تکنولوژی

ايران در زمينه قانونگذارى رايانه‌‏هاى ضعيف‌‏ترين كشور است

ایلنا – به منظور رفع مشكلات و سوء استفاده‌‏ رايانه‌اى, تدوين قانون جرايم رايانه‌‏اى بايد به سرعت و پختگى تمام و به وسيله كارشناسان اينترنت و رايانه‌‏ انجام گيرد.

اكبر نجفى وكيل پايه يك دادگسترى و حقوق‌‏دان در گفت و گو با خبرنگار ايلنا, گفت: با توجه به اين كه ما در عصر رايانه‌ و اطلاعات زندگى مى‌‏كنيم و همين امر زمينه تغيير رفتارها و ارزش‌‏ها و بالطبع ضد ارزش‌‏ها و در نتيجه جرايم جديد را ايجاد مى‌‏كند, بنابراين در اين شرايط كاملاً لزوم جرم‌‏شناسى, قانون‏گذارى و مجازات مشهود مى‌‏شود.

وى تصريح كرد: برخى از كشورها كه زودتر اين فناورى را در كشور خود مورد استفاده قرار دادند, قوانينى نيز متناسب با آن وضع كردند، اما ايران در اين زمينه از جمله كشورهاى ضعيف در قانون‌‏گذارى جرايم رايانه‌‏اى محسوب مى‌‏شود.

نجفى با اشاره به شناخت جرايم رايانه‌‏اى، گفت: ما بايد نيازها و شرايط اجتماى روز جامعه كه باعث وقوع جرم مى‌‏شود را كاملاً شناسايى كنيم, البته در مورد جرايم كامپيوترى لزومى ندارد كه حتماً در مواضع فقهى كنكاش كنيم, چرا كه موازين اسلامى ما درخصوص جرايم ضوابطى چون حد, قصاص, ديه و تعزيرات دارد, بنابراين منطق حكم مى‌‏كند كه بعضى جرايم رايانه‌‏اى نمى‌‏تواند مجازات‌‏هايى چون ديه, شلاق و قصاص را در بر داشته باشد.

وى خاطرنشان كرد: ما مى‌‏توانيم با شناخت جرايم رايانه‌‏اى مقرراتى در جهت رفع سوء استفاده از رايانه و خطرات در نظم عمومى و فردى تنظيم و در مرحله اجرا قرار دهيم, با اين تفاسير, تدوين قانون متناسب با جرايم رايانه‌‏اى قضات و سيستم فضايى هم دچار مشكل نخواهند شد.

نجفى به چگونگى تدوين جرايم رايانه‌‏اى اشاره كرد و افزود: نبايد عجولانه قوانينى را اتخاذ كرد كه مثل برخى قوانين ناپخته, ناتمام, مبهم و ناكارآمد باشد تا بعد از چند سال مجبور باشيم قوانين را تغيير و يا به صورت گذشته در آوريم، همچنين نبايد تدوين قوانين را در اختيار نمايندگان مجلس كه متخصص رايانه و اينترنت نيستند قرار دهيم, بلكه بايد اين قوانين به وسيله متخصصان, كارشناسان رايانه, حقوق دانان و اساتيد دانشگاه‌‏ها تهيه شود.

وى در پايان خاطرنشان كرد: ما حتى مى‌‏توانيم از كشورهايى كه در اين زمينه قانون‌‏هاى مطلوب و منطبق با عف كشور ما برقرار كرده‌‏اند, استفاده كنيم و جرم انگارى را به صورت كاملاً منطقى داشته باشيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا