى 8 و ايام تعطيل هر 192 ثانيه 7/44 ريال

سئوال3: تلفن ثابت چه سرويس هائى در اختيار مشتركين قرار مى دهد؟
پاسخ مقام مسئول:
1-كنتورخانگى

2-بيدارباش

3-شماره گيرى سريع

4-انتظار مكالمه

5-انتقال از خط اشغال به خط ديگر

6-انتقال مكالمه

7-كنفرانس

سئوال 4: نحوه كشف مزاحمان تلفن ثابت به چه صورت است؟
پاسخ مقام مسئول: متقاضى با مراجعه به مركز تلفن مربوطه و يا دفتر بازرسى شركت مخابرات تهران واقع در اتوبان كردستان ؛ساختمان شاهد با رعايت نكات زير ميتواند تقاضاى كشف مزاحمت تلفنى كند:

-حضور مالك يا استفاده كننده ى قانونى تلفن ؛باارائه ى مدرك شناسايى

-ارايه آخرين قبض پرداختى

-تكميل فرم درخواست


سوال 5:جهت تغيير نام تلفن ثابت چه اقداماتى بايد انجام گيرد؟

پاسخ مقام مسئول: متقاضى با مراجعه به مركز تلفن مربوطه؛ و ارائه ى مدارك زير مى تواند تغيير نام دهد:

-حضور خريدار ؛با شناسنامه و تصوير آن و نيز هر گونه مدركى كه دال بر مالكيت وى باشد.

-آخرين قبض پرداختي.

-پرداخت تعرفه ى 000/20 ريال ؛كه در قبض آبونمان وى اعمال خواهد شد.

-تسويه حساب اقساط ديون تلفن ( اعم از آبونمان و اقساط وديعه)

سئوال 6:براى دريافت قبض المثنى چه اقداماتى انجام مى گيرد؟
پاسخ مقام مسئول: مالك يا وكيل قانونى تلفن ثابت بامراجعه به مركزتلفن مربوطه و بدون پرداخت هيچ وجهى مى واند قبض المثنى دريافت كند.

سئوال 7:نحوه ى ثبت نام و واگذارى تلفن ثابت چگونه است؟

پاسخ مقام مسئول : متقاضى ؛با مراجعه به مركز تلفن مربوطه وارائه مدارك زير مى تواند ثبت نام كند:

– شناسنامه ى متقاضى ؛با تصوير آن.

– پرداخت وديعه به مبلغ 000/000/1 ريال ؛ به شماره حسابى كه به وى اعلام مى شود .

– تكميل كارت اشتراك

*البته واگذارى تلفن ثابت مطابق برنامه هاى مصوب ؛ و به نوبت انجام مى پذيرد .

سئوال 8: رفع نقص قبوض تلفن ثابت از چه طريقى انجام مى پذيرد ؟

پاسخ مقام مسئول :درصورت مشاهده ى نقص تلفن ثابت ؛مالك يا وكيل با شناسنامه و آخرين قبض پرداختى با مراجعه به مركز تلفن مربوطه بدون پرداخت وجهى مى تواند نشانى كامل و صحيح خود را ارائه كند ؛ تا پس از بررسى هاى لازم به آن اقدام شود.


پرسش وپاسخ: فيبرنورى

سئوال 1 :تعريف فيبر نورى :
پاسخ مقام مسئول:فيبرنورى محيط انتقال اطلاعات است كه جنس پايه آن شيشه ميباشدسيگنالى كه دراين محيط انتقال ؛جريان مى يابد سيگنال نورى درمحدوده امواج مادون قرمزمى باشدكه از 850 تا 1625 نانومتر مورد استفاده قرار مى گيرد.

اين محيط انتقال در واقع يك موجبر استوانه اى عايق مى باشد كه از دو استوانه تودرتوى هم محور تشكيل شده است . استوانه داخلى موسوم به مغزى يا سته (core) مى باشد و لايه استوانه خارجى موسوم به غلاف يا پوشش (cladding ) است .

شرط انتشار سيگنال نورى در فيبراين است كه ضريب شكست مغزى بزرگترازضريب شكست غلاف باشد . n1>n2

سئوال 2: انواع فيبر نورى :پاسخ مقام مسئول : به طور كلى فيبرهاى تك مدى در شبكه هاى مخابراتى بر حسب نياز در طول موجهاو سيستمهاى نورى مختلف استفاده مى شود.

سئوال 3: مزاياى فيبر نورى :

پاسخ مقام مسئول : 1/ پهناى باندوسيع تاظرفيت انتقال بالا

2/تلفات كم (يعنى در فواصل طولانى قابل استفاده است )

3/عدم تشعشع الكترومغناطيسى

4/ عدم القاء الكترومغناطيسى

5/فراوانى مواد اوليه در طبيعت

6/مصونيت دربرابر عوامل جوى

7/ امنيت كامل سيگنال

سئوال 4 :موارد استفاده فيبرنورى :

پاسخ مقام مسئول : به طور كلى از فيبرنورى درشبكه هاى اطلاع رسانى ودر بعضى دستگاههاى پزشكى ؛ اندازه گيرى ؛ هواپيماهاى پيشرفته ؛ سيستمهاى كنترلى و ابزار دقيقى مورد استفاده قرار مى گيرد.

سئوال 5:نحوه درخواست استفاده ازفيبرنورى :پاسخ مقام مسئول : درحال حاضر براى ارتباط بين شهرى ؛ ارتباطات بين مراكز شهرى و اخيرا ارتباط بين مراكز شهرى تا كافوهاى مراكز شهرى مورد استفاده قرار مى گيرد و فعلا براى مشتركين مورداستفاده قرار نمى گيرد.

سئوال 6: چگونگى رفع ايرادات و نقايص خطوط فيبرنورى :

پاسخ مقام مسئول : در صورت بروز مشكل ؛ اين خطوط با دستگاه خاصى تست شده و محل قطعى بوسيله دستگاهى بنام فيوژن به هم متصل مى شود .

واحد ارتباطات مردمى دفترروابط عمومى

اگر سوال ديگرى داريد به اين صفحه مراجعه کنيد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا