تکنولوژی

نبرد خونين بازيگران صنعت نرم‌افزار :2005، سال خريدن يا خريده شده؟

دنیای اقتصاد – همه موافق هستند كه صنعت نرم‌افزار روند تحكيم و تثبيت خود را آغاز كرده است. اما چه كسي خواهد خريد و چه كسي خريده خواهد شد؟

صاحبان دو كمپاني بزرگ نرم‌افزاري در پايان سال 2004 روسا و مديران اين صنعت را وادار كردند از خود بپرسند آيا آنها در سال 2005 بايد برند يا خريده شوند. در 13 دسامبر، دومين كمپاني نرم‌‌افزار مبارزه درازمدت خود را براي خريد People soft كه كمپاني رقيب بود با موفقيت به پايان برد و اين كمپاني را به قيمت 3/10‌ميليارد دلار تصاحب كرد. چند روز بعد كمپاني Symantec بزرگ‌ترين فروشنده نرم‌افزارهاي امنيتي و ضد ويروس موافقت كرد كه سهام كمپاني Veritan را كه نرم‌افزار بازيافت داده‌‌‌ها و حافظه مي‌فروشند به قيمت 5/13‌ميليارد دلار بخرد.

جاناتان شوارتز، رييس> . او اضافه مي‌كند كه خطر مي‌تواند در اين باشد به ويژه وقتي كمپاني‌ها از ترس اينكه از اين قافله عقب بمانند، دست به ادغام‌هاي نامناسب و دشوار مي‌زنند. براي مثال منطق ادغام Symantec و Veriton كه دو فعاليت و تجارت كاملا متمايز داشتند اصلا روشن نيست. در جهان بزرگ و پيچيده كدام ادغام‌ها معني دارد؟

اولين چيزي كه آشكار مي‌شود اين است كه تا حد زيادي اين تثبيت‌ها، خود را در بازار تجارت تا بازار مصرف نرم‌افزار نشان مي‌دهند. در بازار مصرف، به‌رغم تلاش‌هاي زياد براي وضع قوانين ضد‌تراست، مايكروسافت تسلط خود را بر سيستم‌هاي عامل و كاربردي آفيس ادامه داده است. بازار براي تجارت نرم‌افزار به دو طبقه‌بندي وسيع تقسيم شده است.

اولين آن برنامه‌هاي كاربردي است. برنامه‌هايي وجود دارند كه كاركردهاي هماهنگ و خودار دارند، مانند طرح‌هاي عرضه زنجيره‌اي، حسابداري، بازاريابي و استخدام كه در قله توليدات نرم‌افزار قرار دارد و مراكز داده‌ها را اداره مي‌كند.

طبقه‌بندي دوم، تاسيسات و بنيان‌هاست از لايه‌هاي بنيادين افزار كامپيوتر گرفته تا كارهايي مانند چسباندن نرم‌افزار ميان سيستم‌هاي مختلف از طريق مدير مختلف و متنوع و لايه‌هاي امنيتي پايگاه دادگاه‌ها، نرم‌افزارهاي ذخيره و سيستم‌ عامل را دربرمي‌گيرد.

جهان فرصت‌ها

در طبقه‌بندي اول برنامه‌هاي كاربردي در حال حاضر به پايان نزديك‌تر است تا اين كه در آغاز راه تحكيم و تثبيت باشد. به اين دليل كه كمپاني بزرگ اوراكل كه در اصل كمپاني پايگاه داده‌هاست، سومين كمپاني بزرگ فروشنده برنامه‌هاي كاربردي هم هست و PEOPLE SOFT دومين كمپاني بزرگ برنامه‌هاي كاربردي همراه با كمپاني SAP كه يكه تاز بازار است حالت فروشنده نيمه انحصاري دارد. موقعيت‌ها بازيگراني مانند ADOBE و AUTODESK ممكن است مستقل بماند اما بسياري از كمپاني‌هاي متوسط توليد كننده برنامه‌هاي كاربردي مانند SIEBEL سازنده ابزار بازاريابي و حراج به نظر آسيب پذير مي‌آيند. با اين وجود، اهداف چندان زيادي براي فتح باقي نمانده است.

كه به اين معناست كه بسياري از كمپاني‌ها بايد فعاليت خود را بر ساخت نرم‌افزار متمركز كنند. يكي از كارشناسان تكنولوژي در بانك CREDIT FIRST BOSTON علاقه‌مند است كه اين صنعت را مانند كهكشاني با دو ستاره ترسيم كند، اين دو ستاره عبارتند از: مايكروسافت و آي‌بي‌ام كه ديگر كمپاني‌ كه با آنها پيوستگي تكنولوژيكي دارند مانند سياره‌هاي كوچك دور آنها مي‌چرخند. آنها كه دور مايكروسافت مي‌چرخند اساسا به دليل سيستم عامل ويندوز آن و نيز نرم‌افزارهاي همكار آن است، در حالي كه آنهايي كه دور IBM مي‌چرخند نرم‌افزارهاي OPEN-SOURCE غير انحصاري مانند سيستم عامل لينوكس را ترجيح مي‌دهند.

يكي از احتمالات اين است كه بيگانگاني بتوانند از كهكشان مجازي ديگري به اين كهكشان حمله كنند. سه مهجم احتمالي عبارتند از: سيسكو >

بنابراين، اين احتمال وجود دارد كه تثبيت و تحكيم درون كهكشان اصلي نرم‌افزار اتفاق بيفتد. يك سناريو اين است كه ستاره‌ها، سيارات مواد خود را به تدريج جذب كنند، براي سيارات كوچك اين مساله هم اكنون اتفاق افتاده است، آي.بي.ام چندين كمپاني كوچك در ماه‌هاي اخير فروخته است. برخي سياره‌هاي متوسط ممكن است الحاق و ادغام خوبي را به وجود بياورند. آي.بي.ام توانست NOVELL كه بزرگ‌ترين حمايت‌گر لينوكس است را بخرد. اما نظم و انضباط و تثبيت بيشتري هم مي‌تواند در ميان تصميم‌گيرندگان، مصرف‌كنندگان و شركا و همكاران اتفاق بيفتد. مايكروسافت در حال حاضر در حال دلربايي از SAP است و براي خريد اين كمپاني قيمت پيشنهاد كرده است (اين كمپاني در حال توسعه و گسترش فعاليت‌هاي خود از توليد برنامه‌هاي كاربردي به بخش زيرساخت‌ها وتاسيسات است، در عين حال گويا مايكروسافت فراموش كرده است كه اين مساله مي‌تواند برايش مشكل‌ساز باشد.

سناريويي ديگر اين است كه بزرگ‌ترين سياره بتواند سعي كند تا با خريد سياره‌هاي متوسط تبديل به ستاره شود. گفته مي‌شود هر دو كمپاني HEWLETL-PACKARD، ( كه ابتدا سازنده سخت‌افزار و فروشنده نرم‌افزاري زير بنايي بود) و اوراكل كه قدرت اصلي آن هنوز در بخش زير ساخت‌هاي بنيان‌هاست، گهگاه صحبت ز سيستم‌هاي BEA، (همسايه سيليكون ولي) مي‌كنند كه با IBM در ساخت و توليد نرم‌افزار متوسط و ميانه كامپيوتر رقابت مي‌كرد. كمپاني (HP) زيركانه دستاوردهاي عظيم كمپاني COMPAG را دريافته و به سرمايه‌گذاران فشار آورده است كه به جاي گسترش و توسعه فعاليت‌ها، بر يك شاخه به‌خصوص متمركز كنند. رييس اوراكل اعتقاد دارد كه ادغام PEOPLESOFT در اوراكل تا مدت زيادي آنها را مشغول نگاه مي‌دارد.

مي‌ماند سناريوي چهارم، كه براساس اين سناريو سياره‌هاي متوسط با يكديگر تركيب و ادغام مي‌شوند. براي مثال ‌ تحليل‌گر مريل لينچ، فكر مي‌كند كه اين موضوع براي مايكروسيستم‌هاي sun معنا دارد كه سيستم‌هاي عاملي را كه سولاريس نام دارند و شبيه لينوكس هستند اما با آن رقابت مي‌كنند را مي‌فروشند، براي اينكه يك فروشنده اختصاصي لينوكس مانند Red Hat يا Novell را بخرند.

ظاهرا يك كمپاني غول در ذخيره كردن داده‌ها كه كمپاني‌هاي نرم‌افزاري كوچكتري مانند legato، vmware را خريده است مي‌تواند گزينه‌هاي ديگري هم براي خود در نظر بگيرد. حتي كمپاني‌هايي كه خيلي با هم شباهت ندارند، مي‌توانند براي افزايش اندازه با هم ادغام شوند.

آنچه قطعي به نظر مي‌رسد اين است كه تثبيت نرم‌افزار براي سال‌ها ادامه خواهد داشت. حتي در سخت‌افزار، جايي كه فرآيند آن سال‌هاست سابقه دارد، اين موضوع ادامه خواهد داشت. IBM دارد تجارت فروختن كامپيوترهاي شخصي خود را به كمپاني چيني به نام Lenovo مي‌فروشد. گارتنر يك كمپاني مشاوره‌اي، پيش‌بيني مي‌كند كه سه تا از ده سازنده بزرگ كامپيوتر شخصي تا سال 2007 ميدان را خالي خواهند كرد. صنعت نرم‌افزار هنوز پشت سر صنعت سخت‌افزار حركت مي‌كند و راه طولاني رو پيش دارد. اما بايد انتظار داشته باشيد تا خون‌هاي زيادي در اين مسير ريخته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا