تکنولوژی

نرم‌افزارopen-source به رشد خود ادامه مى‌دهد

:SG برنامه‌هاى كاربردى بسيارى از نرم‌افزار open-source وجود دارند كه حتى با همتاهاى تجارى خود نيز رقابت مى‌كنند. بسيارى از برنامه‌هاى ياد شده، برنامه‌هاى كاربردى تجارى بوده‌اند كه شركت‌هاى نرم‌افزارى آنها را به صورت ايگان در دسترس عموم قرار داده است. اين برنامه‌ها شامل OpenOffice، رقيبى براى Microsoft Office بوده كه توسط شركت سان مايكروسيستمز فراهم و ارائه شده است.

طى چندين سال گذشته، علاقه و توجه بسيارى از افراد به سوى نرم‌افزار open-source جلب شده است. دليل اين امر، افزايش استفاده از سيستم عامل لينوكس توسط افراد و سازمان‌ها است.

آنچه كه نرم‌افزار open-source را از نرم‌افزار تجارى مجزا مى‌سازد، اين است كه داراى ليسانس‌هاى بسيارى براى كاربران است. كاربران مى‌توانند اين نرم‌افزار را بر روى هر تعداد كامپيوترى كه مايل باشند، نصب و استفاده كنند. چنانچه كاربرى، برنامه نويس باشد، مى‌تواند كد منبع اين نرم‌افزار را دانلود كرده و تغييراتى را كه مى‌خواهد، بر روى آن انجام دهد.

چنانچه كاربرى، يك ناشر باشد، مى‌تواند سى‌دى‌هايى را توليد كند كه حاوى نرم‌افزار open-source بوده و سپس آنها را بدون پرداخت حق امتياز و با پيروى از موارد قانونى، به عموم مردم بفروشد.

برنامه‌هاى كاربردى ديگرى هستند كه توسط افراد و يا گروه‌هاى كوچكى از افراد تهيه و توليد مى‌گردند. به عنوان نمونه مى‌توان برنامه كاربردى ويرايش تصاوير را نام برد كه شباهت بسيارى به Adobe Photoshop دارد. از آن جايى كه اين گونه برنامه‌هاى كاربردى مى‌توانند جايگزين بسيار خوبى براى گونه‌هاى تجارى باشند، نقايصى در استفاده از نرم‌افزار open-source وجود دارد. مشكلى كه در استفاده از نرم‌افزار open-source وجود دارد، كمبود و يا فقدان پشتيبانى معمول و رايج است. اين، مشكلى بزرگ براى صنعت محسوب مى‌شود.

بسيارى از برنامه‌هاى كاربردى رايگان را مى‌توان از طريق وب سايت‌هايى مانندTucows.com و Download.com دانلود كرد. گفته مى‌شود كه توليد و استفاده از نرم‌افزار open-source، حركتى فوق‌العاده و قابل توجه است و در واقع لينوكس باعث بهبود و پيشرفت مايكروسافت شده است.

منبع : Ecommercetimes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا