تکنولوژی

جهانگرد: ايران يکی از بزرگترين بازارهاي تقاضای نرم افزار در خاورميانه است

ایسنا – دبير شوراى عالى اطلاع‌رسانى گفت: متاسفانه در كشورمان بعضى از افراد كپى غيرمجاز كه به نوعى تضييع حق و سرقت محسوب مى‌شود را به راحتى انجام مى‌دهند.

به گزارش سرويس فناورى اطلاعات خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا) “مهندس نصرالله جهانگرد“ در مراسم افتتاحيه‌ى دومين جشنواره‌ى نرم‌افزارهاى چندرسانه‌يى و نمايشگاه رسانه‌هاى ديجيتالى با بيان اينكه سابقه‌ى كار اين نمايشگاه كه به فعاليت‌هاى نرم‌افزارهاى چندرسانه‌اى در عرصه‌ى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى ايران مى‌پردازد به چندسال گذشته بر مى‌گردد، تاكيد كرد: اين نمايشگاه تقريبا به عنوان اولين حركت ساخت‌يافته و گسترده در اين عرصه به شمار مى‌رود.

وى افزود: در سال‌هاى گذشته وزارت ارشاد و آموزش و پرورش كارهايى را در اين زمينه انجام داده بودند ولى موضوعى كه در اين نمايشگاه به آن بيشتر تاكيد شده توسعه‌ى تكنيك‌ها و ابزارها و محصولات نرم‌افزارى است و ارزيابى ما اين است كه با تقويب بكارگيرى نرم‌افزارهاى چندرسانه‌يى و توليد آن‌ها كه مستلزم احاطه‌ى توليد كنندگان به ابزار آن است زمينه‌ى بسيار گسترده‌ى اقتصادى و تكنيكى در كشور فراهم شود و اين صنعت رشد يابد.

وى گفت: با توجه به ساختار كشورمان بايد از توان نيروى انسانى خلاق در كشور در اين عرصه بهره ببريم و خوشبختانه تكنيك‌هاى نرم‌افزارى به اين سمت مى‌رود كه امكان بكارگيرى ابزارها در اين عرصه فراهم شود و بايد گفت كه ابزارهاى بوجود آمده براى توليد محصولات نرم‌افزارى ه تبديل ايده‌ها به محصول، كمك بسيار شايانى مى‌كند.

وى تاكيد كرد: كشورمان به عنوان يكى از بزرگترين بازارهاى تقاضا‌ى نرم‌افزار در منطقه‌ى خاورميانه و غرب آسيا است و بايد بتوانيم شرايط مناسبى را فراهم كنيم كه امكان حضور بين‌المللى كشورمان در اين عرصه فراهم شود.

جهانگرد محيط حقوقى حمايت از حق كپى رايت را يكى از مهمترين نيازها در اين عرصه عنوان كرد و اظهار داشت: چندى است عليرغم اينكه قانون حفاظت از حقوق نرم‌افزار در كشورمان تثبيت شده ولى هنوز ساز و كار اجرايى قوى در كشورمان در اين عرصه صورت نگرفته است، بنابراين بايد محيط حفاظت كننده از نرم‌افزارهاى تولد داخل فراهم شود.

وى اظهار اميدوارى كرد كه با كمك بخش‌هاى مختلف دولتى محيط مناسبى براى حمايت از حق توليد كنندگان نرم‌افزارها در داخل كشور فراهم شود كه اين زمينه‌يى براى رعايت حق كپى نرم‌افزارى بين‌المللى خواهد شد.

وى ادامه داد: تجربه نشان داده كسانى كه حق كپى رايت بين‌المللى را رعايت نمى‌كنند بازار نرم‌افزاريشان رشد نمى‌كند و اين نوع كپى موجب منفعت كشور نيز نخواهد شد.
جهانگرد با تاكيد بر اجرايى شدن كامل قانون كپى رايت در داخل كشور تصريح كرد: بايد سرمايه‌گذارى در اين عرصه رشد بيشترى داشته باشد.

وى در ادامه خاطرنشان كرد: صددرصد تلاش و زحمت برگزارى اين جشنواره و نمايشگاه را بخش خصوصى عهده‌دار شد و در واقع اين جشنواره نقطه‌ى شروع بسيار مهمى در مناسبت فناورى اطلاعات ايران خواهد بود.

دبير شوراى عالى اطلاع‌رسانى با اشاره به اينكه در بسيارى از كشورها 30 درصد مشاغل متاثر از فناورى اطلاعات است، اظهار داشت: بخش عمده‌ى برنامه‌هاى ملى و بين‌المللى كشورهاى مختلف تحت سرفصل توسعه‌ى كاربرى فناورى اطلاعات و ارتباط است.

وى با تاكيد بر اينكه در قلمرو IT، بخش نرم‌افزار نقش اصلى و حياتى را عهده‌دار است، اظهار داشت: توان تكنولوژى نرم‌افزارى مهمترين بستر به واقعيت رسيدن ايده‌ها و خلاقيت است و موضوع واقعيت مجازى نيز جز با تكيه بر پلت‌فرم نرم‌افزار نمى‌تواند موفق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا