تکنولوژی

بايدها و نبايدها در بازاريابى توسط موتورهاى جستجو

نام نویسنده: Joanna L. Krotz

eMarketingway.ir – چند سال پيش، موتورهاى جستجو به عنوان ابزارى محدود و ضعيف براى بازاريابى، فروش و جذب بازديدكنندگان به وب سايت مورداستفاده قرار مى گرفت.
اما در چند سال اخير، موتورهاى جستجو هر 3 هدف بالا را قويا” برآورده مى كنند.

موتورهاى جستجو گر امروزه موقعيت و شانس موثرى را براى بازاريابان بوجود آورده اند و جريان ميليونى كاربران را به سوى خود جذب كرده اند. پيش بينى مى شود كه در سال 2007 ميلادى سرمايه گذارى براى حضور در موتورهاى جستجو به 7 بيليون دلار برسد.(يکبار ديگر مرور کنيم، هفت بيليون دلار!).

موتورهاى جستجو بهترين روش براى يافتن محصولات و اطلاعات مورد نياز توسط کاربران و متقاضيان از يک سو و از سوى ديگر بهترين راه براى تبليغات و جذب مشتريان توسط توليد کنندگان و ارائه کنندگان خدمات است.

عليرغم تمام اين تفاسير، هنوز هم بدست آوردن نتيجه مطلوب (کسب جايگاه مناسب) از طريق موتورهاى جستجو گر پيچيده و طاقت فرسا است و نياز به بررسى ها و اندازه گيرى هاى دقيق دارد.

براى موفقيت در بازاريابى توسط موتورهاى جستجو گر نكات زير را در نظر داشته بايد.

1- قدرت موتورهاى جستجوگر
ايده اصلى كار به اين صورت است كه شما كلمات كليدى خود را انتخاب مى كنيد و در موتورهاى جستجويى مانندMSN ياGoogle عضو مى شويد.هنگامى که کاربران آن کلمات را براى جستجو وارد کنند سايت شما در صفحات حاصل از نتايج جستجو به نمايش گذاشته مى شود و مشتريان را به سايت شما هدايت خواهد کرد.

در موتورهاى جستجويى که از روش پرداخت به ازاى هر کليک استفاده مى کنند، تنها هنگامى از شما پول دريافت مى شود که کاربرى روى نام سايت شما کليک کند و به آن وارد شود. حداقل ميزان اين پرداخت ها به کلمات انتخاب شده توسط شما بستگى دارد. ضمناً هر چه پيشنهاد شما براى رداخت در مقايسه با رقبا بالاتر باشد، رتبه بالاترى در صفحه نتايج کسب خواهيد کرد.

بايد سعى کنيد که رقباى خود را پشت سر بگذاريد و مشتريانى که به دنبال محصولات شما هستند را جذب کنيد.

2- تبليغات هدفدار
پديده جديدى که در دنياى موتورهاى جستجو گر به وجود آمده است، جستجوى مرتبط با متن يا تبليغات هدفدار است. در اين پديده به جاى اين که لينک سايت شما در صفحات نتايج نمايش داده شود، به درون سايت هاى مرتبط مى رود. براى مثال اگر کاربر به سايتى مراجعه کرده و وضعيت آب و هوايى سواحل ميامى را چک مى کند احتمالا” مايل است اطلاعاتى در مورد هتل ها يا آژانس هاى اتومبيل آن منطقه نيز به دست آورد. اين لينک ها توسط موتورهاى جستجو در همان صفحه در اختيار او قرار مى گيرند. به اين ترتيب شما در همان لحظه اى که مشترى در فکر يافتن محصولات و خدمات شما است او را غافلگير مى کنيد و به سايت خود مى بريد.

3- عوامل موفقيت

استفاده از موتورهاى جستجو مى تواند با توجه به نياز شما در زمينه هاى مختلف شما را يارى کند.

– شناساندن و به نمايش گذاشتن نام شرکت شما در سطحى بسياروسيع.
– جذب مشتريان جديد.
– افزايش ترافيک (ميزان بازديد کننده) وب سايت شما در نتيجه افزايش درآمد.
– شناسايى مراجعين دائمى به وب سايت.
– تبليغات و پيشنهادات فروش.
– تبليات عمومي.
– بازاريابى براى محصولات.
– افزايش فروش الکترونيکي.

4- از اشتباهات زير اجتناب کنيد

1- اشتباه در انتخاب کلمات کليدى
يکى از اشتباهات بازاريابان الکترونيکى آن است که از ابتداى کار کلمات بسيار جزئى و تخصصى را انتخاب مى کنند. بهتر است ابتدا تعداد محدودى کلمه کلى تر را انتخاب کنيد و نتايج را بررسى کنيد. ببينيد که مشتريان حقيقى شما از چه کلماتى بيشتر استفاده مى کنند و به دنبال چه هستند. سپس مى توانيد کلمات تخصصى ديگرى را به کلمات کليدى خود اضافه کنيد و از ورود کاربران غيرمرتبط جلوگيرى کنيد. معمولا” شرکت ها اصطلاحات تخصصى خود را به عنوان کلمات کليدى برمى گزينند که مشتريان هرگز آن ها را براى جستجو وارد نمى کنند. سايت wordtracker.com ابزارى است که به شما کمک مى کند تا موفقيت کلمات کليدى خود را بسنجيد و در صورت لزوم آن ها را تغيير دهيد.

2- اصرار براى مديريت همه امور توسط شخص شما
مديريت مسائل مربوط به موتورهاى جستجو يک کار تمام وقت است. بررسى و اندازه گيرى نتايج، تغييرات ضرورى و کنترل رتبه هاى به دست آمده در موتورهاى جستجو احتياج به زمان فراوان و افراد متخصص دارد. بهتر است که مديريت بازاريابى توسط موتورهاى جستجو را به دست يک مشاورخبره يا برنامه هاى نرم افزارى مخصوص اين کار بسپاريد.

3- عضويت در فقط يک موتور جستجو
اعتماد به يک موتور جستجوى بزرگ و مشهور موفقيت شما را محدود مى کند. سرمايه گذارى روى يک روش خاص، يک موتور جستجو و يک پيام تبليغاتى اشتباه است. در عوض بهتر است سرمايه خود را بين گروهى از پيام هاى تبليغاتى و ترکيبى از موتورهاى جستجو تقسيم کنيد تا مشتريان بيشترى را جذب کنيد.

4- نا اميدى
از موتورهاى جستجو انتظارات منطقى داشته باشيد. ممکن است حدود 8 هفته طول بکشد تا موتور جستجو شما را در ليست خود قرار دهد. براى به دست آوردن نتيجه مطلوب ممکن است لازم باشد در گروهى از موتورهاى جستجو عضو شويد و متدهاى مختلف را پيش بگيريد. بايد کمى صبر داشته باشيد تا به اهداف خود برسيد.

5- اشتباهاتى که در سايت وجود دارند
اگر صفحات سايت شما براى موتورهاى جستجو بهينه نشده باشند، تمام کلمات کليدى دنيا هم نمى توانند به شما کمک کنند. يکى از اشتباهات رايج، جدا شدن يک صفحه از سايت است. براى مثال در اثر تغييراتى که در سايت اعمال مى کنيد ممکن است لينکى را که به صفحه مورد نظر وارد مى شده است را از بين ببريد. به اين ترتيب موتور جستجو صفحه مورد نظر را مشاهده نخواهد کرد. اشتباه ديگر اين است که کلمات کليدى فراوانى را در صفحات سايت خود جاى بدهيد. وقتى که موتور جستجو 100 ها کلمه و عبارت مختلف را در يک صفحه مى بيند نمى تواند درجه اهميت هر کدام را تشخيص بدهد و در نتيجه در هيچ کدام از آن کلمات رتبه خوبى به دست نخواهيد آورد. بهتر است سايت خود را براى يک يا دو کلمه کليدى بهينه سازى کنيد.

امروزه تجارت هاى گوناگون براى کسب موفقيت بايد هميشه و همه جا حضور داشته باشند و پيشنهادات قابل توجهى را به مشتريان ارائه کنند. موتورهاى جستجو مى توانند شما را براى جلب نظر بازديدکنندگان اينترنتى يارى کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا