تکنولوژی

ايران با 14 شرکت نرم افزار و آى تى در CeBIT 2005 شرکت مى کند

آی تی ایران – طى يک نشست مطبوعاتى اهداف حضور ايران در نمايشگاه CeBIT 2005 تشريح شد.

مهندس محمد ثروتى معاون مرکز صنايع نوين وزارت صنايع در اين جلسه اهداف حضور ايران را ارايه محصولات قابل عرضه در سطح بين المللى، عرضه توامندى هاى صنعت آى تى ، معرفى پتانسيل ها و فرصت هاى تجاريث بازار داخلى دانست و اضافه کرد:امسال حضور شرکت هاى ايرانى که که محصولات قابل عرضه در بازارهاى خارجى دارند با نرح رشد 25 درصدى مواجه بوده است.

ثروتى با اشاره به اين که از طريق حضور در نمايشگاه سبيت بازار دولتى و خصوصى ايران و پتانسيل هاى آن و در سطح بين الملى صور مى گيرد افزود: مسايلى چون معرفى کشور ايران به عنوان محلى مناسب براى سرمايه گذارى در حوزه آى تى ، برقرارى ارتباط با ايرانيان مقيم آلمان و اروپا، ايجاد جايگاه براى ايرانيان در اروپا به عنوان کشورى صاحب تکنولوژى و همچنين نشان دادن چهره علمى و صنعتى ايران به دنيا و مقابله با تبليغات سو ديگر کشورها از جمله ديگر اهداف حضور در اين نمايشگاه بين المللى است.

معاون مرکز صنايع نوين با بيان اين که CeBIT ويترينى از ICT در دنياست خاطر نشان کرد: اگر ما در داخل کشور توانمندى داريم که قطعا داريم بايد در چنين آوردگاهى آن را به نمايش بگذاريم ضمن اين که اين حضور به نوعى شکستن تابوى عدم امکان صادرات نرم افزار براى برخى مسئولان داخلى و حتى شرکت هاى خصوصى نيز هستند و باعث انگيزه مند کردن شرکت ها براى ارايه محصولات داخلى شان در بازارهاى بين المللى نيز مى شود.

در اين جلسه همچنين مهندس پرويز ناصرى مدير عامل شرکت ثناراى و مجرى حضور ايران در CeBIT گفت: با توجه به اين که توان مالى شرکت هاى ايرانى در آن حد نيست که بتوانند در نمايشگاه هاى بزرگ شرکت کنند و از طرفى با توجه به اين که اين صنعت همچون نهالى نوپا در حال رشد است بدون کمک هاى دولت نمى تواند کار چندانى در اين عرصه انجام دهد.
ناصرى افزود: اين الگويى است که در تمام دنيا مورد استفاده قرارا گرفته و شورهاى مختلف بر اين اساس رفتار مى کنند .

مدير عامل شرکت ثناراى با اشاره به اينکه بسيارى از کشورها غرفه هاى مستقل ملى در CeBIT برپا مى کنند افزود: برگزارى غرفه ملى در يک نمايشگاه خارجى مانند CeBIT نشان از عزم و برنامه هاى ان کشور براى توسعه آى تى دارد و هزينه هاى چنين کارى را دولت بايد بپردازد.

در ادامه جلسه مهندس ثروتى با اشاره به اين که غرفه امسال ايران در نمايشگاه CeBIT تنها به نرم افزار محدود نمى شود و بخش هاى مختلف آى تى را نيز در بر مى گيرد افزود: امسال همچنين به جز غرفه اصلى يک غرفه ديگر هم در سالن برون سپارى Out sourcing براى ارايه توانمندى هاى ايران در اين زمينه تهه شده و مورد استفاده قرار مى گيرد.

همچنين به گفته ثروتى امسال با همکارى انجمن شرکت هاى انفورماتيک بازاريابى مناسبى جهت نمايشگاه يازدهم الکامپ صورت خواهد گرفت و در آن پتانسيل ها و توانمندى هاى بازار آى تى ايران توسط انجمن شرکت هاى انفورماتيک براى ترغيب توجه و حضور خارجى ها ارايه خواهد شد .

ثروتى در ادامه يکى از ماموريت هاى مرکز صنايع نوين را کمک به به صنعت نرم افزار کشور در جهت تلاش براى کسب تدريجى سهم مناسب از بازار جهانى ذکر کرد و افزود: براى اين منظور استراتژى هايى چون تمرکز بر فناورى روز جهت توليد محصولات، پيشتاز شدن در يک يا چند حوزه تکنولوژيک با توجه به مزيت رهايى رقابتى کشور ، استفاده از فرصت هاى ناشى از سياست هاى اقتصادى و بازرگانى بين المللى دولت براى توسعه صادرات نرم افزار، تمرکز بر بازارهاى داراى مزيت رقابتى براى ايران و ترويج و تبليغ براى بهبود ذهنيت نسبت به صنعت نرم افزار ايران مورد توجه قرار گرفته است.

وى با اشاره به اين که حضور در نمايشگاه تنها بخشى از پروسه اى است که براى تحقق صادرات نرم افزار است افزود: هم اکنون براى بخش ديگرى از اين کار نسبت به بازارسنجى هاى دقيق و تعيين راهکار هاى اجرايى براى بازارهاى بين المللى مانند کانادا، انگلستان و افغانستان اقدام شده است.

وى تصريح کرد : اگر بازارهاى منطقه خصوصا افغانستان را مورد توجه قرار ندهيم آيندگان بر ما خرده خواهند گرفت.

ثروتى با اشاره به اين که براى تحقق صادرات نرم افزار احتياج به کمک و همکارى همه بخش هاى دولت و شرکت هاى خصوصى مطرح است گفت: طرح تکفا توانسته است بازار داخلى را تحريک کند و اکنون نوبت آن است که توجه شرکت ها به بازار خارجى نيز جلب شود.

وى در پايان ضمن اشاره به اين که مطبوعات و رسانه هاى تخصصى به مقوله صادرات نرم افزار و بازارهاى بين المللى توجه کمى دارند افزود: تاکنون به طور جدى به موضوع توانمندى هاى صادرات نرم افزار ايران توسط رسانه ها پرداخته نشده در حالى که رسانه مى توانند به طور دى اين مقوله را مورد توجه قرار داده و حتى به صراحت نقد کنند واين کار در چرخه صادرات نرم افزار بسيار مهم است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا