تکنولوژی

تلفن‌هاى همراه ایرانی به اينترنت متصل مى‌شود

دنياى اقتصاد- صد و پنجاه هزار مشترك تلفن همراه با راه‌اندازى سيستم GPRS در شبكه موبايل كشور با سرعت 70كيلوبيت در ثانيه به شبكه اينترنت در اوايل سال آينده متصل مى‌شوند.

فرزاد صفوى مديركل كنترل و مديريت شبكه ارتباطات سيار در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر ارتباط برخى موبايل‌ها با شبكه اينترنت از طريق Dial up برقرارى تماس تلفنى با سرعت 6/9كيلوبيت در ثانيه اس اما با راه‌اندازى سيستم GPRS (General Packet Radio Service) بدون اشغالى خط تلفن همراه، مشتركان مى‌توانند به شبكه اينترنت از طريق اين سيستم متصل شوند بدين صورت كه پس از اعلام درخواست سرويس GPRS با استفاده از برخى موبايل‌هاى داراى قابليت اتصال به اينترنت مى‌توانند تنها با باز كردن صفحه Internet explorer به اينترنت متصل شوند.

وى همچنين گفت: از دو ماه پيش نصب و راه‌اندازى اين سيستم در شبكه موبايل آغاز شده است و پيش‌بينى مى‌شود اوايل سال آينده اين سرويس با ظرفيت 150هزار شماره تلفن در كل كشور به متقاضيان واگذار شود.

صفوى با اشاره به راه‌اندازى آزمايشى اين سيستم گفت: به زودى به طور آزمايشى اين سرويس به 5هزار مشترك تلفن همراه در محدوده‌اى خاص عرضه مى‌شود كه هم‌اكنون هسته مركزى آن در مركز مجتمع انقلاب اسلامى ايران در شيخ بهايى راه‌اندازى شده است.

وى ميزان هزينه اين سرويس را برابر ميزان رد و بدل اطلاعات در اينترنت عنوان كرد و گفت: شارژ و تعيين هزينه سرويس GPRS به مدت زمان استفاده از اينترنت مرتبط نيست بلكه برحسب ميزان اطلاعات ارائه و دريافت شده محاسبه مى‌شود.

وى در خصوص تفاوت سيستم GPRS و GSM گفت: سيستم كنونى شبكه تلفن همراه GSM است كه با اضافه شدن سيستم GPRS قدرت ديتاى شبكه افزايش پيدا مى‌كند. صفوى افزود: با افزوده شدن سيستم GPRS سيستم GSM خذف نمى‌شود بلكه سيستم جديد مكمل سيستم GSM است.

وى هدف از راه‌اندازى اين سيستم را رفع مشكل اينترنت شبكه موبايل كشور عنوان كرد و افزود: درخواست مردم براى دريافت ديتا بيشتر از Voic است كه با توجه به تقاضاى زياد و نياز مردم به اطلاعات و اينترنت اين سيستم وارد شبكه موبايل مى‌شود.

مديركل كنترل و مديريت شبكه ارتباطات سيار در پاسخ به اين سوال كه چرا با توجه به تعداد متقاضى زياد تنها 150هزار مشترك در كل كشور مى‌توانند از اين سيستم استفاده كنند؟ گفت: از لحاظ فنى محدوديتى وجود ندارد و در صورت وجود بودجه لازم با خريد تجهيزات مورد نياز مى‌توان ظرفيت را افزايش داد و هر چه مدت زمان خريد تجهيزات سريع‌تر انجام گيرد اين سيستم سريع‌تر به مردم واگذار مى‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا